Avatar billede manu_4ever Nybegynder
05. marts 2011 - 07:46 Der er 37 kommentarer

Gendanne data fra slettet partition

Jeg var lidt uopmærksom da jeg skulle geninstallere Windows og er kommet til at slette partitionen på min eksterne harddisk.
Meningen var at jeg villle slette partitionen på min interne harddisk.

Dette er gjort med Windows XP setup programmet.

Kan jeg på nogen måde gendanne min partition?

Jeg har ikke skrevet ny data til disken siden partitionen er blevet slettet.

Tak!
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2011 - 08:40 #1
det er lidt svært med gendannelse af partitioner men denne her ved jeg kan gendanne filer fra slettede partitioner

det er et købe program

det er ikke noget man lige gør i en håndevending - det tager ret lang tid

http://www.recovermyfiles.com/

se her hvordan

http://www.recovermyfiles.com/recover-screenshot-main.php

m.v.h
Avatar billede mort_gib Nybegynder
05. marts 2011 - 09:10 #2
Hej,
Lav en Ubuntu live CD, boot in i den, og brug et program der hedder testdisk (http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk) til at finde din slettede partition.

HVis du ikke har oprettet en ny partition paa din HDD saa virker det fint
Avatar billede Frederik Nybegynder
05. marts 2011 - 09:16 #3
Som treatmenice siger, skal der bruges et recovery-program til at gendanne slettede filer.

Hvis du gerne vil slippe for at betale for et program, er her en liste over nogle gratis-programmer der skulle kunne gøre det samme.

http://www.raymond.cc/blog/archives/2008/01/24/top-10-free-data-recovery-software/

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvorvidt disse programmer lever op til samme standart som det program treatmenice henviser til.

Ville bare lige gøre opmærksom på en billigere (gratis) måde :)

Venlig hilsen
Frederik
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2011 - 09:50 #4
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2011 - 09:51 #5
Ups så ikke det er foreslået. Se bort fra #4
Avatar billede ksoren Nybegynder
05. marts 2011 - 11:18 #6
Testdisk kan forsøge at gå ind og gendanne den gamle partitionstruktur. Det vil normalt ikke tage ret lang tid og være den foretrukne måde.
Avatar billede manu_4ever Nybegynder
05. marts 2011 - 14:32 #7
Når jeg prøver at køre testdisk, så finder den ingen partitioner.

Jeg kører testdisk fra Win XP.
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2011 - 15:06 #8
TESTDISK vil finde din partition http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. marts 2011 - 15:47 #9
Og når du så er oppe igen, så navngiv dine drev så du ikke laver samme fejl igen.
Avatar billede manu_4ever Nybegynder
05. marts 2011 - 20:38 #10
Når jeg scanner mit usb drev kommer testdisk op med disse vinduer.

http://img13.imageshack.us/i/skrmbillede20110305kl20.png/

http://img121.imageshack.us/i/skrmbillede20110305kl20.png/

Prøver nu med deep scan
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2011 - 21:06 #11
Der ligger her en billedserie, som viser i detaljer hvordan man finder mistede partitioner med Testdisk.
Billederne hænger sammen, men skal nok forstørres op, da de er laver til en nedlagt hjemmeside.
http://peecee.dk/upload/view/293831
Avatar billede manu_4ever Nybegynder
05. marts 2011 - 21:26 #12
Problemet er bare at når jeg har lavet en analyse, så finder den ingen partitioner...

Er det så ikke muligt at gendanne den slettede partition?
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2011 - 21:41 #13
Hvis Testdisk ikke finder nogen sletted partition, så er det fordi, at der ikke er nogen partition, som har mistet partitionstabellen (filtabellen)
Forøvrigt er der kommet flere gratis programmer, som kan finde manglende tabeller helt automatisk. F.eks.
http://www.partition-tool.com/ Man går ind for oven i Wizard.
Men Easeus vil så heller ikke finde en tabel, når der ikke mangler nogen.
Spørgsmålet er helt konkret: Har du slettet partitionen, eller har du slettet indholdet på partitionen, altså alle filerne?
Hvis det er det sidste du har gjort, har det intet med tabellen at gøre. Så har du brug for et file recovery program. Nogen har haft nytte af dette, men der er mange andre.
http://www.pandorarecovery.com/download/
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2011 - 22:05 #14
Jeg har lige for sjov taget tid når Easeus finder en mistet tabel.
Det tager mindre end 1. minut, og man skal ikke engang genstarte.
Avatar billede manu_4ever Nybegynder
05. marts 2011 - 22:57 #15
Som beskrevet i øverste post, så har jeg under geninstallation af Windows kommet til at slette partitionen.

Når jeg tilslutter den til min computer kommer den ikke frem som ekstern harddisk. Går udfra at jeg skal formatere disken før den virker igen.

Jeg har ikke lagt noget som helst over på disken siden partitionen er blevet slettet.

Hvis jeg formaterer disken går jeg udfra at indholdet bliver slettet?
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2011 - 23:38 #16
Ja hvis du formaterer bliver alle informationer slettet. Det betyder ikke, at disken er tom, men Data står som noget der må overskrives, og kan ikke længere ses uden et specielt program. En Linux live disk kan IKKE hjælpe noget, for den kan ikke se disken når der ikke er en partitionstabel.
Som jeg læser det du skriver, kan disken slet ikke ses i Diskhåndtering. Det virker mystisk. Den burde stå som RAW eller uallokeret.
Som du ved har et uheld ofte følgesvende, men jeg går ud fra, at du har tjekket kablet til USB og strømforsyningen? Kan du mærke på disken, at den spinder op?
Avatar billede manu_4ever Nybegynder
05. marts 2011 - 23:44 #17
Er lige igang med en deep analyse i Testdisk...

