Avatar billede firas Nybegynder
23. november 2010 - 22:01 Der er 2 kommentarer

klikbart Danmarkskort

Jeg prøvet at søge på dette spørgsmål her på eksperten, men jeg kan ikke umiddelbart se nogen, der har en løsning på dette. Jeg har et danmarkskort, som skal deles op i forskellige distrikter - dvs. man skal kunne klikke på forskellige områder og vælge en farve og derefter klikke på nogle andre områder og vælge en anden farve. Det færdige resultat skal vise kortet opdelt i 7-8 forskellige distrikter. Det skal lige nævnes, at farverne skal være "gennemsigtige" så man kan læse de forskellige kommunenavne, der står på kortet. Jeg har tidligere lavet det i Photoshop, men jeg kunne godt tænke mig om det kunne laves på en anden måde - jeg har forestillet mig at lave en webside ved hjælp af hotspots, men jeg ved desværre for lidt om dette. Jeg har lidt erfaring med websider (arbejder normalt i Adobe Golive) - er der nogen, der har et forslag?
Her er der et link til et kommunekort (det færdige kort skal dog være mere detaljeret med bynavne på, men i første omgang vil jeg gerne kunne se, hvordan det kunne laves):
http://www.sm.dk/Temaer/komm-region/Kommunalreformen/Nye-danmarkskort/Documents/uden%20farver.pdf
Avatar billede firas Nybegynder
23. november 2010 - 22:27 #1
Jeg har uploadet et mere detaljeret Danmarkskort her:
http://www.gratisimage.dk/share.php?id=36C4_4CEC2ECC

Det er dette kort, der skal bruges i den færdige udgave.
Avatar billede webweaver Praktikant
23. november 2010 - 23:06 #2
Hvad er det du vil vide svar på?
Hvordan du laver linkene på kortet?

Der kan du bruge HTML og area.

<map name="kort" id="kort">
<area shape="rect" coords="274,22,314,35" href="link.htm" alt="">
<area shape="rect" coords="323,22,380,35" href="link.htm" alt="">
<area shape="rect" coords="392,22,467,35" href="link.htm" alt="">
<area shape="rect" coords="477,22,517,35" href="link.htm" alt="">
<area shape="rect" coords="529,22,599,35" href="link.htm" alt="">
<area shape="rect" coords="610,22,667,35" href="link.htm" alt="">
</map>

6 links i dette eksempel. Tallene er kordinator. Der kan indsættes så mange man vil. Det vil sige, man kan lave den form man ønsker. (Fx et land eller en by).

Normalt anbefaler jeg ikke WYSIWYG, men lige netop til det her, er Dreamweaver's WYSIWYG til at lave disse areas super god, da man bare kan tegne med musen, hvordan formen skal se ud, istedet for man skal taste kordinatorne manuelt ind.