Avatar billede bbbmpvhnk112 Nybegynder
16. november 2010 - 00:03 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fysik - Enhedregning

Hej.

Det er muligt dette spørgsmål er stillet og besvaret før. Kan dog ikke finde et svar ved en hurtig Google-søgning, så nu prøver jeg her:

Formlen for kinetisk energi:
Ekin=0,5*m*v^2 - Den er jeg med på.

Jeg er i tvivl om sammenhængen mellem høre og venstre side af lighedstegnet. Mangler en enkelt brik, da jeg er kommet frem til følgende:
Ekin=0,5*m*v^2 =>
J=0,5*kg*(m/s)^2=0,5*kg*m^2/s^2=0,5*kg*m*m/s^2=0,5*kg*m*N/kg=0,5*N*m=0,5*J

Jeg er med andre ord kommet frem til:
J=0,5*J -- Det hænger ikke sammen.

Kan I forklare hvor de 0,5 kommer fra?

På for tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2010 - 01:15 #1
Ingen steder fra.

Din udregning giver ingen mening da du bruger en formel for værdier med enheder i.s.f. værdier.

Tilsvarende eksempel:

A = pi*r^2
=>
m^2 = pi*m^2
=>
1 = pi
Avatar billede bbbmpvhnk112 Nybegynder
16. november 2010 - 20:57 #2
Giver fin mening, så vidt jeg kan se. Pi er en værdi vi har fundet for at beskrive en rund forms areal, volumen eller lignende. (går ud fra Pi er fundet eksperimentelt)

Jeg benytter bare kendte sammenhænge som:
m/s^2=N/kg (acceleration)
N*m=J (kraft*vej)

Sætter bare hele tiden udtrykket lig med grundet dovenskab. Kunne gøre som du og bruge tegnet => eller måske hellere <=>, da udregningen kan laves begge veje.

Jeg ved godt opsætningen er lidt rodet, men giv det et minut ekstra inden du forkaster spørgsmålet.

Spørgsmålet, hvis jeg skal udtrykke mig lidt mere klart, er:

er 0,5 fundet eksperimentelt, eller kan det forklares med rent matematik? - Sidstnævnte er naturligvis mest interessant.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2010 - 22:15 #3
Altså:

Jeg er med andre ord kommet frem til:
J=0,5*J -- Det hænger ikke sammen.

er du kommet frem til fordi du har brugt enheder fremfor værdier i formlerne og det kan man ikke.

Ekin=0,5*m*v^2

kan udledes teoretisk.
Avatar billede bbbmpvhnk112 Nybegynder
17. november 2010 - 00:38 #4
Kan du linke til et sted det bliver udledt teoretisk? - Rart at vide det kan, men vil gerne se det sort på hvidt, du ved. Altid lettere at forstå/indse, fremfor at få at vide, at "sådan er det bare".:)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. november 2010 - 00:47 #5
Avatar billede bbbmpvhnk112 Nybegynder
17. november 2010 - 12:46 #6
Fremragende. Wiki er åbenbart altid løsningen!

Tak du
Avatar billede arne_v Ekspert
17. november 2010 - 15:09 #7
der er mange gode oplysninger paa wikipedia

:-)