Avatar billede Plydsen Praktikant
26. december 2010 - 22:00 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

En DAC i julegave

Hej derude og Glædelig Jul!

Blandt mine julegaver i år, var en meget ønsket AUNE DAC, beregnet til at udskifte mit stærkt aldrende Audiotrak MAYA EX5 lydkort. Det skulle vise sig at være at godt ønske, da den allerede nu lyder hamrende godt, og den er langt fra burned-in. Det er tanken at mine små Creative højttalere skal udskiftes med et par Yamaha monitorer, men den tid den glæde.
AUNEn kørte direkte fra gavepapiret, der fulgte ingen software med.
Jeg har imidlertid det problem, at jeg så at sige ingen "volumenknap" har på PCen længere. Skal jeg ændre på volumen skal jeg dreje op og ned på højttalerne. Før kunne jeg skrue op og ned fra taskbaren i højre side (Windows 7).
Ser man på fotoet af AUNEn ser man en stor fin volumenkontrol, men den virker kun på den indbyggede hovedtelefon forstærker.
Kan nogen mon hjælpe mig? Det skulle ikke undre mig, om det er en lille dum ting der skal stilles på, men jeg kan altså ikke finde den!

m.v.h. Plydsen

Her ses AUNEn:
http://www.head-fi.org/forum/thread/438473/info-on-the-aune-usb-dac-amp
Avatar billede milter Ekspert
26. december 2010 - 22:23 #1
Det er formentligt fordi, din AUNE DAC er lavet specielt til hovedtelefoner og ikke til brug med almindelige højttalere. Du kan sikkert også koble udgangen på din AUNE DAC til højttalere. Har du prøvet det?

Din AUNE DAC har sikkert ingen forbindelse til eller indflydelse på lyden, som kommer ud af dine normale lydudgange fra dit lydkort på computeren.

Kig også på linket herunder:

http://www.soundonsound.com/sos/jan03/articles/impedanceworkshop.asp
Avatar billede milter Ekspert
26. december 2010 - 22:34 #2
Jeg har fundet et link mere, som måske kan hjælpe. Kig på alle underkategorierne:

http://www.headphone.com/learning-center/learn-amps-dacs.php
Avatar billede Beach Mester
27. december 2010 - 00:30 #3
Sorry jeg ikke kan hjælpe med dit spørgsmål, men er selv blevet noget lun på dyret. Ved du hvor den er handlet?

//B
Avatar billede Plydsen Praktikant
27. december 2010 - 11:58 #4
Hej Milter.

Først tak for dit svar og for linkene.
AUNEn leverer allerede signalet til mine højttalere. Det sker via line out - 2 phono til 1 stereo minijack på højttalerne. Og det virker megagodt... problemet er, at jeg er nødt til at bruge volumenpotmetret på højttalerne, hvis jeg ønsker ændringer i lydstyrken. Det er sådan set også i orden nu, men mine kommende Yamaha-monitors har ingen volumenpot på fronten, og det vil besværliggøre tingene væsentligt. Jeg kan koble et potmeter ind mellem AUNEn og højttalerne, men det vil jeg i første omgang prøve at undgå.
Det bedste vil være hvis volumenkontrollen på windows taskbar kunne bringes til at virke igen...

m.v.h. Plyds
Avatar billede Plydsen Praktikant
27. december 2010 - 12:05 #5
Hej Beach!

Her kan du få den:

http://global.ebay.com/AUNE_HIFIDIYNET_Mini_USB_DAC_Headphone_Amp_MK2/350240347903/item

Selvom du skal have den helt fra Kina, går det hurtigt.
Regn med at skulle bruge ca. Kr. 1000,00 inden den spiller hjemme hos dig. Den er det hele værd og mere til...

m.v.h.  Plydsen
Avatar billede Plydsen Praktikant
27. december 2010 - 12:06 #6
Hej Beach!

