Avatar billede neo3000 Nybegynder
15. februar 2011 - 12:11 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af unix webserver

Hej,

Jeg har gennem en kammerat fået mulighed for at få hostet en webserver hos ham, dvs. med fuld adgang til en virtuel server.

Da jeg førhen har købt mig adgang til webhoteller har jeg derfor nærmest ingen forstand på hvordan og hvorledes den skal sættes op og med hvilke specs.

Jeg skal kunne køre php og MySQL, og selvfølgelig have tilknyttet flere domæner til serveren.

Hvilke specs og hvordan skal den sættes op?

Findes der nogle distros som har det hele i forvejen eller hvordan ser det ud?

- Neo3000
- Systemudvikler
Avatar billede justrace Novice
15. februar 2011 - 12:17 #1
sme-server kunne være et godt bud.
Avatar billede neo3000 Nybegynder
15. februar 2011 - 12:31 #2
Okay, og den har alt hvad jeg skal bruge, umiddelbart?

Hvordan med specs, hvad skal bruges der (cirka)?
Avatar billede justrace Novice
15. februar 2011 - 12:39 #3
Det er minimalt, men læs om det her: http://wiki.contribs.org/Main_Page

Ja den har alt, og tager en ukyndig 30 min fra scratch til kørende.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. februar 2011 - 18:38 #4
Hvis der er tid og lyst til at lære *nix som sådan vil jeg foreslå en Linux server distro som f.eks. CentOS.
Avatar billede justrace Novice
15. februar 2011 - 20:37 #5
Det kunne man, men sme-server er allerede bygget på CentOS, så hvorfor selv bruge tid påførst det, og derpå alle tillægspakkerne?
Avatar billede neo3000 Nybegynder
16. februar 2011 - 08:58 #6
Hvis man nu skulle vælge en Windows server, så kræver det jo div. emulatorer for at kunne køre php osv.

Men hvordan kører det så? Det er vel en del langsommere end en direkte Unix server?
Avatar billede justrace Novice
16. februar 2011 - 21:43 #7
Ved ikke med en Win-server, men det er d..... en meget dyr løsning, og ret besværlig at sætte op ift sme-server.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. februar 2011 - 01:24 #8
SME server er for folk som ikke er interesseret i server og ønsker noget hvor man trykker på on og så virker det.

Er man interesseret i server så bør man selv installere og konfigurere CentOS, Apache, PHP og MySQL fra bunden af.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. februar 2011 - 01:25 #9
Både Apache, PHP og MySQL kører fint på Windows uden emulator.

Kaldes for WAMP.

Hvis du har en Windows licens kan du bruge den. Skal du ud og købe en Windows licens, så løber der lidt oven i prisen.
Avatar billede neo3000 Nybegynder
17. april 2013 - 10:00 #10
Lukkes