Avatar billede Markasm Nybegynder
21. december 2010 - 17:25 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Min computer slukner da den bliver for varm!

Hej :)

Jeg har et problem med min computer.

Da jeg spiller Sims 3 eller nogle andre spil bliver min pc meget varm og efter en tid slukner den bare uden advarsel. Jeg har prøvet og renset viften, men det hjælp intet.

Min computer er omkring 3 år nu.
Den er en Fujitsu Siemens AMILO Xi 2528.
Processor:
Intel(R) Core(TM)2Duo CPU  T7500 @2.20GHz (2CPUs), -2.2GHz

Håber nogen har et svar til mitt problem :)
Tak for hjælpen.
Avatar billede redbull-tp Nybegynder
21. december 2010 - 17:44 #1
Det kunne evt være en køler (Cpu eller strømforsyning) der trænger til en udskiftning, har du prøvet at tage en temperaturstest på komponenterne?
Avatar billede Markasm Nybegynder
21. december 2010 - 17:47 #2
nej det har jeg ikke, hvordan gør jeg det?
Avatar billede redbull-tp Nybegynder
21. december 2010 - 17:54 #3
Nap det her program og installere det:

http://www.almico.com/speedfan442.exe
Avatar billede redbull-tp Nybegynder
21. december 2010 - 17:56 #4
Avatar billede Markasm Nybegynder
21. december 2010 - 18:15 #5
jeg prøvede det både linkene det første virkede ikke og i det næste stod der ok nede ved både tempraturene ?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2010 - 18:32 #6
Det er muligt du har renset "viften", men når din bærbar er 3 år kan den godt se sådan ud indeni:

http://brean.dk/wp-content/img_8193.jpg
http://brean.dk/wp-content/img_8195.jpg
http://brean.dk/wp-content/img_8196.jpg
Avatar billede tommyf Nybegynder
21. december 2010 - 18:42 #7
En simpel test er bare at mærke uden på kabinettet, der hvor din strømforsyning sidder. Hvis det bliver varmt, så er der formentlig et problem (der til gengæld er billigt at løse).
Avatar billede Markasm Nybegynder
21. december 2010 - 18:55 #8
220661: jeg har ikke prøvet at tage hele viften ud, jeg bare støv sugede den, og jeg har heler ikke prøvet for at tage hele viften ud, er det svært?
Avatar billede Markasm Nybegynder
21. december 2010 - 18:58 #9
tommyf:
det er bare et lille problem, med at mærke fordi jeg ved ikke helt hvor den strømforsyningen sidder? :I
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2010 - 19:06 #10
Det er vel en bærbar vi snakker om her, så har du jo ikke indbygget strømfosyning.
Avatar billede Markasm Nybegynder
21. december 2010 - 19:17 #11
ja det er en bærbar så i mener min oplader? :) men ja den er også helt vildt varm hele tiden næsten og jeg har klistret den ene ledning fast til opladeren fordi jeg tror der er læst forbindelse.
Avatar billede redbull-tp Nybegynder
21. december 2010 - 19:40 #12
Har læst lidt omkring på nettet at Fujitsu Siemens AMILO Xi 2528 har lidt problemer med varmen, nogle har ligefrem monteret en anden køler og opnået gode resultater.

Du kan desuden prøve at gå ind i BIOS og tjekke temperaturen der, højst sandsynligt, du gør det ved at trykke på F2 et par gange lige når computer tændes.
Avatar billede store-morten Ekspert
21. december 2010 - 20:06 #13
Eller hent Speccy fra:
http://www.piriform.com/
Og se: CPU temp. HD temp. og meget mere.
Avatar billede Markasm Nybegynder
21. december 2010 - 21:11 #14
Jeg har downloadet det der Speccy programet, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det?
Avatar billede store-morten Ekspert
21. december 2010 - 21:19 #15
Du kan ikke bruge det til andet end at se oplysninger om din PC.
F.eks CPU temp. HD temp. (For at undgå at gå ind i BIOS #12)
Avatar billede Markasm Nybegynder
22. december 2010 - 01:31 #16
okej, men hvordan løser jeg så mit problem?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. december 2010 - 07:57 #17
Hvis din pc bliver varm, og du har renset så meget du kan udefra, er der kun en vej tilbage, og det er at den skal skilles ad så det kan gøres rigtigt.
http://www.youtube.com/watch?v=q28SHtOOwOA&NR=1
I dit tilfælde er det kun selve blæseren der skal afmonteres.
Heatsinken skal blive på plads på bundkortet.
Kan ikke lige vide om din pc ligner denne, da modellen har andre forbogstaver.
Til rensning af heatsink for støv skal du bruge trykluft på dåse og vatpinde.
PS hvis du ikke føler dig tryg med at rode med dette vil jeg anbefale du får det gjort hos en der har styr på det.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. april 2011 - 16:24 #18
Hvad endte det med?