Avatar billede AViGu Nybegynder
28. februar 2011 - 13:28 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Langsom nedlukning af Windows.

Sidder med en ski... irriterende Windows fejl.
Computeren blev geninstalleret i torsdags. Opdaterede computeren, installerede drivers osv. opdaterede computeren, og alt virker...
Det sidste jeg gør inden jeg sender computeren ud af døren er, at installere Office 2007 Pro.
Fredag ringer kunden til mig, at nedlukning af computeren tager 30-40 minutter. Den står bare med baggrundsbilledet og lukker ikke ned.
Jeg får computeren tilbage igen, og starter med at lave en gendannelse fra dagen før, hvor der var lavet en opdatering. Dette hjælper ikke. Jeg fjerner de 2 programmer som kunden selv har installeret, hjælper ikke. Jeg kører en CCleaner, hjælper ikke. Til sidste beslutter jeg mig for at geninstallere computeren igen, og step-by-step installere, opdatere, genstarte osv.
Da jeg tror at det hele virker, kommer der lige 8 opdateringer til Office 2007 som jeg installerer, og 'bum' så tager det 30 minutter at lukke computeren ned.
Jeg gendanner systemet til før opdatering, det hjælper ikke. Jeg afinstallerer Office, det hjælper ikke. Jeg kører igen en CCleaner, hjælper ikke. Så nu står jeg og tænker, om en geninstallation igen er nødvendig... Ved sgu ikke hvad der er at gøre...
Bitte hilfe! :)
Avatar billede poko1 Ekspert
28. februar 2011 - 13:35 #1
Prøv dette registrerings tweak som reducerer tiden som Windows venter, før den lukker et program ned. Klik på Start og skriv "regedit" i kør tryk derefter på enter eller Ok. Find nøglen HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControl Højre klik på WaitToKillServiceTimeOut og sænk værdien
Værdien står med standardren 1200 (12 sekunder)
og du kan sænke denne til hvad du ønsker.
Mindre end 2 sekunder anbefales dog ikke.
Klik på Ok og genstart din computer. 2 sekunder=200
Avatar billede AViGu Nybegynder
28. februar 2011 - 13:44 #2
Den lukker stadig ned, men ved ikke om det har hjulpet, således det kun tager 15 minutter istedet for 30 :)
Men jeg kan se at der er hæftig harddisk aktivitet.
Jeg har i øvrigt testet både harddisk og RAM for fejl :)
Avatar billede Jensen DK Novice
28. februar 2011 - 13:53 #3
Måske lidt her.

Hvis computeren er lang tid om at lukke ned, skyldes det sandsynligvis at XP er indstillet til at tømme sidefilen (Pagefile) hver gang computeren lukker. Det kan du ændre på den måde her:
Klik på Start - Kør, skriv: regedit.
Klik dig ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management
Vælg - ClearPageFileAtShutdown - til højre
Højreklik og vælg - Rediger
Sæt værdien til 0 (nul)
Hvis du vil aktivere den igen, sætter du værdien til 1

Genstart computeren et par gange
Avatar billede poko1 Ekspert
28. februar 2011 - 13:53 #4
Prøv også at gå ind under værktøjskassen opstart i Ccleaner og deaktiver alt undtagen antivirus programmet så der ikker er noget der hænger.
Ps. kan også gøres i kør msconfig start.
Avatar billede AViGu Nybegynder
28. februar 2011 - 13:57 #5
@silbidor
Venter stadig på at den lukker ned :) men det er en Win7 og ikke en XP :)
@poko1
Prøvede det før geninstallation, hjalp intet dengang, men prøver igen - altså når den er genstartet :) Jeg vil ikke lige tage nødstoppet, da jeg kan se at der er HD aktivitet.

Hov - så lukkede den mens jeg skrev :D
Avatar billede poko1 Ekspert
28. februar 2011 - 14:02 #6
@silbidor
Hvad du skriver gælder også i Win 7 men der står den til(0)på ny installeret maskine.
Avatar billede AViGu Nybegynder
28. februar 2011 - 14:13 #7
@silbidor
Ja, den stod desværre til 0 :(
Har lukket alle tjenester ned undtaget AV, og venter nu igen på nedlukning :P
Avatar billede AViGu Nybegynder
28. februar 2011 - 14:22 #8
Nope...
Det hjalp heller ikke at slå alle tjenester fra :(
28. februar 2011 - 14:33 #9
[Ultimate Windows Tweaker v2.1] ->
www.thewindowsclub.com/ultimate-windows-tweaker-v2-a-tweak-ui-for-windows-7-vista - den util er 'standard' ved alle min Vista/WIN7 instalationer ... en del muligheder...
Avatar billede AViGu Nybegynder
28. februar 2011 - 14:41 #10
En masse fine muligheder, men har du nogen anelse om, hvad der vil virke at slå fra :) Det tager trods alt en lille halv time ved hver genstart :) (heldigvis har jeg andet at lave i mellemtiden :))
Avatar billede AViGu Nybegynder
28. februar 2011 - 15:05 #11
Nope - desværre har intet virket :(
Men info:
Logge af og på går uden problemer, så det er kun det at lukke ned der er problemet.
Første genstart efter jeg havde "tweaket" lidt, gik faktisk med det samme, men efter genstart tog det igen lang tid at lukke ned.
Avatar billede AViGu Nybegynder
28. februar 2011 - 15:17 #12
Retter lige selv.
Logge af tager lige så lang tid :) Det er at logge brugeren af, og ikke nedlukningen der tager tid :)
Så blev vi lidt klogere, eller?
Avatar billede poko1 Ekspert
28. februar 2011 - 17:39 #13
Forslag instaler Ncleaner http://www.nkprods.com/ncleaner/
under Tweak enable fast shut down jeg har også disabled hibernate.
Avatar billede AViGu Nybegynder
01. marts 2011 - 08:06 #14
Det hjalp desværre ikke :(
Avatar billede AViGu Nybegynder
01. marts 2011 - 08:40 #15
Sidste bud, ellers lukker jeg tråden og geninstallerer computeren igen igen...
Avatar billede poko1 Ekspert
01. marts 2011 - 09:36 #16
Håber det lykkedes :-)
Avatar billede AViGu Nybegynder
01. marts 2011 - 10:46 #17
Geninstallation...
Lukker den her.
Avatar billede Jensen DK Novice
01. marts 2011 - 13:35 #18
Gå i enhedshåndtering vælg systemenheder, hvis bundkortsrecurser står mere end en gang, så slet til det kun kan ses en gang.
Genstart komputeren.