Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
14. januar 2011 - 17:04 Der er 6 kommentarer

SSMTP vil ikke udsende når From-header er medsendt

Hej Eksperter

Jeg har et problem med min Debian-boks hosted hos Surftown (VPS så ingen support, eller de er hvert fald ikke meget for at hjælpe mig)

Jeg har installeret SSMTP (i mit forsøg på at kunne udsende mails) og sat den som sendmail_path i php.ini, men den vil ikke udsende når min php-funktion indeholder From-parametret.

Jeg vil tro det bl.a. har noget at gøre med FromLineOverride=YES i /etc/ssmtp/ssmtp.conf

Men i alle de guides jeg har læst skal den være YES for at kunne bruge From-parametret.

Det skal siges der kommer mails ud når jeg ikke medsender en From, dog er det i www-root brugerens navn!

Håber der er nogen der kan hjælpe mig videre :-)
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2011 - 17:54 #1
har du ikke en logfil liggende i /var/log ??
Prøv at kigge efter en fil som hedder "mail.log"

Der må næsten være noget info om hvad der sker når du prøver at sende mails.
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
14. januar 2011 - 18:18 #2
Umiddelbart kommer der ikke noget i loggen.
Der er ikke engang en fil ved navn mail.log i /var/log (eller andre mail*)
Avatar billede lassebm Nybegynder
14. januar 2011 - 18:38 #3
I filen /etc/ssmtp/revaliases kan du oprette "aliases" for brugere.
Du kan så, oprette root her, og skrive den afsender adresse den skal sende med.

Måske det kan løse dit problem?
IP addresen er selvfølgelig den MTA du vil sende fra. Ikke sikkert den er nødvendig hvis SSMTP er installeret på den server du vil sende fra?...

root:email@example.com:192.168.1.2:25
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
14. januar 2011 - 19:00 #4
min revaliases er udfyldt med:

www-data:postmaster@domain.dk:mail.domain.dk:587

mail.domain.dk er den jeg har fået oplyst af Surftown der skal bruges (jeg er dog lidt i tvivl omkring porten, men der er kommet noget frem med denne, dog ikke med rigtig From)

min ssmtp.conf er udfyldt med:

root=postmaster@domain.dk
mailhub=mail.domain.dk:587
hostname=domain.dk
FromLineOverride=YES
UseSTARTTLS=YES
UseTLS=YES
AuthUser=valid@domain.dk
AuthPass=password
AuthMethod=LOGIN

Jeg har ikke oprettet postmaster@domain.dk på serveren, men kontoen er oprettet i mailadministrationen hos Surftown
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
14. januar 2011 - 22:40 #5
Jeg tror jeg har forsøgt mig frem til at finde ud af at problemet er hvis jeg sender fra et domæne der er en anden end domain.dk - Selvom det andet domæne er hosted på serveren.
Hvordan kan dette omgås?
Avatar billede lassebm Nybegynder
15. januar 2011 - 13:15 #6
Det burde også være rigtigt da apache meget sandsygenligt bruger www-data brugeren til at sende med.

Hvilke domæne sender den fra? Og hvad siger loggen? Måske du skal kigge i /var/log/syslog hvis mail.log ikke er der.