Men Testdisk kan sagtens finde min disk, dog kan den ikke finde den partition der er blevet slettet.

Jeg vil senere prøve at se om diskhåndtering kan se disken.
Avatar billede manu_4ever Nybegynder
05. marts 2011 - 23:46 #18
Jeg kan i diskhåndtering se disken som "Ikke-allokeret"
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2011 - 23:47 #19
Har du haft lyst til at se de billeder jeg lagde et link til i #11 ?
Avatar billede manu_4ever Nybegynder
05. marts 2011 - 23:53 #20
De er skam kigget igennem flere gange.

Når jeg laver en analyse i Testdisk, så får jeg svaret at der ingen partitioner er. Se mine billeder i post 10.

Derfor prøver jeg nu en Deep analyse for at se om den finder noget. Men det tager sgu ca 5 timer for hver analyse...
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2011 - 00:12 #21
Har set på billederne. Der er åbenbart kun din interne disk på 640GB. Jeg må desværre sige, at det ser dårligt ud for et positivt resultat. Der må være sket noget andet og mere med din disk, end at den har mistet tabellen.
Jeg tror ikke på at du får noget ud af en deep analyse, tror i stedet, at du skal lade et recovery program finde dine data, og kopiere dem over på en anden disk.
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2011 - 00:15 #22
Det er den samme computer du bruger, ikke? Når jeg spør er det fordi, at en computer der kører fat32 ikke kan se en disk, som er formateret med NTFS.
Avatar billede manu_4ever Nybegynder
06. marts 2011 - 00:22 #23
Jeg har prøvet på to forskellige computere med samme resultat.

Men de 640 GB er ikke min interne disk, det er min eksterne.

Den interne disk kommer slet ikke frem i Testdisk.

Vil prøve om det recovery program kan finde noget i morgen tidlig.
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2011 - 00:35 #24
"Den interne disk kommer slet ikke frem i Testdisk." ???
Når du ser på billederne, ser du at min interne HDD på 250GB bliver fundet med det samme. Længere nede  hvor der står "Den manglende harddisk er fundet" Står den der stadigvæk plus den "Grønne" eksterne HDD som er fundet.
Avatar billede ksoren Nybegynder
06. marts 2011 - 00:38 #25
#22 Det har altså ingen betydning.

Så længe man kører et OS, som har en driver til at læse det pågældende filsystem, så betyder det intet, hvilket filsystem det aktuelle OS ligger ovenpå.
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2011 - 00:39 #26
Neden under står der "Marker write og tryk enter" får du den mulighed, så brug den, og genstart.
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2011 - 00:40 #27
ksoren. Kan fat32 læse NTFS?
Avatar billede ksoren Nybegynder
06. marts 2011 - 01:26 #28
FAT32 er et filsystem. Det skal ikke læse noget som helst. Det er dit styresystem/program som læser filsystemet.
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2011 - 01:45 #29
Ok det har jeg ellers engang læst her på E. Men når jeg tænker over det, kan det godt være forkert, så det er win95, som ikke kan, men XP > kan gøre det. Godt du gjorde opmærksom på det:)
Avatar billede ksoren Nybegynder
06. marts 2011 - 01:51 #30
Ja, de der ældgamle Windows'er har ingen ntfs-driver, så de kan ikke umiddelbart andet end fat.
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2011 - 01:58 #31
OK, tak for info:)
Avatar billede manu_4ever Nybegynder
06. marts 2011 - 08:04 #32
Ved en deeper search fandt den en partition.

http://img193.imageshack.us/i/skrmbillede20110306kl07.png/

Men geometrien ser ud til at være forkert.

Jeg har en gammel version af GetDataBack som jeg er ved at scanne med nu. Resterende tid er 20 timer!
Avatar billede manu_4ever Nybegynder
06. marts 2011 - 08:06 #33
Når jeg tilslutter drevet til min maskine kan Windows nu finde drevet, men den vil formatere før den kan tages i brug.
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2011 - 13:42 #34
Der er ikke fundet nogen partitions. Det skal se sådan ud:
http://peecee.dk/upload/view/293953

getdataback har ry for at høre til i den bedre ende.
Du er vel opmærksom på, at der er en version til henholdsvis FAT og NTFS ? Men det giver måske sig selv når man buger der? Har selv haft programmet i flere år, men har aldrig haft brug for det.
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2011 - 15:39 #35
Du skriver i # 18
"Jeg kan i diskhåndtering se disken som "Ikke-allokeret"

Og i #33 " Når jeg tilslutter drevet til min maskine kan Windows nu finde drevet, men den vil formatere før den kan tages i brug"

Har den da været forsvundet?
Avatar billede manu_4ever Nybegynder
06. marts 2011 - 16:12 #36
Før jeg deep scannede med Testdisk, kunne jeg ikke se drevet under Denne Computer (havde ikke prøvet at se efter den i diskhåndtering).

Men efter at have fundet partitionen med Testdisk, så kan jeg nu se drevet under Denne Computer, men dobbelt klikker jeg på drevet vil Windows formatere drevet.

Status med GetDataBack NTFS er 36%......
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2011 - 16:30 #37
Men den har jo hele tiden været i testdisk. Du skriver jo, at de 640GB er din eksterne disk. Finder stadig at det er et mysterium, at din interne disk ikke kan ses i testdisk.

Nå men held og lykke med getdataback.