Avatar billede kiwankow Nybegynder
04. februar 2011 - 09:34 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Problemer med skærm på bærbar

Hej Jeg har en dell bærbar pc, hvor der mest under opstart kommer lodrette lilla streger på skærmen. stregerne forsvinder når windows startes men kan sommetider komme igen alligevel, og nogle gange bliver musemarkøren også bare til lilla streger.
Er der nogen der har nogen ide om hvad dette kan skyldes..??
Avatar billede gulerodden Nybegynder
04. februar 2011 - 11:08 #1
lyder meget som en form for driver fejl, prøv at se om du kan finde nogle opdateringer til dit grafik kort?:) kan være dét hjælper:)
Avatar billede gulerodden Nybegynder
04. februar 2011 - 11:13 #2
ZyXEL NWD310N Wireless-N 802.11n Draft
kan et godt der hedder ZyXEL godt virke til alle internet routere? like linksys-g, vil det virke til den?
Avatar billede bedt Nybegynder
04. februar 2011 - 11:14 #3
1: Gør den det i BIOS ?

2: Prøv eventuelt at tilslutte en ekstern skærm, og se om den også gør det der. Hvis den kun viser stregerne på den interne skærm, så er det højst sandsynligt panelet eller inverteren på din skærm.
Hvis den også viser det på den eksterne skærm, så er det nok din video hukommelse der er synderen.
Avatar billede VJM6000 Nybegynder
04. februar 2011 - 23:40 #4
Det lyder som om den er blevet dårligt behandledt
Avatar billede kiwankow Nybegynder
05. februar 2011 - 13:24 #5
Ved ikke om den gør det i bios men den gør det under opstart.
Avatar billede kiwankow Nybegynder
05. februar 2011 - 13:25 #6
videohukommelse er det noget mankan skifte, hvis det viser sig at være fejlen..??
Avatar billede bedt Nybegynder
05. februar 2011 - 22:18 #7
Ja det kan man godt. Hvis det er et seperat grafikkort, så skal du skifte kortet ud. Hvis det er dedikeret hukommelse, så skal du udskifte dine ram.

Prøvede du at teste med en ekstern skærm ?

Hvis det ikke er skærmen, og det er dedikeret hukommelse, så kan du prøve at køre en memtest på maskinen.
Avatar billede kiwankow Nybegynder
06. februar 2011 - 10:12 #8
hvordan laver man en mem test. Jeg har dog lige udskiftet den ramblok man kan se bagpå ud med en helt ny..
Avatar billede bedt Nybegynder
06. februar 2011 - 10:33 #9
Jamen har du startet med at konstatere at det ikke er skærmen ?

Du kan hente memtest86 her : http://www.memtest86.com/memtest86-3.5a.iso.zip

Pak filen ud, og brænd den med dit brændeprogram. Derefter skal du boote op på cd'en.
Avatar billede kiwankow Nybegynder
06. februar 2011 - 12:18 #10
Jeg har prøvet at skifte begge ramklodser, hvilket ikke hjalp, så springer memtest over.. Andre forslag..??
Avatar billede bedt Nybegynder
06. februar 2011 - 14:04 #11
Du kan jo ikke bare prøve alt muligt underligt..

Du skal fejlsøge fra en ende af. Start med skærmen.

Desuden nytter det jo ikke at teste dine ram, hvis det ikke er dedikeret hukommelse.
Avatar billede kiwankow Nybegynder
07. februar 2011 - 08:31 #12
Har forsøgt at tilslutte en ekstern skærm men den skriver bare no input signal, og computeren kan ikke længere starte windows.

Jeg fik en blå skærm hvor der stod noget med parity chek /memory parity check
Avatar billede kiwankow Nybegynder
07. februar 2011 - 08:42 #13
NMI: Parity Check/Memo​ry Parity Error The system has halted.

Jeg ved ikke om der er dedikeret hukommelse, hvor kan jeg finde ud af det..
Avatar billede bedt Nybegynder
07. februar 2011 - 08:43 #14
Hvad er det for en model bærbar du har?
Avatar billede kiwankow Nybegynder
07. februar 2011 - 15:07 #15
det er en dell d820, men frygter lidt at det er bundkortet der er noget galt med, kan bare ikke forstå hvor fejlen ikke er der hele tiden..
Avatar billede kiwankow Nybegynder
07. februar 2011 - 16:09 #16
Fik nu tilsluttet den eksterne skærm og fjernede den indbyggede skærm med inverter og det hele, og alligevel kom fejlen også på den eksterne skærm.
Avatar billede bedt Nybegynder
07. februar 2011 - 16:59 #17
Ok. Den har dedikeret hukommelse. Ja hvis du er sikker på at det ikke skyldes dine RAM, så ville jeg også konkludere at det måtte være dit bundkort.

Har du prøvet dell's support? De kan sikkert hjælpe dig med at lokalisere fejlen nærmere.
Avatar billede gaiacph Nybegynder
11. februar 2011 - 17:15 #18
Det ville hjaelpe lidt hvis du skrev dine naermere specs op. Og lidt mere historie omkring hvor gammel den er, og hvornaar det begyndte at forekomme.

1. Fik i nogensinde afprøvet driverne? Som allerede foreslaaet: Download de nyeste drivere til dit grafikkort. Før du gaar igang med installationen skal du huske at afinstallere de nuvaerende drivere, genstarte og saa installere de nye.

2. Ellers kunne det ogsaa tyde paa at der er en løs forbindelse et sted, evt. i lodningen omkring GPU chip'en. Det kan desvaerre godt forekomme, specielt med baerbare pc'er der jo godt kan faa en del stød.
Avatar billede kiwankow Nybegynder
09. marts 2011 - 11:58 #19
nyt bundkort og problemet er løst :-)