Avatar billede lars78 Nybegynder
04. februar 2011 - 21:30 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Opgradering C5 3.0 -> 2010

Hej c5 eksperter,

Jeg har ingen erfaring med C5, men har arbejdet lidt med Navision. Da en kammerat har en C5 version 3 på en maskine som ved skal skiftes - troede vi at man blot kunne kopiere C5 til den nye maskine. Men da den version af C5 ikke kan køre på en Win7 (64-bit  ), som er det han har købt - er han tvunget ud i en opgradering.
Efter at have fundet ud af at man skal igennem alle versioner ved en c5 opgradering, er det lykkedes os at få den på version 4.0 og 4.0 sp1 ved at følge dokumentationen på installationscd'erne. Men når vi så skal fra 4.01 til 2008 møder vi problemer da vi ikke kan finde nogen vejledning på dette - kan det passe? Samtidigt er vi i tvivl om hvordan koder opgraderes, da de iflg. "eksperten" ikke skal slizes ved version 2008- hvad gør man så?

Endeligt vil jeg høre om de koder der skal anvendes er forskellige fra 32 - 64 bit?
Avatar billede Titan38 Praktikant
05. februar 2011 - 03:31 #1
C5 3.0 har ingen problemer med at køre på Win7!!!
...og vejledning til opgradering?? Hvor har I ledt? Skal jeg sende den?
Avatar billede lars78 Nybegynder
05. februar 2011 - 09:05 #2
Hej Titan38 - tak for dit svar.

Vil det sige at du mener en version 3.0 kan køre på win7 - 64 bit? Hvis Ja- kan du så beskrive hvad der skal gøres for at det kører...

Den skrev en besked om at denne version ikke er kompatibel med 64bit. Da han kontaktede en forhandler fik han besked på at det kræver opgradering til version 2010???

Vedr. vejledning, så har vi kigget på 2008 installationscd/dvd, hvor vi udelukkende kan finde oversættelseskit - og er ikke helt overbevist om at det er den man skal bruge. PS. Du må meget gerne sende link eller fil hvis du har en en komplet vejl. - send gerne til eksperten@lars-rosenkilde.dk

Er der ved C5 ikke mulighed for at runtime en klient tilsvarende det man kan gøre i Navision?
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
08. februar 2011 - 14:39 #3
Hjesa,

Hvi du er nået op på en version 4.0 SP1, kan datafilen læses direkte af version 2008 og version 2010. Du skal selvfølgelig have de nødvendige koder til begger versioner.

Hvis dit mål er version 2010, kan du helt springe 2008 over og blot installere en ny C5 2010, indlæse koderne til denne, opdatere den til service pack 1 og derefter flytte din datafil
(C5data.dat hvis der kun er et standard regnskab), ellers flyttes alle C5data.dat til c5 2010 installationen.

Vi opstart konverteres der automatisk til 2010 SP1.

Hvis der er rapporter (læs udskrifter) er det bedst at omskrive disse, da der er kommet meget ny funktionalitet i rapporterne og disse macroen siden version  3.0.

Der er ikke forskel på koder til C5 i relation til din Windows version, om det er en 32 eller en 64 bit ikke noget her.

MVH
P. Agger
Avatar billede lars78 Nybegynder
08. februar 2011 - 21:01 #4
Hejsa,

Tak for svaret. Umiddelbart skulle det kun være et standard regnskab, men er der rapporter, så må vi få nogen til det... så vi forsøger med 4.01 -> 2010 direkte, bare lige for at få det til at køre på den nye maskine.

Efter at have læst dit svar prøver vi at installere en 2010 på win7 maskinen som en ren installation. Hidtil har vi opgraderet på den gamle xp maskine, men iflg. installationsvejledningen SKAL v. 2010 installeres på Vista, Server 2008 eller win7, så håber ikke det er et problem at versionen ikke opgraderes under installation?

Vi har koderne i form af kodebrev og ikke kodefil, så kan umiddelbart ikke indlæse koderne ved installation, men forsøger lige om det vil virke ved indtastning efter installation (mener jeg har læst det kan gøres - hidtil har vi slizet filerne-men er det nødvendigt? Skriv gerne hvordan det gøres.

Efter installation skal klienten da stares i konsol m. parameter eller lign. som ved tidligere opgraderinger?

På forhånd tak...
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
08. februar 2011 - 23:47 #5
Hvis du ikke har en kodefil til din version 2010, kan du sagtens lave en grundinstallation og så indtaste serienummer og koder. C5 2010 kan lave slize 'indefra' om vi kan kalde det det.

Det er derfor ikke nødvendigt at slize mere.

