Avatar billede SebastianOOOO Nybegynder
18. december 2010 - 10:37 Der er 8 kommentarer

Nogle der kan hjælpe mig på vej.

Spørgsmålet er: Find alle divisorerne i et tal. F.eks 36 eller nogle tal i den stil, hvordan finder man divisorerne i et tal, nogle der vil HJÆLPE tak ..
18. december 2010 - 13:54 #1
Selv det er simpelt at loese med smaa tal som 36 hoerer det at finde divisorer til matematikkens svaere problemer, de hvor der ikke findes formler men hvor man maa proeve sig frem.  Med 36 finder du divisorerne saaledes:
36/2=18
36/3=12
36/4=9
36/5 kan ikke
36/6=6
saa divisorerne i 36 er 2, 18, 3, 12, 4, 9, 6.
Avatar billede SebastianOOOO Nybegynder
18. december 2010 - 16:12 #2
så man skal bare dividere det med 2-3-4-5-6 ??
Ligemeget hvilket tal det er?
Avatar billede SebastianOOOO Nybegynder
18. december 2010 - 16:23 #3
altså inden for 100 ?.
18. december 2010 - 16:46 #4
Lige en kommentar - 36 og 1 regnes ogsaa til divisorer af 36.

Du skal i princippet proeve at dividere med alle tal der er mindre end det tal du vil finde divisorerne faar.  Det er derfor det hoerer til matematikkens vanskelige spoergsmaal.  Men du kan naturligvis spare dig at dividere med tal der er stoerre end kvadratroden af tallet (naar du har divideret 36 med 2, 3, 4, og 6, saa kan du spare dig at dividere for eksempel med 9 fordi 9 fandt du allerede da du dividerede med 4.)  Hvis du vil finde divisorerne for tal der er stoerre end 10000 kan du saaledes ikke noejes med at proeve at dividere med tal minde end 100.  Den eneste maade at finde ud af om et tal er primtal (ikke har nogen divisorer andre end 1 og tallet selv) er at proeve at dividere med alle tal og ikke finde divisorer.  Det er fordi der ikke er nogen matematiske metoder at man kan bruge store primtal (med 100 eller 1000 cifre) til kryptografi.  Det vil tage for laenge, selv for superkomputere, at bryde koden.
Avatar billede SebastianOOOO Nybegynder
19. december 2010 - 10:43 #5
Okay tak for hjælpen :)
19. december 2010 - 12:41 #6
Det var saa lidt.  Lukker du spoergsmaalet?
21. december 2010 - 06:03 #7
Sebastian000, du takkede for hjaelpen, men du lukkede ikke spoergsmaalet og afgav de lovede points.  Med mindre du har aendret mening skal du acceptere mit svar (indlaeg #1, 'flueben' i den lille firkant og derefter klik paa 'Accepter svar og afgiv points'.)  Faa venligst det i orden.
17. juni 2011 - 12:09 #8
Sebastian000, jeg prøver lige en gang til.  Du har ikke lukket spørgsmålet og afgivet det udlovede points.  Hvad du skal gøre er at acceptere mit svar #1.  Du har allerede tilkendegivet, at det svar var til hjælp.  Så straf mig nu ikke ved fortsat at lade mig blive hængende i dette åbne svar.  Please.