Avatar billede safesite Nybegynder
21. marts 2011 - 12:34 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Hvad er mindstelønnen i DK for en Grafiker?

Hej,

jeg står lidt med et spørgsmål som jeg har brug for, at få besvaret "i går" hvilket er følgende.

Jeg skal starte som Grafiker (er uddannet som sådan) i en virksomhed hvor der ikke er overenskomster men lønnen forhandles individuelt med virksomheden.

På trods af det fik jeg at vide findes der jo en mindsteløn for alle og derfor er mit spørgsmål nu...

Hvad er mindstelønnen i DK (eller mindstelønnen for en Grafiker hvis der er og der findes en sådan).

Jeg er uddannet Grafiker med speciale i ombrydning og databehandling dvs. mit speciale er tekstbehandling etc. eller med andre ord hovedsageligt InDesign men også med gode kundskaber og færdigheder i resten af Adobe pakken skulle det være af betydning.

På forhånd tak for alle svar.

PS: Jeg kan selv google og har også gjort det men jeg vil gerne have nogle "officielle tal" hvis det kan lade sig gøre og nej, jeg er ikke medlem af nogen fagforening eller agter og melde mig ind hvis der er nogen som tænkte i den retning. Længere historie hvorfor jeg meldte mig ud af min tidligere men lad os bare sige det sådan, at der har været stor utilfredshed med servicen og så er det endda sagt på en meget, meget pæn måde.
Avatar billede larsen45 Juniormester
21. marts 2011 - 13:07 #1
Gennemsnitlig fortjeneste pr. måned for nyuddannede (2010)
Grafisk designer: 30.424 kr. basis løn.

Andre kategorier som Data, Visualizer, Nyhedsgrafiker, TV osv:
29.781 kr. basis løn.

Så du skal nok forhandle dig ca. imellem 29-31.000 kr. i månedsløn.
Avatar billede ckh Nybegynder
21. marts 2011 - 14:12 #2
Jeg kan så til gengæld (som ansat i en fagforening) fortælle dig at der ikke findes et begreb der hedder mindsteløn i Danmark.

Det er en udbredt misforståelse at alle har en statsgaranteret mindsteløn. Ikke desto mindre er det noget ævl!

Løn og arbejdsvilkår på danske arbejdspladser er reguleret ved overenskomster mellem arbejdsmarkedets parter.
Det er "Den Danske Model".

Derfor: Er der ikke en overenskomst, så er der heller ikke en mindsteløn. Så er det udelukkende et spørgsmål om hvor lidt du vil acceptere at modtage i løn, eller hvor meget du kan forhandle dig frem til.
Avatar billede safesite Nybegynder
24. marts 2011 - 19:06 #3
Hej og tak til jer begge to for jeres svar.

Jeg fordeler pointene ligeligt mellem jer to og håber, at det er i orden sådan.

Jeg kan oplyse, at jeg gik efter 22000 kr og fik 22300 kr. hvilket jeg anser for meget fair som startløn og er godt tilfreds med.

Grunden til det er, at jeg har fået nogle "real-life" eksempler på lønninger fra folk der er i arbejde for tiden og så fra min gamle lærer på Teknisk Skole som har fortalt mig om de nyudlærte elevers startløn og de ligger et sted mellem - hvis det er rigtig lavt - 20000 kr. og - hvis det skal være rigtig højt - ca. 25000 kr.

Så tak for det officielle tal på 29-31000 kr. Det var hvad jeg forventede da det også stod til at læse på nettet men den rigtige verden og så det "anerkendte beløb" er desværre to ting.

Jeg takker dog rigtig mange gange for jeres input og hjælp!

Tusinde tak! :-)
Avatar billede larsen45 Juniormester
24. marts 2011 - 20:17 #4
Hej safesite

Det var så lidt, det er helt iorden at fordele pointene.

Jeg glemte lige at sige, at du naturligvis også skal tage hensyn til hvad de eller tilbyder dig i virksomheden, medarbejder goder, og pensionsordninger m.v. Har de f.eks. en rigtigt god kantine ordning eller andre ting, hvor du kan sparer en del penge, skal du naturligvis tage dette med i din vurdering også i forbindelse med din løn forhandling. Men det er godt at hører du fandt en løsning.
Avatar billede Holly1 Praktikant
04. marts 2019 - 06:45 #5
That was what I expected as it was also meant to be read online but the right world and so the "recognized amount" is unfortunately two things. https://www.vidmate.software/