Det er ikke noget problem at der ikke opdateres under installation, tværtimod. Så lav en ren installation af 2010 og læg service pack 1 på denne.

Datafilen fra 4.0 SP1 kan læses direkte af 2010.

Med hensyn til rapporter opnår man det bedste resultat ved at genskrive disse, da der er kommet meget ny funktionalitet i version 2010.

Du kan evt. får os til at hjælpe dig med rapporterne.

Efter installation behøver du ikke starte op i consol versionen, men det er vigtig, at der laves en genstart af C5 og PC efter at koderne er indlæst.

Hvis der bliver bøvl med at oprette bruger/synkronisere mellem WIN 7 og C5, kan det være en god ide at slå denne sync fra. Dette gøres under : GENERELT / TILPASNING / ADGANGSKONTROL / BRUGERE OG GRUPPE, knappen Windowos Autentication. Sæt alle optioner til at der ikke skal kontrolleres hverken brugere eller grupper. Næste gang C5 startes, svares der nej til at C5 skal oprette en bruger i WIN 7.

Efterfølgende kan vi så se på rapporterne.

Hvis du gerne vil have en kodefil, kan din C5 forhandler hjælpe dig med dette. Du kan også selv hente denne, hvis du har adgang til CustomerSource.  Kan din forhandler ikke hjælpe dig, så send mig lige en linie eller to, så tager vi den derfra.

MVH
P. Agger
Avatar billede lars78 Nybegynder
13. februar 2011 - 14:49 #6
Så fik jeg endelig tid til at prøve dine forslag - MEN....

Har prøvet at installere 2010, men ved indlæsning af koder, skriver den forkert kode under Applikationsmoduler/Version som det første jeg taster. Har tastet koden fra kodebrevet hvor der var angivet version. Det fungerede fint på den tidl. version jeg forsøgte.
Er der nogen der ved hvordan jeg evt. tjekker om jeg har fået forkert kodebrev? Forhandleren har sendt 2010 HF1 til en sql- og tænker på om kodebrevet kan være genereret til C5 skulle køre på sql- er der forskel på native og sql koder?

På forhånd tak
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
13. februar 2011 - 15:24 #7
Hejsa,

Der er i høj grad forskel på om det er koder til SQL eller Native. Forhandleren kan dog ikke uden videre begå sådan en fejl, idet det vil kræve at din licens ændres til SQL, hvilket ikke bare sådan lige gøres.

Prøv lige at sende mig dit kodebrev/kodefil, så skal jeg tjekke koderne for dig.

MVH
PA
Avatar billede lars78 Nybegynder
13. februar 2011 - 18:16 #8
Hejsa ADDCON-C5, det er ikke sikkert det er det han har gjort så, tænkte det bare ud fra HF1 installationen.

Hvordan kan jeg sende dig kodebrevet - er umiddelbart ikke så meget for at poste det her på siden?
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
13. februar 2011 - 18:57 #9
Hejsa,

Brug pa@addcon.dk, så ligger jeg på hvad det er du
har.

MVH
PA
Avatar billede lars78 Nybegynder
13. februar 2011 - 19:32 #10
Jeg har lige været ved at lave en mail, og ville så lige lave en screendump af vinduet Programkoder, så du evt. kunne vurdere om jeg lavede nogen fejl - MEN da maskinen har været i dvale eller lign. og C5 er blevet genstartet er der pludselig rettetegn ved de indtastede koder - så forsøger lige at gå videre for at se om det spiller!
Beklager - men mener at jeg ved indtastning af koderne på version 4 fik rettetegn med det samme og tekst i den 3. kolonne...Men jeg må huske forkert...
Avatar billede lars78 Nybegynder
13. februar 2011 - 21:10 #11
Juhuu - det lykkedes!!

Jeg fik opgraderet til 2010, så det var fantastisk. KÆMPE tak til P.Agger (ADDCON-C5)...
Nu skal jeg så bare lige gennemføre hele øvelsen på driftsdata, da øvelsen tog mig nogle uger :-) MEN FØRST når brugeren har testet og valideret data lidt på den konverterede version. Samtidigt skal brugeren lige kigge på om udskrifter skal tilpasses.

Et sidste spørgsmål: Hvilke indstillinger/opsætning m.m. skal foretages igen (Printere m.m.)? - i NAV gemmes alt nemlig ikke nødv. i DB?
Avatar billede lars78 Nybegynder
13. februar 2011 - 21:12 #12
Ups - glemte lige at høre om hvad jeg bør/burde have svaret på at std. dokumenters bogmærker skal opdateres (aner ikke hvad det er):-(