Avatar billede jmch55 Nybegynder
26. december 2010 - 00:14 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ny til Linux med ny bærbar købt uden OS

Jeg har planer om at køre med Linux/Ubuntu på min nye bærbare. Jeg vil gerne have min harddisk delt op i partitioner. Jeg er i tvivl om hvordan jeg bedst gør det, og hvor mange partitioner.

Jeg har en ide om at bruge en partition til programmer, en til dokumenter, og endnu en til udviklingsprogrammer(Java/Netbeans)

Jeg er på bar bund, og håber der er en her på sitet der vil hjælpe med nogle erfaringer/tips og tricks.

Hilsen Jan
Avatar billede soduno Novice
26. december 2010 - 09:41 #1
Hmm... Er det ikke en smule "overkill" at skulle have 3 partitioner?
Jeg ville anbefale en partition til systemet, og evt. en anden til alt andet.
Selv har jeg kun 1 del til det hele. Gider ikke hele tiden at skulle vælge "Installation Destination". :)
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. december 2010 - 12:00 #2
Overvej dabuntu som er en fordansket version af ubuntu, med lidt flere programmer og de codecs som bruges typisk 'dansk'.
Med ubuntu en partition til system og en til swap. Og at holde sine data på en særskilt partion er godt både på windows og linux.

http://tyge.sslug.dk/dabuntu/

nvh Kurt
Avatar billede jmch55 Nybegynder
26. december 2010 - 15:32 #3
#2 findes Dabuntu på et andet link. Jeg kan ikke åbne det du har lagt ud.
Versionen lyder interessant, og skal afprøves.

#1 du har ret i at for mange partitioner kan være noget rod. To er sikkert nok.

Jan
Avatar billede jmch55 Nybegynder
27. december 2010 - 11:11 #4
Nu har jeg fået partitioneret harddisken, hvordan får jeg den til at boote med det installerede program. Jeg har installeret ubuntu fra en usb, hvor jeg har været i bios og stillet den til boot fra usb.

Efter installation af programmet skal jeg genstarte.

Når jeg genstarter kommer en masse tekst over skærmen, derefter står den stille med dette skærmbillede, fuld af tekst??

Hilsen Jan
Avatar billede jmch55 Nybegynder
27. december 2010 - 12:32 #5
Jeg takker for svaret, og er i gang med partitionering.