Avatar billede SFNP84 Nybegynder
19. januar 2011 - 14:10 Der er 2 kommentarer

Php udføre linux kommando

Jeg sidder og er igang med et skole projekt hvor jeg har lavede en linux maskine (CentOS v.5.5), samt installeret apache (httpd) og php. Alt dette virker som det skal, men nu kommer mit problem, jeg ønsker nemlig at jeg fra et text felt kan indtaste en IP, Netmask, Gateway mv og så trykke på "Apply". I det jeg trykke på den knap ønsker jeg at de indtastede værdier, bliver smidt ned i en kommando, som så bliver udført på min linux maskine, som fx. ved ændring af ip på sådanne maskine, kan det gøres ved følgende: ifconfig eth0 192.168.1.1, jeg har prøvede med mange forskellige måder at udføre denne kommando, via scrip og direkte kommando ved hjælp af shell_exec, exec, passthru, pro_con osv.. men lige meget virker dette.
Det skal lige siges at hvis jeg bare kan få ændret min ip på den pågældende maskine er alt andet jo lige sådanne.

Ser frem til nogle gode svar!
Avatar billede HBP2 Praktikant
19. januar 2011 - 14:36 #1
Det er noget alvorligt snavs du er ude i der... men bortset fra det, så er der det problem at apache helst ikke skal besvare "requests" som root, og kommandoer som f.eks. "ifconfig eth0 192.168.1.1" skal jo køres som root for at virke.

Hvis du absolut vil rode dig ud i det sikkerheds-helvede så vil jeg foreslå at lave et lille program som kører i baggrunden og står og modtager kommandoer fra apache. apache kan f.eks. skrive kommandoer til en fil i /tmp/ - eller noget andet snavs.
Avatar billede tjens Nybegynder
19. januar 2011 - 15:48 #2
Du skriver til sidst at det ikke behøver være PHP, men er en engangsændring der skal laves:
De oplysninger står vel i en configurationsfil.
Du skal ændre filen med en tekst-editor og derefter genstarte ethernet servicen.

Beskrivelse af fil og indhold: http://www.centos.org/docs/5/html/Deployment_Guide-en-US/s1-networkscripts-interfaces.html