Avatar billede N00b Novice
20. februar 2011 - 18:05 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Ubetalte faktura fra sidste år

Hej

Vi har en masse faktura fra gl. regnskabs år der endnu ikke er blevet betalt.

Hvordan kan jeg bogføre dem, når de ikke er oprette i SS
Har prøvet at taste dem i kassekladen, ved at først oprette kunden som debitor og så taste det skyldige beløb på debitor kontoen, men jeg mangler åbenbart noget for at få det til at gå op :(

Nogle der kan hjælpe?

/Rex
Avatar billede ottobp Novice
20. februar 2011 - 18:30 #1
hvis du  mangler  noget  så er det vel  fordi  du har tastet det  forkerte beløb
Avatar billede N00b Novice
20. februar 2011 - 18:41 #2
Mere at jeg mangler en modkonto eller sådan noget, men jeg aner ikke hvilket - jeg prøvede at tage den på konto 56100, men det ville ss ikke være med til :'(

/Rex
Avatar billede ottobp Novice
20. februar 2011 - 18:44 #3
jfr. hvad du  tidligere  har skrevet  om  din rolle i forbindelse med  det her  regnskab i forhold til  den som egentlig er  ansvarlig for regnskabet  gør at jeg vil tillade mig at  rejse spørgsmålet  om din arbejdsgiver  egentlig  ikke  kunne  være interesseret  i at  du  fik  lidt  kvalificeret  "medhjælp" qua at  der  kom  orden på  licensforholdende.

Karakteren af dit spørgsmål  her  mere  end  indikerer at din arbejdsgiver med fordel for sit firma  måske  på flere fronter  ville få  lidt  mere  styr  på situationen  (og sandelig  også  dig selv....).

det  interessante  er  om  du  vil  tillade  at  der blev  skabt kontakt til  din  arbejdsgiver?????

du  kender  jo  mine  kontaktoplysninger -  eller  tag  kontakt  til  jeres  revisor (men jeg  tror  nu  ikke  det  vil blive  billigere,  at  skulle  hentes  til  så  basale  spørgsmål som  det her...  og  når du  kan  være  i tvivl om  dette; så  vil jeg  næsten  vove  en  halv kasse øl  på at  der  er flere)
Avatar billede N00b Novice
20. februar 2011 - 19:17 #4
Jeg har aldrig ført regnskab, udover et husholdnings budget :D

Jeg er derfor helt grøn i dette, men da der tidligere er faktureret i et excel ark, og resten af regnskabet så er klaret af 1 revisor og 1 der prøver at holde styr på firmaets billag.

Jeg har derfor tilbudt at tage over, så der måtte komme styr på regnskabet, og som tideliger nævnt er grunden til at jeg valgte SS at der var specifik tråd her på eksperten, hvor jeg satsede på jeg kunne få lidt start hjælp, til at få styr på de basiske ting jeg ikke lige kunne læse mig til i hæftet regnskab med SS.

/Rex
Avatar billede ottobp Novice
20. februar 2011 - 19:28 #5
på  et  tidspkt. -  senest  når du  har  lavet  ca.  100 bilagsnr.  så  kommer  det  uafvendelige  tidspkt.  hvor I  skal ud  og  købe  en  licens.

Tag  dog fat  i  din  arbejdsgiver  og  spørg  ham  om  I ikke  skulle  tage  fat  i  det  spørgsmål  NU  og  så  få  knyttet et  KLIPPEKORT  til  noget  support  -  så  får  du  et kort til at  ringe til  en  ven (altså mig)  når  du  sidder  i  det  her.

Så  får  du  startet  rigtigt  uden  de  her  begynderfejl  som  du  sidder  og  fedter  dig  ind  i  pga  at  du  aldrig  har  prøvet andet  en  husholdningsregnskabet. Og dermed  er du  jo heller  forpligtet  til  mere  end  det  niveau.  Men  I  kan altså  ikke  forvente  at  kunne  konvertere  fra  det  tidligere  høje  udgiftsniveau  og  så  ned  til  et  RUNDT  KR:  O,-    -  det  er nok  lidt  for overmodigt drenge!!!;  som speakerpigen siger  i den nye tv-reklame med Finn og Jacob  for BECEL margarinen  til spørgsmålet  om  der var pant  at hente på plastic flaskerne.
Avatar billede N00b Novice
20. februar 2011 - 19:56 #6
Den primære grund til at der endnu ikke er købt licens er, at det ville være tosset at betale 2,5k hvis det viser sig at jeg ikke kan håndteret/magte regnskabet, altså ikke grundet manglende lyst/kapital eller for at komme på 0 i udgift her på.

