Avatar billede jacobbach Nybegynder
28. februar 2011 - 14:55 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Automatisk farvning af celler når bestemt kriterie er opfyldt.

Hej Eksperter!

Jeg sidder med et problem i excel som jeg godt kunne bruge lidt hjælp til.

Jeg har lavet arket før, så ved at det kan lade sig gøre men kan simpelthen ikke huske hvordan.

Det skal være et ark som automatisk minder mig om diverse afleveringsfrister:

Jeg skal lave et excel ark hvor der i f.eks. a1 står dags dato, og som automatisk skifter hver dag.

Så har jeg i a2 en overskrift der hedder Afleveringsfrist. og i b2 står der "Emne".

Jeg vil så kunne skrive f.eks. den 02-03-2011 i a3 og "Aflevering af makroøkonomiopgave" i b3.

Nu kommer det sjove så.

Jeg vil gerne have at hvis nu der er mere end 5 dage til afleveringsfristen skal cellerne a3 og b3 være grønne. Er afleveringsfristen mellem 2 og 5 dage skal cellerne være røde og under 2 dage eller overskredent skal de være røde :)

nogle der kan hjælpe mig med det?

på forhånd tak.
Avatar billede jaaz Nybegynder
28. februar 2011 - 15:39 #1
Formatter kolonne A som dato (brug f.eks. formatet 'DD-MM-ÅÅÅÅ')
I celle A1 skrives '=TODAY()'
I celle A3 gøres følgende:
- Format
- Conditional Formatting
- Condition 1, Formula is, =$A3-$A$1>5
- Format, Patterns, vælg grøn farve, OK
- Add >>
- Condition 2, Formula is, =$A4-$A$1<2
- Format, Patterns, vælg rød farve, OK
- Add >>
- Condition 3, Formula is, =$A4-$A$1<=5
- Format, Patterns, vælg 'rød'(orange?) farve, OK

Herefter er det bare at kopiere celleformatteringen fra A3 til B3, og det antal rækker du gerne vil bruge i regnearket med copy-paste special
Avatar billede jaaz Nybegynder
28. februar 2011 - 15:41 #2
KORRIGERET CELLEREFERENCERNE

Formatter kolonne A som dato (brug f.eks. formatet 'DD-MM-ÅÅÅÅ')
I celle A1 skrives '=TODAY()'
I celle A3 gøres følgende:
- Format
- Conditional Formatting
- Condition 1, Formula is, =$A3-$A$1>5
- Format, Patterns, vælg grøn farve, OK
- Add >>
- Condition 2, Formula is, =$A3-$A$1<2
- Format, Patterns, vælg rød farve, OK
- Add >>
- Condition 3, Formula is, =$A3-$A$1<=5
- Format, Patterns, vælg 'rød'(orange?) farve, OK

Herefter er det bare at kopiere celleformatteringen fra A3 til B3, og det antal rækker du gerne vil bruge i regnearket med copy-paste special
Avatar billede jacobbach Nybegynder
01. marts 2011 - 18:25 #3
når du siger - format, mener du så højreklik og tryk format cell? For ellers kan jeg ikke lige finde det :/?
Avatar billede jaaz Nybegynder
01. marts 2011 - 21:07 #4
Det er nok lidt afhængig af Excel-version og -sprog. Men ja, det må være det du skal gøre. Under alle omstændigheder drejer det sig om at du skal vælge 'betinget formattering' eller 'conditional formatting' for den enkelte celle. Herefter 'ny regel' eller 'add condition', til du har 3 regler/conditions med hver sin formel
Avatar billede jacobbach Nybegynder
02. marts 2011 - 09:03 #5
Nu har jeg prøvet at kopiere det med paste special - formats :)

men så ændrer den farven i alle celler hvis jeg ændrer dato i den øverste :)
Avatar billede jaaz Nybegynder
02. marts 2011 - 09:38 #6
Så prøv med copy-paste, det burde være godt nok. Herved vil alle celler blive farvet, men de vil ændre sig i forhold til den værdi der bliver indtastet i cellen
Avatar billede jacobbach Nybegynder
08. marts 2011 - 11:19 #7
Problemet er at formlen hedder $a$3-$a$1 så selvom jeg kopiere er formlen jo den samme :s? Jeg kan ikke rigtig få den til at virke hvis jeg bare sige a3-$a$1..
Avatar billede jaaz Nybegynder
08. marts 2011 - 15:59 #8
Det er fordi du har skrevet forkert i din formel - det skal være '$A3-$A$1' (se mit første svar). Derved vil formlem tilpasse sig den række du paster til ($A3, $A4, $A5 etc.)
Avatar billede jacobbach Nybegynder
09. marts 2011 - 12:19 #9
Så nu virker det :)
Avatar billede jacobbach Nybegynder
09. marts 2011 - 12:20 #10
jeg kan ikke give dig point?
Avatar billede jaaz Nybegynder
16. marts 2011 - 08:57 #11
Jamen, så smider jeg lige dette svar.