Avatar billede tjens Nybegynder
20. marts 2011 - 09:59 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Flash: Ændre src / movie fra javascript virker ikke i Chrome

Jeg vil skrive en simpel multimedia viewer, men kan ikke få det til at virke i alle browsere.

Jeg startede med at bruge browseren selv som viewer og lavede en IFRAME, som jeg ændrer .src på. Der virker perfekt i Firefox  http://tjens.dk/javascript/mmviewer/iframeViewer.html
men alle andre browsere resizer ikke store billeder, og dermed må jeg gå andre veje.

Jeg har aldrig rørt flash før, men fandt en tutorial hvor flash manipuleres fra javascript.
Det virker i Firefox, Opera og MSIE, men Chrome opdaterer ikke skærmen:
http://tjens.dk/javascript/mmviewer/flashViewer.html

Jeg kan se at chrome får opdateret objektet viewer:
- Højreklik på siden og vælg Inspect Element
- Klik på Scripts i topbjælken
- Åben Watch Expressions bjælken til højre
- Klik Add og tast viewer
- Klik på den lille trekant ud for viewer for at navigere

Herefter kan man se at værdien src og værdien attributes/4 bliver ændret via javascript, og til samme layout som de havde da siden loadede.

Så hvorfor opdaterer Flash ikke i Chrome, som i de andre browsere?

Eller er der en tredie måde at lave en html/javascript viewer, så kan tage en række forskellige multimediatyper i alle browsere?
Avatar billede olebole Juniormester
20. marts 2011 - 17:08 #1
<ole>

Ingen af Apple's mobilenheder kan bruge Flash, men kan til gengæld afspille video og audio native via HTML5. Alle eksisterende browsere - undtagen IE (kommer i version 9) - kan afspille media i HTML5. Da HTML5 afvikler mediafiler med dramatisk bedre performance end Flash, bør man nok efterhånden kun bruge Flash i IE  *o)

/mvh
</bole>
Avatar billede tjens Nybegynder
21. marts 2011 - 22:35 #2
Tak for tippet.

Jeg har nu lavet en HTML5 version af siden,  hvor <object> tagget bruges som viewer, og hvor jeg foreløbig kun manipulerer attribut data via java script:  http://tjens.dk/javascript/mmviewer/ObjectViewer.html

Det virker fint i Firefox (på Vista), selv om jeg har tilføjet en MP3 og en WMV-fil til listen med links.

Jeg dykker ikke dybere lige nu, da det bare skal bruges til sønnens skoleopgave, og Firefox allerede var standardbrowser på testmaskinen.

Lægger du et svar Ole?
Avatar billede olebole Juniormester
22. marts 2011 - 01:30 #3
Jeg ved ikke, om du har tid, men du burde helt klart tjekke video og audio elementerne ud. De to media typer afvikles native i HTML5. Det understøttes af Firefox, Opera, WebKit (Safari og de fleste mobilenheder), Chrome - og IE9:
    http://www.w3.org/TR/html5/video.html
Avatar billede olebole Juniormester
22. marts 2011 - 01:43 #4
- og så må jeg da sige: "Quite groovie, Far!"  *D

Vi deler åbenbart mere end én lidenskab. Jeg har selv spillet i godt 40 år - men mest akustisk delta blues og ragtime. Og så spiller jeg oldtime og bluegrass - sådan noget østamerikansk bjergmusik, à la Coen filmen "O Brother, Where Art Thou".

Gad vide, om du er fra Kbh - og vi måske hænger ud på samme spillested i indre by?  :D
Avatar billede tjens Nybegynder
18. juni 2011 - 08:54 #5
Lukker