Avatar billede jacl Praktikant
22. marts 2011 - 10:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Retunering af næste højere tal

Hej i skarpe hjerne.
Jeg har gennem noget tid haft god brug af jeres læsninger herinde. Nu er jeg dg stødt på et problem jeg ikke kan finde en smart og nem løsning på.

Jeg har en kolonne med nogle tal i stigende orden. I den kolonne vil jeg gere have retuneret det tal der er lig eller højere end, i en celle, indtastet tal.

Fx:

A1 (indtastet tal)
A2 (retuneret tal - som er højere end indtastet eller lig med)
B1-Bxx (listen med tal der skal retuneres fra)

Om tallet er 10 eller 0,1 fra et tal skal de altid tage næste højere tal, med mindre der er et det er lig med.

Håber i kan hjælpe mig vil nødigt igennem en længere =Hvis(A1>yyy;xxx;hvis(A1>zzz;qqq......))

mvh Jacob
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2011 - 11:59 #1
Matriksformel:
=INDEKS(B:B;MIN(HVIS(B1:B100>=A1;RÆKKE(1:100))))
Avatar billede jacl Praktikant
22. marts 2011 - 12:15 #2
Kan ikke få den til at virke.

hvis min liste fx indeholder :

og jeg indtaster 11 skriver den 5, og ikke 15 som den gerrne skulle. taster jeg 10 skriver de stadig 5...
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2011 - 14:39 #3
Som jeg skrev - det er en matriksformel.

For folk der ved, hvad en matriksformel er, er det trættende for gang på gang at blive fortalt, at matriksformler skal indtastes på en ganske bestemt måde. Derfor undlader jeg det normalt, idet mit udgangspunkt er, at folk ved, hvad en matriksformel er. I stedet nøjes jeg med, som i #1, bare at nævne, at det er en matriksformel, og så går jeg ud fra, at dem der ikke ved hvad begrebet dækker, at de spørger.

Matriksformler skal indtastes på en ganske bestemt måde, nemlig derved at du skal holde Ctrl og Shift tasterne nede før du trykker på Enter ved afslutning af formlen. Samme indtastningsmåde, hvis der senere redigeres i formlen. Hvis du gør det korrekt vil Excel omslutte formlen med tuborgparenteser. Forsøg ikke at indtaste disse tuborgparenteser manuelt. Det vil bare medføre, at Excel opfatter det hele som tekst.
Avatar billede jacl Praktikant
22. marts 2011 - 15:02 #4
Super, og undskyld du måtte give forklaringen på matrix engang til
Avatar billede jacl Praktikant
22. marts 2011 - 15:04 #5
hvi du skriver et sva kan jeg give dig point :)
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2011 - 15:15 #6
OK
Hans