Avatar billede N00b Novice
29. januar 2011 - 22:47 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Åbnings saldo

Nu har jeg leget og leget med SS, og vil nu prøve at gå fra test til noget mere seriøst regnskabs førelse i SS.

Jeg har nogle åbnings saldoer (giro & kasse) som jeg gerne vil have ført ind, meen jeg aner ikk og kan ej heller finde ud af hvorfra de forskellige saldis stammer (arb. vare mm.) jeg har kun 2 beløb et til kasse og et til giro.

Hvordan pokker får jeg lagt dem ind, så jeg har en start kapital ?

/Rex
Avatar billede ottobp Novice
29. januar 2011 - 23:08 #1
jamen  good luck  med  den nye  tilstand  at  du  nu  vil  overgå til  mere  seriøst  arbejde i  programmet

har jeg ret  i  at  jeg ved lidt ping pong i forskellige  tråde  har  bragt  dig  frem  dertil??  hvis ja  kunne  vi  så  komme  frem  til  at  det  også  er  gennem  mig  du  vil  erhverve  licensen  -  thi  så  må  du  gerne  give  mig  lidt  info  om  hvem hvad og  hvor  -  så  skal  jeg  gerne  hjælpe  dig  over  det  lille  problem???

otto bp
www.summasupport.dk    der  ligger  en  mailform  som  du  kan  benytte  til  info
Avatar billede b_hansen Novice
30. januar 2011 - 10:28 #2
Det er nu en meget let problemstilling.

Jeg forudsætter, at du driver virksomheden som personlig virksomhed og ikke i selskabsform.

Ved personlig virksomhed bogfører du beløbt i kassen og på girokonto som debetposter. Modposten skal i begge tilfælde være egenkapitalen eller mellemregningskontoen.

Ottobp> hvor læser du noget om licenser???
Avatar billede ottobp Novice
30. januar 2011 - 11:43 #3
til  b_hansen

licenser???    en  debat  mellem  kancaie  og  jeg  fra  et par andre  tråde og  PM´s
Avatar billede N00b Novice
30. januar 2011 - 15:37 #4
@b_hansen
Jeg har tastet beløbene på debit siden på henholdsvis 58000 & 58100 og som mod konto havde jeg valgt 60900 (overført fra tidligere år)

Men jeg ville være 100% sikker før jeg bogførte :)

@ottobp
Det er i sidste ende ikke op til jeg hvor (hvis en sådanne skal indkøbes) licensen bliver købt, jeg sidder bare med regnskab & faktura skrivning.

/Rex
Avatar billede ottobp Novice
30. januar 2011 - 16:00 #5
helt fint  med  at  vi  får  det  på det  rene

at det ikke er  op til dig hvor licensen skal  købes - men det har du da blot  i  en tidligere  tråd antydet  at  det  var  dig - og at hvis jeg kunne  anvise nogle løsninger  på  dine  spørgsmål  -  at så var  jeg  også  den relevante part  for et sådant køb.....

du har  aldrig  haft  et sådant mandat kan  jeg  forstå .... og så er den  vel ikke  længere

medmindre du kunne  prikke  personen  som har kompetencen  og henlede  opmærksomheden  på,  at man ikke  gik  forgæves  hos  mig;  så  skal jeg  nok behandle  hemde/ham  pænt

og selvfølgelig  dig  efterfølgende.
Avatar billede N00b Novice
30. januar 2011 - 19:59 #6
@Ottobp
Mener ikke at jeg på noget tidspunkt har antydet at det var jeg der havde "magten" til at købe licensen hos dig.

Det er korrekt at det er jeg der har valgt at firmaet skal benytte SS, det er også jeg der stiller alle Q her på eksperten og andre steder da, det er jeg der sidder med systemet og bogføringen.

Men som jeg tideligere har nævnt, er jeg slet slet ikke sikker på om SS er noget der er værd at gøre meget mere ved.
Men for at finde ud af om SS er noget, er jeg nød til at testet i den "virkelige verden" - for så derefter at finde ud af om SS matcher mine (Firmaets) krav/ønsker.
Mht. om det er dig der via mine andre tråde, har fået skubbet i denne retning så nej, man kan jo sige at jeg selv løste faktisk alle de Q's jeg havde lagt, og "det  også  er  gennem  mig  du  vil  erhverve  licensen  -  thi  så  må  du  gerne  give  mig  lidt  info  om  hvem hvad og  hvor  -  så  skal  jeg  gerne  hjælpe  dig  over  det  lille  problem???"
er vist ikke i den rigtige eksperten.dk ånd, hvor vi som brugere tilbyder vores hjælp til andre ude at forlange noget for det :)

Jeg skal overbringe dit ønske om at være licens udsteder på SS til finans afdelingen, andet kan jeg ikke gøre.

