Avatar billede justrace Novice
16. februar 2011 - 07:46 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Billigste EU land at bo i?

Hej

Kan i hjælpe med hvilket EU-land der er billigst at bo i?

Jeg tænker ikke på skattetryk, men almindelige omkostninger som bolig og butikspriser og den slags almindelige nødvendigheder.
Avatar billede The_Buzz Novice
16. februar 2011 - 08:03 #1
Overvåger denne her - måske man sku flytte :)
Avatar billede justrace Novice
16. februar 2011 - 08:10 #2
Overvejede Filippinerne, men der er andre regler vedr. at tage pensionen med sig. :(
Avatar billede The_Buzz Novice
16. februar 2011 - 08:31 #3
Altså umiddelbart tror jeg Spanien, Italien og Tyrkiet er blandt de billige
Avatar billede The_Buzz Novice
16. februar 2011 - 08:33 #4
Bulgarien også måske?

Tyrkiet er ikke medlem af EU?

Jeg vil tro at en god fingerregl er "hvornår de blev optaget i EU":
http://www.eu-oplysningen.dk/spsv/off/alle/117_14/
Avatar billede NCG Novice
16. februar 2011 - 09:40 #5
Jeps, jeg overvåger også denne her! :D

Kroatien vil være mit første gæt.
Måske også Bulgarien eller Portugal ?

Rumænien har næsten samme prisniveau som Danmark. Er også et bøvlet land at rejse rundt i. Deres infrastruktur er temmelig "nedslidt", for at sige det pænt.
Avatar billede 2Mida Praktikant
16. februar 2011 - 11:00 #6
Godt nok fra '08

http://www.udvandrerne.dk/JLKM/Udvandre.nsf/Uniq/2479318Reference

Der er dog andre forhold du skal tage med i dine overvejelser :
vejret f. ex
Avatar billede Jensen DK Novice
16. februar 2011 - 12:44 #7
Portugal er billigt at leve i med hensyn til vare indkøb, men Luxenborg er billig i skat og lidt billigere end DK. med vareindkøb.
Man kan nok ikke få alle fordele i et land.
Avatar billede justrace Novice
16. februar 2011 - 13:52 #8
Jeg ser 2 gange Portugal er nævnt. :)

Vejret er ligegyldigt, og skat skal alligevel betales i DK :(
Avatar billede Bodillen Nybegynder
16. februar 2011 - 22:17 #9
Har du tjekket big mac-indekset? Jeg tror du skal til Polen :)
Avatar billede justrace Novice
16. februar 2011 - 22:29 #10
Næh, aner faktisk ikke hvad det er. :)
Avatar billede justrace Novice
16. februar 2011 - 22:31 #11
Havde satset på Filippinerne da pengene er ti gange mere værd men der er begrænsning på max 6 mdr om året. :(
Avatar billede gaiacph Nybegynder
17. februar 2011 - 10:58 #12
Det er helt klart Bulgarien og Polen. I begge lande er det "relativt dyrt" i de store metropoler/turistområder. Men kommer du lidt ud i landet er priserne meget lavere end i Danmark.

Både Portugal og Spanien er blevet dyrere de senere år. Jeg husker at have læst nogle price-range undersøgelser af dagligvarer. Og Portugal/Spanien var så vidt jeg husker kun indeks 0,85 - 0,9 i forhold til et Danmark på 1,0. Kan desværre ikke linke til siden, da jeg ikke længere kan huske adressen.

Ellers foretag et hurtigt Google-search på emnet: "Europe Price Comparison" el. lign.

Har selv gjort det og fundet denne PDF til dig, hvor landenes priser bliver sammenlignet på sidste side:

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/hicp/documents/Tab/Tab/European%20Food%20Prices.pdf
Avatar billede justrace Novice
17. februar 2011 - 13:04 #13
Det var nok det tætteste der kan kommes. Der var også et par link der kunne bruges til mere info. Tak. :)

Sjovt nok ligger DK endda foran Norge og Sverige i gennemsnit.

Så på den måde er det faktisk ligegyldigt hvilket land man vælger, for der er besparelser at hente. :)

Så er der lige det med sikkerheden, men det er jo en anden historie.... :)

Tak for input til alle.
Avatar billede The_Buzz Novice
22. februar 2011 - 07:58 #14
Yep så må man jo flytte til Polen hvis man vil bo tæt på .DK - og Bulgarien hvis man godt kan lide solen :)

Tak for læsning, det gav nogle gode ideer, nu skal jeg så bare have konen med på ideen :P
Avatar billede justrace Novice
22. februar 2011 - 08:33 #15
Så ville jeg vælge Bulgarien. Så kan man nemt tage til Cypern på ferie... :)

Det er nok også sjovere at køre hestevogn end køre i en stjålet Audi taxi med en Vodka-pløret chauffør...... :) :)
Avatar billede enya Nybegynder
25. september 2011 - 13:03 #16
Hej Justrace, Long time - no see.! Men måske er du flyttet til Bulgarien.? ;)
Avatar billede Teddy Damgaard Praktikant
05. februar 2022 - 20:17 #17
Flyt til Litauen, der er alt ca 75% billiger end Danmark. Jeg bor her selv.