Avatar billede mollmannj Nybegynder
26. december 2010 - 10:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Valg af NAS server

Hej Eksperten.

Et spørgsmål til valg af NAS server for at kunne sætte trådløs adgang op i min lejlighed.

Jeg har en standard trådløs router stående til internet.

Udfordring:
- Jeg har en WD usb harddisk + en USB printer jeg gerne skulle kunne tilgå trådløst.

Tanke:
- At sætte en NAS op hvortil jeg kan tilslutte harddisk og printer.

Spørgsmål:
- Hvilken NAS server skal jeg vælge hvis der IKKE skal være indbygget harddisk der samtidigt kan håndtere både printer og harddisk. Dvs. jeg har "bare" brug for en enhed der fungere som bindeled mellem router og harddisk + printer.

Spørgsmål 2:
Findes der NAS servere der ikke behøver at have fysisk kabel i den trådløse router (tænker ikke på NAS servere der selv indeholder router)? dvs. man kan pakke NAS, harddisk, printer væk i et skab og have routeren stående hvor netstikket kommer ind i lejligheden - hermed undgå at skulle trække netkabel ind i skabet.

På forhånd tak for hjælpen.

ps. Jeg har kigget på 1. Ovis AirLive WMU-6000 FS 2. Linksys Network Storage Link NSLU2 (tror det er en lidt gammel sag) 3. Apples Air Port Extreme (indeholder dog router :-))
Avatar billede swiatecki Novice
26. december 2010 - 14:51 #1
Overvej noget som en FitPC (de findes i mange konfigurationer) http://www.linuxshoppen.dk/products.php?showvariant_id=7124

Og den er så fleksibel den kan klare "alt" og har wifi
Avatar billede yxos Nybegynder
26. december 2010 - 17:24 #2
WiFi er ok, men går ud over hastigheden.
Jeg har haft en Synolgy DS209+ i et par år, og tænker stort set ikke over, at jeg har den. Den kører bare.
Den er siden udgået, men erstattet af andre og bedre/billigere modeller. Fx. DS211j.
Avatar billede mollmannj Nybegynder
09. januar 2011 - 15:45 #3
Hej begge

Tak for input. Det er en svær verden at finde rundt i.

Jeg har endnu ikke fundet noget endeligt men kigger stadig.

Hvis i skal have point må i smide et svar.

tak for hjælpen.
Avatar billede yxos Nybegynder
09. januar 2011 - 16:58 #4
Ja, det er en rigtig svær verden, og det er en god idé at undersøge tingene grundigt inden man forelsker sig i den den første den bedste. :-)

Jeg glemte at sige, at jeg er blevet rigtig glad for mit valg af en NAS med spejlede diske. Der er ingen af dem der er stået af endnu, men bare visheden om, at hvis én af dem gør, så er mine data ikke tabt (som før jeg fik en NAS). Det giver sådan en god ro i maven!
Avatar billede mollmannj Nybegynder
09. januar 2011 - 17:47 #5
Som tillægsspg. på falderebet.

Er der nogle af jer der har erfaring med følgende:

http://www.proconsult.dk/katalog/m_sto/s_sto-nas2/nas-usb/nassyn-usbstation2.html

Den gør mere eller mindre hvad den skal uden noget ekstra.