Avatar billede mads375 Juniormester
04. januar 2011 - 16:56 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

hjemmeside bredde

Hejsa.

Jeg har virkelig dummet mig. Jeg har lavet hele mit design færdig i photoshop, og jeg er gået igang med at programmere det. Nu har jeg så fundet ud af at jeg har sat min bredde for lavt.

Hvad er den normale bredde at lave en hjemmeside i idag? Jeg ønsker også der er rimelig luft i begge sider. Er det 900 px, eller hvordan?

Med Venlig Hilsen
Mads
Avatar billede pstidsen Novice
04. januar 2011 - 17:12 #1
Det er generelt dumt at angive størrelser på hjemmesider vha. pixels, procent er meget bedre idet siden så tilpasser sig alle brugeres skærmstørrelse og ikke mindst browserstørrelse ;)

Tjek: http://hjemmesideskolen.dk/layout/size.php
Avatar billede mads375 Juniormester
04. januar 2011 - 17:23 #2
ok for svaret. Det vil sige hvis jeg laver mit photoshop design i 900 px. Hvor og hvordan sætter jeg så procent ind i mine tabeller?

Jeg forstår heller ikke helt, hvis jeg gerne vil styre mine baggrundebilleder via css, så skal jeg jo sætte en fast pixel bredde på i css, for at de kan vises. Så betyder procent jo ikke rigtig noget i browser vinduet, når de enkelte <td> osv er defineret ud fra css??

Med Venlig Hilsen
Mads
Avatar billede ohmish Nybegynder
04. januar 2011 - 17:27 #3
Jeg synes ikke det er dumt at sætte fast bredde på en hjemmeside
http://apple.com tager sig da også glimrende ud.
Fleksibel bredde kan efter min mening ligeså nemt skade overblikket mere end det gavner.. ;)
Avatar billede mads375 Juniormester
04. januar 2011 - 17:32 #4
Hejsa.

apple side ser godt ud ift. størrelsen. Hvad px bredde tror du de kører?
Avatar billede ohmish Nybegynder
04. januar 2011 - 17:38 #5
De bruger ca. 980 pixels
Avatar billede pstidsen Novice
04. januar 2011 - 17:45 #6
Problemet med fast bredde er at noget som ser fint ud på din skærm kan se grimt ud på min skærm og jeg skal eventuelt bruge vandret scroll for at se det hele. Tror du kan styre det med css sådan her:

classname {
margin-top: X%;
margin-left: X%;
margin-right: X%;
margin-bottom: X%;
}

Du kan eventuelt sløjfe nogle hvis du ikke vil have margin i bunden. Du kan også prøve:

classname {
width: X%;
}
Avatar billede ohmish Nybegynder
04. januar 2011 - 17:57 #7
pstidsen> det er rigtigt nok at det ser forskelligt ud på forskellige skærme.
Men nærmest ingen bruger skærm med opløsning under 1024 px i bredden (så ingen scrollbar vises), så hvis man holder sig på de 900-1000 px vil nærmest alle være glade (ellers ville de mest kendte/brugte sites heller ikke gøre det)
Men det er vel i sidste ende også smag og behag ;)
Jeg sværger bare til fast bredde, og jeg kan slet ikke huske hvornår jeg sidst så et site med fleksibel bredde..
Avatar billede mads375 Juniormester
04. januar 2011 - 18:00 #8
ok, tak for hjælpen. Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent, da det kan være der kommer flere forslag.

Det skal lige siges, det er et stykke tid siden jeg har kodet osv, og jeg har aldrig prøvet det med procent før. Jeg kan vel regne ud at hvis jeg sætter alle marginer til 100% fylder det hele siden. Hvad hvis jeg vil have bredden til 900 px, hvad skal procent tegnet så stå på 90??
Avatar billede ohmish Nybegynder
04. januar 2011 - 18:12 #9
hvis du vælger at bruge f.eks bredde 960 pixels skal det sættes som width: 960px, og så behøver du ikke de procenter der.

Du kunne gøre sådan her, og så ville indholdet være smukt i midten. Evt. lave en div boks inde i div boksen, så du nemmere kan styre selve indholdet

I din HTML:

<html>
<body>
<div id="page">
alt dit indhold her
</div>
</body>
</html>

Og i css filen:

#page {
    margin: 0 auto;
    width: 960px;
    text-align: center;
}
Avatar billede keysersoze Guru
04. januar 2011 - 18:21 #10
hvis man bevæger sig lidt rundt på nettet opdager man - heldigvis - hurtigt, at så godt som ingen kører med procent og det skyldes både tekniske ting og brugervenlighed, fx at design ofte bliver betydelig sværere at styre (ikke på et site som eksperten, da det ikke indeholde egentlige design-elementer, men på sider hvor indholdet er reelt designet) og at tekst bliver umuligt at læse hvis brugerne kører med høje opløsninger og dermed får meget lange linjer at læse.

Absolut eneste ulempe, hvis man da kan kalde det det, ved at køre med en fast bredde er, at en meget stor del af skærmen bliver ren luft (bare se på ekspertens grå sider i en høj opløsning) - men folk er vant til det og ser det derfor ikke som et problem.

Hvad man så skal sætte sin egen sides bredde til må være en vurdering af sidens indhold og ikke mindst målgruppen - men et realistisk bud er nok at 960-1000 er det mest normale, men også ned til 8-900 kan forsvares.
Avatar billede zips Juniormester
04. januar 2011 - 18:26 #11
Om siden skal være det ene eller det andet, har noget at gøre med det du vil vise på din side, for ønsker du at bestemme hvordan sideopsætningen skal være, så er det fast bredde i px, for bruger du procenter vil billeder og tekst skøjte rundt på siden alt efter brugerens skærmopløsning.

Her er et link til brugernes skærmopløsninger
http://www.fdim.dk/Statistik/teknik/skaermoploesning

Kan se at keysersoze har givet en god forklaring, men du får også lige min mening.
Avatar billede mads375 Juniormester
04. januar 2011 - 18:33 #12
Hejsa.

Jeg tror jeg kører Keysersoze's forslag, han har sku altid ret alligevel:-)

Omish og pstidsen ligger i ikke også et svar. Synes i har gjort en god indsats til point her:-)

tak for hjælpen.

M.V.H
Mads
Avatar billede keysersoze Guru
04. januar 2011 - 18:41 #13
Der vil altid være undtagelser til regler - igennem mere end 10 års udvikling har jeg én gang lavet en side hvor det gav mening at gøre med dynamisk bredde og det sker selvfølgelig også at sidebredden skal være meget anderledes end normen. Beslutningen skal i sidste ende drages ud fra en vurdering af brugere, indhold, design osv.
Avatar billede ohmish Nybegynder
04. januar 2011 - 18:45 #14
Hvad er Keysersoze's forslag? ;)
Avatar billede pstidsen Novice
05. januar 2011 - 16:23 #15
Der var jeg for langsom :) Det går nok.
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
05. januar 2011 - 16:43 #16
næsten alle sider bruger px i bredden, google, facebook, eksperten, osv, osv.. hvilket også er nemmest at opsætte desgin på