Min kommentar er ikke ment negativ, men bør måske tages lidt til efterretning - da mange (inkl. jeg selv) ikke bryder sig om at blive presset til at købe et bestemt sted (har læst flere af de tråde du har været involveret i, og mange gange virker din måde påtrængende :()

/Rex
Avatar billede ottobp Novice
30. januar 2011 - 20:18 #7
jamen  jeg  synes  vi  skal  breake her

Ja  jeg  har cen opfattelse  at hvis  du  står  med  en ikke-licens situation;  så  har  jeg  svært  ved  at få øje på argumenter for at jeg skal  øse af  min viden  - blot for at være aldeles  ligeglad  med  at du  går  alle  mulige  andre steder hen  for at  købe.  Omvendt  fornemmer  jeg at det  er  een  der har  en licens i forvejen;  så  er  det  ikke  den  side  jeg  gør  mest udaf.  Der  øser  jeg uden noget....

Nu har jeg  ikke  en  kinamands chance  for  at  se om du  selv  har  fundet  ud af  eller  om  det  var  min fremsendte faktura,  der sagde dig  at ja det  kan lade  sige gøre  og  så  blev  du  bare  ved og ved  indtil  du  også  selv  kunne  lave det.  Du lød  ellers  ikke særlig  forhåbningsfuld...  ja  vel  nærmest  lidt  latterlig  hån  overfor så  tåbeligt et program der  ikke  engang  kunne  gøre  dette og hint...
så  anviste  jeg  at det  skam i  høj grad  lod sig  gøre ..  og  spurgte i  den anledning  JA!!!  om dusøren  var  at du  ville  undlade  at lade det komme  til  skade  i  en evt. anskaffelsessituation.  Den noget for noget betragtning  har  jeg så ikke  den store succes  med  hos  dig;  men  jeg  har  nu  en  udmærket succesrate så jeg  klager ikke.

så hvis du vil overlade  disse momenter med centreringen på  fakturaen  til  din  arbejdsgiver  ... objektivt  og  overlade til den  pågældende  selv  at beslutte;  så er  jeg helt  tryg  ved  det

go  fortsat weekend

otto bp
Avatar billede b_hansen Novice
30. januar 2011 - 21:02 #8
Hejsa Kancaie

Det er ikke helt korrekt at bogføre saldiene på overført fra tidligere år, da det vil indikere, at der har været resultater fra tidligere år (Medmindre dette er tilfældet). Hvis der er tale om første regnskabsår vil det være mere rigtigt at modpostere på konto 62000 Mellemregning.
Avatar billede N00b Novice
30. januar 2011 - 21:38 #9
@Ottobp
Som jeg skrev var det ikke ment negativt, kun at jeg følte at jeg blev "presset" til at købe licensen hos dig.

Personligt er jeg fuldstændig ligeglad hvor licensen bliver købt, for som du selv siger - prisen er den samme.
Jeg vil som jeg også sagde, videre bringe informationen om at du ønsker at blive den der udsteder licensen - for som du selv siger noget for noget, og det er korrekt at du ikke har en jordisk chance for at vide at jeg selv har løst de problemer der var med design opsætningen, eller retter at vide om det var de faktura de malede mig der bragte mig på rette vej :) Jeg havde selv løst problemet da jeg modtog dine faktura, men 100% havde jeg ikke selv fundet løsningen så havde jeg fundet den da jeg så hvordan du havde gjort, igen tak derfor.

Jeg finder stadig at design delen af SS er under alt kritik, men det er set ud fra mit eget synspunkt. Men det er sikkert og vist at når/hvis min arb.giver køber en licens (evt. hos dig) er det en af de ting vi (jeg) vil klage over til udvikleren evt. gennem dig/anden.

Igen, jeg ønskede ikke at støde dig, kun fortælle hvordan jeg følte det når jeg stillede et Q.

Nu forsætter jeg lidt med prøve versionen, men med seriøst regnskab - og kommer sikkert med flere q's her på eksperten og håber da også at du stadig vil hjælpe, hvis det er i din magt.

@b_hansen
Ahh takker, så skifter jeg sq lige konti og bogføre på 62000 i stedet for :D

Smider du et svar, så lukker jeg :)

/Rex
Avatar billede ottobp Novice
30. januar 2011 - 21:59 #10
altså  din  kritik  af  Formulardesigneren  tror jeg kan anskues som  et  skisma mellem  et WHYSIWYG  der  fungerer  for  langt  de  fleste  og  så  ønsket  om  110% fuld kontrol  med at alt skal  kunne  lade  sig  gøre i  designet.