Revisoren skal betales & bruges uanset hvad, så det er kun regnskabs/bilags manden der kan spares væk - og dette kunne lige så gøres ved at benytte et af de mange gratis alternativer til SS der findes på nettet.

Men nu har jeg valgt at prøve SS, igen primært da jeg satsede på at kunne hente hjælp her på eksperten.

Jeg ser ikke tv, så jeg kender ikke den reklame du referere til.

Men man kan sige at jeg i sidste ende er typen der hvis ikke at nogle kan/vil at hjælpe mig, oftest klare mig selv på den ene eller anden måde.

Sådan har jeg altid klaret mig, og er sikker på at jeg forsat kan.

/Rex
Avatar billede ottobp Novice
20. februar 2011 - 21:07 #7
nu  tror  jeg  henset  til  at  du  er  godt hjemme i  excel  at  så  tror  jeg på,  at  du  ligesom  alle  de  andre  efterhånden  små  20.000  brugere  af  programmet  at  du selvfølgelig  også  kan  bringes  til  at  finde ud af  det

men  dit  åbningsspørgsmål  har  INTET med  summasummarum  eller  nogle af  de  andre programmer  at  gøre.  Det  handler  om noget helt andet.  I det her  tilfælde  om  hvorledes der  skal  forholdes  ved  ÅBNING  af  et  regnskab -  hvad skal der  gøres  med  de her  fakturaer  som  stammer  fra  sidste år  - og som  kommer  som  indbetalinger  først  på året.

Det  er jo  næppe  det  eneste  eksempel  som  du  står  med -  men lige skal  have et  lille  skub  med.

men  hvorfor ikke  overlade  det  til  din arbejdsgiver  at  tage  stilling  til  det  her.
Avatar billede ottobp Novice
20. februar 2011 - 21:25 #8
forskellen  på at  arbejde  i et excel ark  og  så et regulært regnskabsprogram  er  jo  at  i excel  skriver  du  jo  blot  fakturaerne  fortløbende  ind -  men  regnearket  har  jo  den beklagelige evne  at du  kan  slette  evt.  bilag  som  du  pludselig  vil  have  slettet.

så  nemt  slipper  du  ikke  om  ved  det i  et regnskabsprogram. Du  kan  godt  slette  et  bilag -  men  det  skal  ved  at  du  går og laver  en  modpost; så udefrakommende interessenter  kan  følge med. Hvem  ??  Told og Skat  f.ex.  Derfor  accepterer  de ikke  Excel  som  program  til  at  bogføre  i.

Det  andet  som  du  ikke  har  været  vant til  at håndterre i Excel er  AFSLUTNING af regnskabsåret.  Og  overførsel  og start på  det  næste regnskabsår.  Den  funktionalitet  ligger  "gemt"  nede  i  regnskabsprogrammet  -  og  det  er  jo  bl.a.  det  man  slipper  de  2.5 kilo  for -  ingenting  kommer  af  ingenting  -  undtagen  lommeuld  som  Storm P  sagde engang  for mange  år  siden
Avatar billede b_hansen Novice
21. februar 2011 - 06:58 #9
Hej Kancaie

Nu ved jeg ikke, om du har fået svar på dit oprindelige spørgsmål i alt det her sælgersnak....

Hvis du ikke har, så er det meget let at medtage tilgoedehavende fakturaer. Du opretter en konto i resultatopgørelsen, der hedder debitorer, ultimo. Her bogfører du de fakturaer, der endnu ikke er betalt og modkontoen er debitorkontoen.

blot skal du være opmærksom på, at du også skal afregne moms for disse fakturaer, hvis du ikke allerede har gjort det.

ottobp> jeg er meget tæt på at anmelde dig til admin!!! Læs venligst reglerne for Eksperten og drop så dit salgsfis!
Avatar billede ottobp Novice
21. februar 2011 - 08:52 #10
b hansen

nu  ved  du  jo  ikke  hvor  meget  direkte  kontakte  der  har  været  til  tidligere  spørgsmåls  besvarelse  for  at  afklare  hvad  spørgeren  har  haft  af  tvivls spørgsmål  til SS s  formåen

men  det  er  nok  ikke  det  sidste  spørgsmål  du  får  lejlighed  til at tage stilling  til
Avatar billede ottobp Novice
21. februar 2011 - 11:33 #11
til b_hansen  og  kancaie

nu er  det  jo  faktuelt  forkert at begynde  at  blande  momsproblematikken  ind  i  det  med  fakturaer  fra forrige år.  De  er  jo hørende  til  sidste års momstilsvar og  står jo  vel  på  kontoen  for  skyldig  moms  i  det  revisorudarbejdede  regnskab  for sidste år -  så lad  da være med at begynde at forvirre  begreberne  der.

