Avatar billede max33 Nybegynder
23. februar 2011 - 20:48 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Problem med samba på ny server

Hej

Jeg har brug for en server og har derfor leget lidt med forskellige linux versioner, på en ældre pc. Jeg fandt centos mest interessant. Men min pc kørte for langsomt...

Så jeg købte en ny pc til formålet...

Intel I7 3.4 GHz 8GB ram. Den skulle jo kunne flytte sig...

Men har nu kæmpet med at få den til at kører i flere dage. Det sidste der stadig driller er samba som jeg ikke kan få til at virke. Har forsøgt på forskellige linux'er både 32 og 64 bits versioner.

På den gamle pc kørte det bare....

Hvis jeg tilgår serveren fra windows skriver den bare at der ikke er adgang til drevet hvilket nok skyldes rettigheder. Hvis jeg tilgår fra linux skriver den at mappen ikke kan findes og at den nok er slettet fornylig.

Har søgt, og installeret mm. uden held håber der er en her der kan komme med lidt guldkorn...
Avatar billede justrace Novice
23. februar 2011 - 21:08 #1
Vildt overdrevet maskine til at køre en linux-server.

Jeg har en ældre 2,5 dual-core, og den er aldrig over 30-35 % cpu.

Bortset fra det, hvad skal den bruges til?
Avatar billede max33 Nybegynder
23. februar 2011 - 21:22 #2
jamen den skal ikke bruges til så meget...

Jeg skal køre apache, mysql.. jeg har på en mysql database på en lille GB som jeg skal håndtere.

Så har jeg noget billedebehandling som den skal stå og lege lidt med også.

Så skal også være filserver...

udover der vil der løbende blive lagt funktioner på den som, som den skal håndtere primært web..

Men bortset fra det håber du kan hjælpe
Avatar billede justrace Novice
23. februar 2011 - 21:29 #3
Find den gamle PC fre igen, og prøv at kigge lidt på sme-server. Det er en CentOS med alle de funktioner du nævner.

Du kan da godt bruge den nye, med syntes den burde køre en Windows og bruges til rendering af Full-HD video og meeeeget store billedredigeringer, og ikke mindst de yeste spil et stykke ind i fremtiden.
Avatar billede max33 Nybegynder
23. februar 2011 - 21:35 #4
jeg kører alle de funktioner som jeg vil på den gamle det køre bare for langsomt!

Derfor vil jeg gerne bruge en hurtigere pc, men vil nu gerne have hjælp til at sætte den op er det ok ?
Avatar billede justrace Novice
23. februar 2011 - 21:40 #5
Jo da, :)

Efter du smed samba på, har du så husket at sætte den til at starte?
Avatar billede max33 Nybegynder
23. februar 2011 - 21:47 #6
Jeg kan via en explorer i windows se de mapper der er delt på min server via samba. Men jeg kan ikke åbne dem, den siger jeg ikke har rettigheder til dette.

Hvis jeg kigger fra en linux maskine kan jeg også se mapperne, men når jeg vil åbne dem skriver den at mappen ikke kan findes.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2011 - 04:03 #7
Vi skal jo nok have lidt detaljer omkring konfigurationen ...
Avatar billede max33 Nybegynder
24. februar 2011 - 07:48 #8
ja..

men hvilke og hvordan?

Jeg har bare installeret CentOS, med de tjenester som jeg have brug for, heriblandt samba, apache og mysql..

Ligesom jeg gjorde på den gamle pc. Jeg har så prøvet både 32 og 64 bit versioner for at se om det gav forskel.

Jeg har været inde og se versionen af samba og det var en samba 3.0.* som den installer fra start. men der ligger en samba 3.3.* som jeg har prøvet at installer i stedet, som gør det samme.
Avatar billede max33 Nybegynder
24. februar 2011 - 07:49 #9
Skal jeg væle en anden linux som server ? og hvilken ?

HAr provet mandriva mes5 som 64bit og syntes den gav flere problemer.
Avatar billede max33 Nybegynder
24. februar 2011 - 08:18 #10
prøver nu uden selinux...

Tænkte på om der er et sikkerhedsproblem i at dele /var/www/html i samba ?

men dette kunne jeg jo på den gamle pc...
Avatar billede max33 Nybegynder
24. februar 2011 - 08:54 #11
så er det løst ved at deaktiver selinux.....
Avatar billede max33 Nybegynder
24. februar 2011 - 08:54 #12
svar
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. februar 2011 - 11:20 #13
På en ældre maskine skal du bruge i386, altså ikke 64bit.

Når du snakker performance, er det så GUI'en der er langsom? Du bør aldrig, medmindre det er virkelig strengt nødvendigt (af en mærkelig årsag) aldrig installere GUI på en *nix server, det hiver krafter.

Men godt du fik det til at virke.