Avatar billede Slettet bruger
15. december 2010 - 12:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Årsafslutning i SS

Da vi jo nærmer os den tid vor der skal laves årsafslutning, vil jeg høre om der skulle være en venlig sjæl, der kunne give en kort men komplet vejledning i årsafslutning eller henvise til det et sted, dog ikke Brit M `s bog.
Tænker her b.la. på håndtering af momskonti m.m..
Afregningsperioden er 01-07-2010 til 31-12-2010, Momsen skal være angivet og betalt senest 01-03-2011.

mvh
og på forhånd tak
Johnny
Avatar billede freekyzone Nybegynder
19. december 2010 - 19:34 #1
Moms er statuskonti, hvilke er konti som IKKE nulstilles ved årsafsluitningen. Der er lige som indestående i banken eller gæld, som heller ikke slettes ved et årsskifte.

Derimod nulstilles åerts indkomst, lige som der er ingen som starter næste år i topskat, da alle fra 1/1 altid får nulstillet sin lønindkomst :-)

Din moms skal du selv "bogføre på plads". 31/12-2010 ser du hvad der er af indgående og udgående moms (og evt. el, vand, gas, EU-momd mv). Det angiver du, og betaler du senest 1. marts 2011.
Du kan vælge 2 ting:

1) enten bogføre du momsen som du senest skal angive 1. marts 2011 den 1/1-2011 i bogholderiet. Du bogføre således, at momskonti bliver nulstillet, hvor nettobeløbet er lig den skyldige moms (eller tilgode moms). Den skyldig moms bogføre du på en gældskonti - typisk en "momsafregningskonto".

2) Ellers bogføre du bare momsen, når du betaler den 1. marts 2010.

Her lidt fra summarum.dk hvor du kan finde hjælp:
Momsangivelse passer ikke
Momsafregningen består af alle bevægelser på dine momskonti i en given periode. Dvs. hvis der er posteringer dateret i en periode, de ikke vedrører, bliver din momsangivelse forkert. Disse posteringer skal i givet fald modregnes og posteres i den periode, de vedrører. De klassiske problemer opstår i forbindelse med:

1) Årsafslutning
Hvis momsbeløbet fra året før er overført til dine momskonti i det nye regnskab, skal disse posteringer trækkes ud igen samme dag fx til en momsafregningskonto (i standardkontoplanen hedder den 66900 Momsafregning). Her står de, til du afregner med Skat. (Hvis du har SummaSummarum 2 eller nyere tilbydes dette gjort automatisk i forbindelse med årsafslutningen.)

2) Momsafregning i årets løb
Når en momskonto tømmes, fordi en momsperiode er slut, og der skal afregnes til Skat, skal posteringen ligeledes ligge i den periode, momsen vedrører, så den ikke kommer til at påvirke momsangivelsen i en anden periode. Du bør flytte momsen fra dine momskonti til en momsafregningskonto, hvor de står, til du afregner med Skat. Flytningen foretages på den sidste dag i den momsperiode, momsen vedrører.

Er ovenstående ikke kilden til fejlen, må du gennemgå posterne på dine momskonti evt. i samarbejde med din revisor for at finde de posteringer, der giver fejlen

Link: http://www.summarum.dk/frame_tips.htm

Kan du bruge det?

Årsafslutning er meget nemt. Filer -> Årsafslutning
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2010 - 10:19 #2
freekyzone

Tror at det er lige hvad vi skal bruge.  Takker så meget
mvh
Avatar billede freekyzone Nybegynder
20. december 2010 - 16:21 #3
Velbekom - men du snuppede vist pointene selv der!
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2010 - 10:12 #4
UPS.. ja det ser sådan ud. Kan du ikke lave et indlæg, så jeg kan give point ???
Avatar billede freekyzone Nybegynder
21. december 2010 - 17:18 #5
Jeg kan ikke oprette, det er du nød til :-)