Når du  opretter  de  her  tilgodehavende  fakturaer  er  jo  indeholdende moms ja - men  den moms som de indeholder  figurer  jo  allerede  på  momskontiene  fra  sidste  års  revisorudarbejdede regnskab  -  så  hvis  du  begynder  at  anføre at  du  skal  betale moms  af  dem  - så  snyder  du  altså  dig  selv  (eller  firmaet)
Avatar billede b_hansen Novice
21. februar 2011 - 12:08 #12
Hvem forvirrer nu begreberne......

Hvis de omtalte fakturaer var med i årsregnskabet fra sidste år, vill der jo ligesom ikke være noget problem med at få dem ind i regnskabet. Så ville de jo være en del af åbningsbalancen!

Som det fremstår her, er der tilsyneladende tale om, at de ubetalte fakturaer ikke har været medtaget i 2010 i regnskabet for 2010. Og dermed er er momsproblematikken overordentlig vedkommende.

Til Kancaie> Kan du kaste lys over, hvilke fakturaer, det drejer sig om? Hvis det er ved indgangen til 2010 skal det håndteres ved at oprette en åbningsbalance. Så er der ikke et momsproblem i sagen.
Hvis det er ved udgangen af 2010, skal det håndteres, som jeg har beskrevet ovenfor. Og så skal du være opmærksom på momsproblematikken.

Iøvrigt er jeg i stand til at hjælpe med begge problemstillinger, UDEN det koster *S*
Avatar billede N00b Novice
21. februar 2011 - 16:10 #13
Hej b_hansen

-> Nope jeg har ikke fået svar på mit Q :/

---
Tja tjo nu skal du høre :-D

1 af grundende til at jeg har meldt mig til at føre regnskabet for min arb. giver er at der som jeg har skerevet i tidligere indlæg, faktureret i excel - og herefter er der så manuelt holdt øje med om en given faktura er blevet betalt, dette har man så desværre ikke være særlig god til så derfor drejer sig om fakturaer fra 2.mdr 2010 til 12.mdr 2010 o.O
Men 2010 bliver lukket i aften, har jeg lige fået besked om - så derfor er/bliver momsen afregnet for alle fakturaer 2010.

Jeg har kigget i kontoplanen, men kan ikke finde noget afsnit der hedder resultatopgørelse :s, er det "bare" at oprette en konto feks. 56150 ?

Jeg er også blevet i tvivl om jeg kan taste alle fakturaene (12 stk) med samme bilags nr, eller skal hvert enkelt have eget bilagsnr ? (jeg har tastet opstarts saldien for Giro og konto, med samme bilag nemmelig).

/Rex
Avatar billede ottobp Novice
21. februar 2011 - 16:16 #14
"Vi har en masse faktura fra gl. regnskabs år der endnu ikke er blevet betalt."  citat  fra  spørgsmålets rejsning øverst

her  står der da IKKE  noget  om  at  de ikke er registreret i det  gl. år  - tværtimod

De er  blot  ubetalte.......

så  derfor er (b_hansen´s momssnak) da  noget sludder  som  kun  medvirker til at bringe forvirring.

==========

men  Kancaie

hvis  du  har  et revisorudarbejdet  regnskab  fra  sidste  år  -  så  brug  da  det  til  at  oprette  det  årstal i  SummaSummarum  og  bogfør det  med  alle saldiene  pr. 31.dec 2010 hvis det er årstallet.

Så kan du  vælge  AFSLUT regnskab  ved at gå i FILER oppe øverst til venstre.

så  åbner  der sig et  korrekt åbnet  2011-regnskab  med  de  rigtige status tal;  som  har den  kvalitet at firmaets revisor har været  med ind over.
Endvidere  får  du  sat  sidste  års tal  ind  på  de enkelte konti  så  der  er  nogle sammenligningstal  til  gangen i  2011.

og så synes jeg du  alvorligt  burde overveje  at  ejeren  af firmaet  kigge  med  på  mit  forslag  her  -  og så lade ham/hende drage  konsekvensen  vedrørende  mit  forslag  om  at hjælpe  dig  med  at  komme  igang.
Avatar billede N00b Novice
21. februar 2011 - 16:57 #15
Regnskabet bliver først afsluttet i aften, ergo har jeg intet at taste efter.

