Avatar billede rbb Praktikant
10. januar 2011 - 21:02 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke knytte excel til filtypen .xls

Hej Eksperter.

Spørgsmålet vedrører Microsoft Office 2000 Professinel der kører på en Vista.

Jeg har lige fået et underligt problem på en vens PC. Af en eller anden årsag, er filtypen .xls knyttet til Internet Explorer - og jeg kan ikke ændre den til Excel. Jeg har prøvet at rette det via "standardprogrammer", men ændringen slår ikke igennem. Jeg har også kigget i regedit - og her står allokeringen .xls til excel.exe. Jeg har også prøvet at afinstallere og geninstallere Office - men det gav ingen forskel.

Er der nogen der har en god idé til en løsning?
/René
10. januar 2011 - 21:15 #1
Find en tilfældig *.xls fil
SHIFT + HøjreMusseTast på den - brug punktet "Åbn med..." - find Microsoft EXCELL i listen - OK - Makér at det altid skal være dette program til at åbne *.XLS filer med - OK ...
Avatar billede nicidem Nybegynder
10. januar 2011 - 22:08 #2
Den bruger han er logget på med, er det en admin account?
Jeg har før oplevet den ikke husker hvilket program den skal benytte, hvis brugeren har færre rettigheder.
Avatar billede lx2ba Novice
10. januar 2011 - 23:22 #3
- Eller åbn en mappe i Explorer (altså ikke Internet Explorer; men Filmappe!) vælg Funktioner -> mappeindstillinger -> Faneblad Filtyper -> Marker XLS i ruden Registrerede filtyper -> Klik knappen [Skift] -> og vælg så, at det er Excel, der skal tilknyttes denne filtype. Hvis den Excel af mærkelige grunde ikke skulle stå på listen så kan du via knappem [Gennemse] opsøge Excels eksekverbare fil - altså programfilen  ;<) Husk at sætte "hak" i "Brug altid.....".
Denne metode kan du altid bruge!
Avatar billede rbb Praktikant
26. januar 2011 - 20:25 #4
Tak for alle svar. Der var desværre ingen af disse der virkede. Til karise_larry og lx2ba:
Af en eller anden mærkelig grund kunne Excel ikke knyttes til filtypen - hverken via kontrolpanel eller højreklik-løsningen (ender iøvrigt samme sted...). Uanset hvad blev den fastholdt til IE.

nicidem: Ja, kontoen er en admin.

Løsningen blev, at jeg afinstallerede officepakken - genstartede - gik i regedit - og fjernede ALT i registreringsdatabasen hvor der fremgik "xls". Endnu en genstart - og installation af office, hvorefter xls filallokeringen kom på plads.