Avatar billede safesite Nybegynder
21. marts 2011 - 12:33 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvad er mindstelønnen i DK for en Grafiker?

Hej,

jeg står lidt med et spørgsmål som jeg har brug for, at få besvaret "i går" hvilket er følgende.

Jeg skal starte som Grafiker (er uddannet som sådan) i en virksomhed hvor der ikke er overenskomster men lønnen forhandles individuelt med virksomheden.

På trods af det fik jeg at vide findes der jo en mindsteløn for alle og derfor er mit spørgsmål nu...

Hvad er mindstelønnen i DK (eller mindstelønnen for en Grafiker hvis der er og der findes en sådan).

Jeg er uddannet Grafiker med speciale i ombrydning og databehandling dvs. mit speciale er tekstbehandling etc. eller med andre ord hovedsageligt InDesign men også med gode kundskaber og færdigheder i resten af Adobe pakken skulle det være af betydning.

På forhånd tak for alle svar.

PS: Jeg kan selv google og har også gjort det men jeg vil gerne have nogle "officielle tal" hvis det kan lade sig gøre og nej, jeg er ikke medlem af nogen fagforening eller agter og melde mig ind hvis der er nogen som tænkte i den retning. Længere historie hvorfor jeg meldte mig ud af min tidligere men lad os bare sige det sådan, at der har været stor utilfredshed med servicen og så er det endda sagt på en meget, meget pæn måde.
Avatar billede phillips Nybegynder
22. marts 2011 - 13:01 #1
Mig bekendt findes der ingen lovgivning om mindsteløn for funktionær-arbejde (fx EDB-arbejder over 8 timer/uge).

Mindsteløn i den forbindelse er udelukkende et begreb, der findes mellem arbejdsgiver og fagforeningen ifm en overenskomst.

Derfor har du ikke krav på en minimumsløn, og det er derfor op til dig at forhandle med din arbejdsgiver.

Men for at give dig et praj, ansatte vi grafikere på mit gamle arbejde med din profil til en månedsløn på 31.000 + 10% pension og eget pensionsbidrag på 5%.

I den anden boldgade kender jeg grafikere (multimedie-designere), der har arbejde i det private for ca. 25.000/måned.

Du kan dog tjekke løndatabasen på Jobindex, hvor de samler informationer ind fra diverse undersøgelser:

http://www.jobindex.dk/cgi/cv/salaryindex.cgi
Avatar billede safesite Nybegynder
24. marts 2011 - 19:10 #2
Hej og tak for dit svar.

Jeg kan oplyse, at jeg gik efter 22000 kr og fik 22300 kr. hvilket jeg anser for meget fair som startløn og er godt tilfreds med.

Grunden til det er, at jeg har fået nogle "real-life" eksempler på lønninger fra folk der er i arbejde for tiden og så fra min gamle lærer på Teknisk Skole som har fortalt mig om de nyudlærte elevers startløn og de ligger et sted mellem - hvis det er rigtig lavt - 20000 kr. og - hvis det skal være rigtig højt - ca. 25000 kr.

Så tak for det officielle tal på ca. 31000 kr. Det var hvad jeg forventede da det også stod til at læse på nettet men den rigtige verden og så det "anerkendte beløb" er desværre to ting.

Jeg takker dog rigtig mange gange for din input og hjælp!

Tusinde tak! :-)

OBS. Hvis du gerne vil have pointene bedes du smide et svar så jeg kan tildele dem. ;-)
Avatar billede phillips Nybegynder
25. marts 2011 - 08:00 #3
Takker :-)