Avatar billede tgl Nybegynder
24. marts 2011 - 16:54 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hente data fra ark2 til ark via select

Jeg har et regneark hvor jeg vil have en select-boks med min. 2 muligheder i ark1.
Lad os antage select skal være i celle A4.

Vælger jeg mulighed1 skal der hentes bestemte data fra ark2 til ark1 i en bestemt celle.
Data i ark2 er i celle B3 og B4.
De hentede data skal overføres til celle A5 og A6 i ark1.

Spørgsmål :
1) hvordan opretter jeg select-boksen i ark1 ?
2) efterfølgende - hvordan henter jeg dataene fra ark2 ud fra mit valg i ark1 ?
Avatar billede kavlar Novice
24. marts 2011 - 18:47 #1
I celle A4 skal du sætte en datavalidering på og vælge Liste

I 2010 er det under DATA -> Datavalidering
Under fanen Indstillinger vælger du for "Tillad" muligheden "Liste"
Under "Kilde" skriver du  mulighed1,mulighed2

I celle A5 og A6 kan du enten vælge at lave en opslagsfunktion, men da skal du i A3 og A4 i ark2 have til at stå henholdsvis mulighed1 og mulighed2

Opslagsfunktionen er da:

=LOPSLAG(A4;'Ark2'!$A$3:$B$4;2;FALSK)
I det tilfælde, kan du også vælge at kilden i din datavalidering i stedet skal hedde 'Ark2'!$A$3:$A:$4. Da vil det blive dynamisk, hvis du ændre på navnene. Sætter du flere valgmuligheder ind skal de blot indsættes imellem række 3 og 4. Så burde funktionerne stadig virke

Du kan også vælge at lave en hvis-formel, der siger, =hvis(A4="mulighed1";'Ark2'!b3;'Ark2'!b4)

Sidste løsning vil dog blive meget rodet, hvis du på et tidspunkt skal have yderligere valgmuligheder
Avatar billede tgl Nybegynder
25. marts 2011 - 03:55 #2
Det ser ud til at jeg kan bruge det.

Har dog ikke tid til at prøve det af før end senere idag Fredag.

Jeg vender tilbage med svar.
Avatar billede tgl Nybegynder
25. marts 2011 - 16:53 #3
Indtaster jeg 'Ark2'!$A$3:$A:$4 i kilde i ark1 vises denne tekst og ikke de ønskede muligheder fra ark2.

Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede tgl Nybegynder
10. april 2011 - 13:05 #4
lukker...