Her kan du få den:

http://global.ebay.com/AUNE_HIFIDIYNET_Mini_USB_DAC_Headphone_Amp_MK2/350240347903/item

Selvom du skal have den helt fra Kina, går det hurtigt.
Regn med at skulle bruge ca. Kr. 1000,00 inden den spiller hjemme hos dig.... Den er hver en øre værd og mere til...

m.v.h.  Plydsen
Avatar billede milter Ekspert
27. december 2010 - 12:46 #7
Hej Plydsen.

Du kan evt prøve dette: Enhedshåndtering > Klik på plusset ud for "Enheder til lyd, video og spil" > Hvis du kan se din Aune her, så dobbeltklik den > Egenskaber > Klik på plusset ud for "Mixerenheder" > Dobbeltklik mixeren > Vælg "Brug mixerfunktioner ..." > OK.

Men jeg tvivler på, det vil hjælpe. Så vidt jeg kan se, er volumen på Line Out fast.
Avatar billede Plydsen Praktikant
27. december 2010 - 14:45 #8
Hej igen Milter..

Tak for forslaget... det endte uden resultat.

m.v.h. Plydsen
Avatar billede milter Ekspert
27. december 2010 - 15:30 #9
Hej Plydsen.

Så kan jeg nok desværre ikke bidrage med mere og vender tilbage til min gamle, pålidelige Terratec DMX 6-Fire 24/96 :-)

http://www.guru3d.com/article/terratec-dmx-6fire/1
Avatar billede Plydsen Praktikant
27. december 2010 - 18:48 #10
Tak for dine forsøg, Milter!

m.v.h.  Plydsen
Avatar billede Beach Mester
29. december 2010 - 00:00 #11
Plydsen--> Takker for info *S* //B
Avatar billede milter Ekspert
29. december 2010 - 11:57 #12
Hej Plydsen.

Velbekom.

Og nu opdager jeg så lige, at du bruger Win7, som har en noget anderledes opsætning i lydpanelet end XP. Lydopsætning i 7'eren kan være en ganske kompliceret affære. Læs i linket herunder om mixerpanelet i 7'eren og især, hvordan du får vist "disabled" enheder og gør dem aktive. Rul ned på siden, til du kommer til "On Windows Vista / Windows 7".

http://wiki.audacityteam.org/wiki/Mixer_Toolbar_Issues

Men den del kender du måske allerede?
Avatar billede Plydsen Praktikant
31. december 2010 - 15:59 #13
Tak igen Milter....

Nytårsforberedelser, festlighederne og af-nytårsficeringen ligger nok beslag på de næste par dage. Men jeg glæder mig til at læse linken. Måske er der stadigvæk et håb.

Godt Nytår til dig og dine.

CarstenD.
Avatar billede Plydsen Praktikant
06. januar 2011 - 08:42 #14
Hej igen Milter.

Godt Nytår.

... først undskyld at dette indslag har ladet vente på sig.

Dit forslag løser desværre ikke problemet. Forslaget synes designet til Audacity og sættes op der. Udenfor dette program - altså i Windows 7 systemet lader det sig desværre ikke gøre. Men mange tak.

CarstenD
Avatar billede milter Ekspert
06. januar 2011 - 16:08 #15
Velbekom og godt nytår.

Afsnittet "On Windows Vista / Windows 7" i mit link gælder ikke kun for Audacity. Proceduren er den samme for alle "disablede enheder" hvor du bare skal lede efter din DAC.

Men, som tidligere sagt, hvis ikke din computer kan se din DAC, så nytter det ikke noget.

Husk at lukke dit spørgsmål her ved selv at lave et "Svar" og derefter acceptere det.

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
http://www.eksperten.dk/faq#faq-5
Avatar billede Plydsen Praktikant
10. januar 2011 - 08:06 #16
Hej trofaste Milter!

Undskyld men jeg har ikke set dit indlæg.
Desværre virker det stadigvæk ikke... men tak.

m.v.h.
Avatar billede Plydsen Praktikant
10. januar 2011 - 08:09 #17
Jeg lukker nu tråden, da jeg ikke tror at nye forslag bringer os nogen steder hen.
Tak for alle indslag.

m.v.h.