Næste er at jeg allerede har oprette flere fakturaer som alle er bogført i nuværende regnskab.

Problematikken vedr. de ubetalte faktura kom mig først for øre i weekenden.

Og fa'en stå i det om jeg gider at oprette et nyt regnskab (igen) og gentaste alle fakturaer for at få sidsteårs tal med, når jeg ved at det kan gøres direkte i kassekladen (iflg. britt malka)

b_hansen har allerede svaret mig på hvordan jeg gør, dog blev jeg her i tvivl om måden vedr. bilagsnr samt hvor jeg skulle oprette den nye konto.

Hvor hvem hvad med licens fremgår ikke af mit spørgsmål, kun hvordan jeg håndterede ubetalte fakturaer fra gl. år....

/Rex
Avatar billede b_hansen Novice
22. februar 2011 - 06:56 #16
Hej Kancaie

Det er beklageligt med dette forstyrrende element af desperat salgsfis..

Nå, men løsningen hos dig er meget enkel. og du er inde på den helt rigtige løsning. Opret en ny konto under debitorer, eks. 56150 (som du foreslår).
Om du vil hæfte alle faktuarerne sammen og give dem ét fakturanr. eller om du vil bogføre dem enkeltvis er en smagssag. Begge dele er tilladt. Personligt vil jeg foretrække at bogføre fakturaerne enkeltvis, altså med særskilte bilagsnr. Dette gør det nemmere at styre dem i det nye regnskabsår.

Og for god ordens skyld vil jeg lige oplyse, at jeg er revisor....
Avatar billede b_hansen Novice
22. februar 2011 - 07:00 #17
Jeg skal gøre opmærksom på, at jeg nu har anmeldt ottobp for misbrug af E
Avatar billede ottobp Novice
22. februar 2011 - 08:19 #18
Altså  b_hansen  du  får  overladt  opgaven  med at svare på kancaie mange spørgsmål - og  jeg  fornemmer at der  kommer  flere  af  samme  art.

kancaie  har  blot på  et  tidspkt.  stillet  i udsigt  at  kunne  han  mod forventning  få  SS  til  at  virke  ....  ja  så  ville  han  da  kigge  positivt  på  også  at  få licensforholdet  på  plads  (hos  den  der  havde  hjulpet  ham  med  at  få  det  på plads)  og  da  det  kom  til  stykket  så  var  han  jo  så  ikke  den  der  havde  fingeren  på  beslutningsknappen.  Der  har  jeg  så  bedt  ham  skabe  kontakten  til  hans  arbejdsgiver

men  jeg  smutter  og  vil  undlade  at  tage  stilling  til  fremtidige  henvendelser  fra  ham

dog  vil  jeg  måske  følge  dig  -  hvis  det er  sådan  at  du  giver  tvivlsomme  svar  a la  det  med  at  der  kunne  være  moms-  på  de  der fakturaer  fra  sidste år  ...  den  var  ikke  så  god.
Avatar billede N00b Novice
22. februar 2011 - 16:49 #19
Tak for svaret b_hansen

Der kommer sikkert mange flere q's fra mig, og det er jo det der er så dejligt ved eksperten, at hvis man står og mangler hjælp så er der som oftest massere at hente her :)

@ottobp

Hvis vi skal tage den som den nu er så, ja hvis du havde hjulpet mig med at få løst mine problemer så - havde vi købt licensen hos dig, men...... Du er faktisk ikke kommet med en eneste løsning, kun salgs snak som: Hvis jeg nu løser problemet for dig køber du så hos mig - korrekt at du sendte noget faktura layout hvor men kunne se at du havde prøve at vise hvordan man centrerede i SS, men selv prøvede du at sælge programmet !!!

Det er fair nok du gerne vil sælge licens til SS og tjene lidt på det, og egentlig har jeg heller ikke noget mod at du prøver at erhverve kunder på E.
Det er din måde du gør det på der er problemet....

Hvis du hjalp brugen med en løsning, og så derefter skrev at du var licens sælge, og da godt kunne tænke at være den der solgte dem licensen, men at det IKKE var et krav for at du hjalp med problemet.

Jeg har som jeg lovede nævnt over for min arb.giver at du gerne ville sælge os en licens, men efter at have læst dine indlæg til mine q's, set dine hjemme sider mm. mener han ikke at det er dig vi skal handle med, det er hans beslutning IKKE min - jeg har holdt hvad jeg lovede, nemmelig givet beskeden videre om at du ønskede at sælge.

/Rex