Avatar billede conz Juniormester
05. december 2010 - 23:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

15 m antennekabel

Jeg skal trække et antennekabel gennem gennem stuen, hvor der ca. skal trækkes 15 m.
Det skal sættes til et 32" Full HD tv, så det digitale signal skulle jo gerne være så optimalt som muligt.

Er der noget specielt man skal kigge efter, for der er vel noget forskel i kvalitet osv.?
Men det burde vel ikke være nødvendigt med en forstærker, eller?
Avatar billede seeeb Nybegynder
06. december 2010 - 00:11 #1
15m skulle ikke være det store problem. Der er dog mange faktore der spiller ind på det signal der modtages ved fjernsynet. Her er de vigtigeste faktore.

Afstand til sendemasten
Hvor højt din antenne er placeret (jo højere jo bedere)
Hvor langt dit antennekabel er og hvor stort tab der er i kablet.
Hvilken type antenne og om den peger i rigtig retning.

Med hensyn til digitalt tv signal er det sådan, at når du har signal nok til at modtage kanalerne, for du ikke bedere billed af at forbedre signalet. Jeg selv har kun en lille stump ledning bag på fjernsynet som antenne, og her hvor jeg bor er det altså nok. Så derfor har jeg ingen grund til at tilslute fjernsynet til den udvendige antenne.

Men tilbage til svaret om antennekabel. Se efter hvor stort tab der er i kablet per metter. jo lavere jo bedre. Du behøver formentlig ikke at investere i det dyreste, da der generalt er blevet bedre dækning efter vi er gået over til digitalt.
Avatar billede conz Juniormester
06. december 2010 - 00:39 #2
Jeg har Stofa kabel-tv, så selve signalet er fint nok. TV'et er sat til nu, bare på den side af rummet hvor antenneindgangen er, så der er bare et par meter kabel, og her er signalet helt fint.

Efter hvor stort tab der er per meter?
Er det angivet i nogen speciel målestok? Hvad er hhv. lavt og højt?
Det dyreste er vel ikke nødvendigt nej, men nu koster antennekabler for den sags skyld ikke vildt meget, så syntes godt jeg kan investere i noget der giver mig det bedst mulige signal, sådan så jeg ikke mister noget over de 15 meter.
Er det fx en god idé at købe med guldstik, nu hvor det alligevel er 15 meter, eller er det kun aktuelt over længere afstande?
Avatar billede seeeb Nybegynder
06. december 2010 - 01:15 #3
Man taler ofte om, at der tabes en hvis mængde signal pr. meter, hvilket regnes i decibel/meter, eller dB/m. Jo lavere tal, des mindre tab.

Jo bedre kablet er jo tykkere bliver det som regel også.

Uanset hvilket kabel du køber vil du altid miste noget. Men som sagt er det sådan med digitalt tv at enten er der signal eller også er det der ikke. Du for altså ikke noget ud af at købe guldstik og dyre kabler. Nu når du har stofa er problemet endnu mindre. Hvis jeg hvar dig ville jeg købe et af de tynde kabler. Du skal helt sikkert kunne finde noget til max 10 kr/m
Avatar billede conz Juniormester
06. december 2010 - 07:35 #4
Avatar billede seeeb Nybegynder
06. december 2010 - 09:04 #5
Ja det vil være ganske fint.
Avatar billede conz Juniormester
06. december 2010 - 20:13 #6
Det lyder godt, mange tak for hjælpen =)