Avatar billede jakhan Nybegynder
29. november 2010 - 11:26 Der er 10 kommentarer

2 regler på samme tid

Jeg sidder med et excel-ark, hvor jeg skal lave en betinget formatering.
Det går ud på, at et budget skal ramme indenfor +/- 10%.
Jeg kan lave 2 regler i betinget formatering, hvor den ene markerer rød, hvis man ligger mere end 10% under budget, men selvom der også er en regel, der giver rød, hvis man overskrider med mere end 10%, så bliver den alligevel grøn. Det tyder altså på at reglen om at gå under budget, overtrumfer den anden regel...
Altså uanset hvad jeg taster i arket, bliver det grønt, selvom vi er langt over budget (jeg har prøvet at taste 1000% over budget, den bliver stadig grøn)
Håber I forstår hvad jeg mener, og at nogen kan hjælpe.
Avatar billede vejmand Juniormester
29. november 2010 - 12:09 #1
Hvordan ser din regel ud?
Avatar billede vejmand Juniormester
29. november 2010 - 12:14 #2
Denne virker hos mig:

Tal som skal formateres i A1
Budget i D1

To betingede formatering (formel)
=A1>(D1*1,1)
=A1<(D1*0,9)
Avatar billede jakhan Nybegynder
29. november 2010 - 12:23 #3
Hmm... Nu er jeg ikke just nogen haj, men jeg skal prøve at forklare mig:

Jeg har byttet rundt på rækkefølgen af reglerne, siden jeg skrev første indlæg.

1. regel:
formattypografi: ikonsæt
rød når værdi >0,15
gul når værdi >0,1
grøn når værdi <0,1

2. regel:
formattypografi: ikonsæt
rød når værdi >-0,15
gul når værdi >-0,1
grøn når værdi >-0,15

Det tyder jo på, at 1. regel ser, at værdien er <0,1, og derfor gør den grøn, og undlader at køre 2. regel.
Jeg ville gerne sætte 1. regel til at vælge grøn, hvis værdien er 0 til 0,1, men den mulighed ser jeg ikke lige.

Det ser ud som om du har lavet den på en helt anden måde?
Kan du forklare en noob som mig, præcis hvad det er jeg skal gøre?
For en god ordens skyld vil jeg lige nævne at jeg ikke kender værdien af budget. De der skal taste i dette ark, taster selv feks +5%, så det er udfra den værdi de taster, at farven skal vælges.

Håber jeg forklarer mig godt nok.
Avatar billede jakhan Nybegynder
29. november 2010 - 12:25 #4
Ups, jeg har lavet en fejl.
2. regel ser naturligvis sådan her ud:
grøn når værdi >-0,1
gul når værdi >-0,15
rød når værdi <-0,15
Avatar billede vejmand Juniormester
29. november 2010 - 12:45 #5
Ja, jeg havde lavet det via formel, men vi prøver bare din måde.
Lige et opklarende spørgsmål:

Hvis vi forestiller os budgettet er 10, hvornår skal den så være henholdsvis grøn, gul og rød?
Avatar billede vejmand Juniormester
29. november 2010 - 12:57 #6
Jeg havde gjort det på denne måde:

Budget-tallet i D1 og aktuel tal i A1
Marker cellen A1
Betinget formatering -> Brug formel til at bestemme..... .> skriv formlen =A1>(D1*1,1) -> Vælg "Formater" "Fyld" og vælg rød

Gentag med formlen =A1<(D1*0,9)

Nu bliver cellen rød, hvis den er over 11 eller under 9
Avatar billede jakhan Nybegynder
29. november 2010 - 13:30 #7
Hej igen.

Hvis vi antager, at budgettet er 10, så skal den være:
grøn ved 9 til 11
gul ved 11 til 11,5, eller ved 9 til 8,5
rød ved over 11,5 eller under 8,5

Det er vigtigt at pointere, at jeg ikke har budgettallet, og heller ikke kan skaffe det. Hvis jeg kunne skaffe det, var det desværre stadig ikke en mulighed at benytte det, da det ikke må stå i arket.

Det skal altså laves udelukkende ud fra +/- x%. (de der taster i arket, taster som sagt x%)
Avatar billede vejmand Juniormester
29. november 2010 - 13:43 #8
Jeg forstår desværre ikke spørgsmålet.

+/- x% ud fra hvad, når du ikke kender det?
Avatar billede jakhan Nybegynder
29. november 2010 - 14:01 #9
Altså lad os sige det er Anders And, der skal ind og taste i mit ark.
Lad os bare antage, at Anders' budget er 100 kr, men det ved jeg ikke, det ved kun Anders.
Anders bruger 109 kr, så han regner hurtigt ud, at han er gået 9% over budget. Altså går Anders ind i skemaet, og skriver 9%, hvorefter formateringen jeg har lagt ind, sørger for at der kommer et grønt ikon, da det jo er tilladt for Anders at gå op til 10% over eller under budget.
Om en måned, skal Anders igen taste i arket... Denne gang har han kun brugt 87 kr, hvilket er 13% under budget, så han taster -13%, hvorefter formateringen i arket, laver et gult ikon.
Undskyld mit tåbelige eksempel med Anders And, men det var den bedste måde jeg lige kunne komme på at illustrere med.
Avatar billede vejmand Juniormester
29. november 2010 - 16:44 #10
Sorry, det kan jeg desværre ikke hjælpe med....jeg har aldrig brugt ikoner.....