Hvis  du sammenligner med  hvad  der var situationen i andre systemer  INDEN  SS  kom  til verden  -  så  blev  SS  oplevet  som  en  Guds Gave  til  kredsen  af  bogholdere. I det gl. PC Plus som har givet  inspiration  sad  du  og  fægtede  med et koordinatsystem  og  skulle gætte  du  dig til et udfald udfra nogle  x,y værdier.  Du havde  ikke  noget  skærmvisning.  Hvis du  ville  flytte  på  et element i  standardfakturaen  -  så  skulle  du  lave  en papirudskrift  for at  se om  gættet  var rigtig.

Så  du  er  den  første  jeg  hørt  være  så  indestængt  gal  på fakturaen.  Måske  var  det  også  det  der  kick´ede  mig  til  at  gå  til  dig;  som  jeg  gjorde.  Du  er  altså  een af  de  få;  som  jeg  har  oplevet  så  kritisk  overfor fakturaen;  men  jeg  ser  da  frem  til  at  du måske  vender tilbage
Avatar billede b_hansen Novice
31. januar 2011 - 07:03 #11
Hermed et svar til spørgsmålet.

Iøvrigt er det et af formålene med E, at man skal kunne stille sine spørgsmål uden at blive overfaldet af ivrige sælgere!
Avatar billede ottobp Novice
31. januar 2011 - 07:57 #12
@kancaie....
Gider  du  bekræfte beskrivelsen  med  din  utilfredsheden  med  udseendet  af  fakturaen  (altså  fravær  af tilstrækkelige  frihedsgrader)

  og  at  du  er  kommet  til kundskab  om  at  programmet  ikke  er  helt  så  umuligt  som  først  antaget

og så er  spørgsmålet  slut  for  mit  vedkommende
Avatar billede N00b Novice
31. januar 2011 - 16:11 #13
@b_hansen
Takker for svaret ;)

@ottobp
Bekræftet at der er mangel på frihed mht. til design i Formulardesign

Bekræftet at man ved nogle krumspring (der ikke bør være nødvendige) har et program der ikke er så umuligt :)
(jeg er sikkert bare en besværlig kunde :D)

Har lige oprette de første faktura'er og måtte så også oprette den første kreditnota, og her konstaterede jeg at SS benytter det næste faktura nr. til kreditnotaen, jeg var ellers af den mening at man normalt havde separat nr til noget sådanne. (det har de andre systemer jeg har kigget på hverfald).

/Rex
Avatar billede ottobp Novice
31. januar 2011 - 17:30 #14
yes  den  tvangsblander  og tvangsnummerer
Avatar billede N00b Novice
31. januar 2011 - 17:41 #15
@b_hansen
Det slog mig lige, det er jo egentlig et resultat fra sidste år, bare ikke i SS, skal det så stadig på konto 62000 eller skal det på 69000 da det jo er fra sidste år - hvor regnskabet bare blev ført i hånden?

/Rex
Avatar billede N00b Novice
31. januar 2011 - 18:54 #16
@ottobp
Hmm det skal man så være obs på, når man køre faktura styring ved siden af ;)
Men er normalen ikk at man køre separat kreditnota og rykker nummerering ?

/Rex
Avatar billede b_hansen Novice
01. februar 2011 - 07:10 #17
Når du nu har et regnskab fra tidligere år skal du være opmærksom på, at du skal indlæse hele balancen fra sidste år.

Hvis balancen sidste år udelukkende bestod af bank, giro og årets resultat, skal modposten ganske rigtigt være 69000.

I forhold til nummerering af kreditnotaer er der sådan set valgfrihed. så længe man blot har et konsistent system. Ud fra et praktisk synspunkt kan det dog være formålstjenligt at køre kreditnotaer i et separat nummersystem.
Avatar billede N00b Novice
01. februar 2011 - 18:25 #18
@b_hansen
Jeg har kun beløbene for Giro og Kasse, da man tidligere har ført regnskab ved at samle i papkasser og så lade en regnskabsføre sortere og katagorisere eller hvad nogle sådanne nogle gør, for derefter at sende det videre til en revisor - så har jeg kun de tal som der står på konto opgørelsen samt hvad der er talt op i kassen.

Men jeg gætter at de stadig skal bogføres på 69000

SS har så ikk lige funktionen til at holde kreditnota'er adskilt fra resten :(

/Rex