Avatar billede brisen Nybegynder
12. april 2011 - 12:26 Der er 8 kommentarer

Akut behov for hjælp med at genfinde slettet data

Hejsa!

Jeg er kommet i den dybt tragiske situation, at min mappe med digitale fotos af familien er blevet slettet! Mappen med ca. 200-250 undermapper og ca. 25 GB har været placeret på mit D-drev. Jeg kan ikke sige hvornår mappen er blevet slettet, men jeg opdagede i fredags, at den var væk! Den kan meget vel have været væk i måske helt op til 1 - 1½ måned (der er skrevet data til drevet i mellemtiden!), men forhåbentlig kortere tid.

Vi er to brugere, som helt sikkert ville have opdaget, hvis vi blev promptet for at slette 25 Gb data. En gang i mellem har min søn på 4 år brugt PC'en - til at se lidt YouTube og Oline.dk (så bliver der trykket tilfældigt på både mus og tastatur!). Det er muligt, at han ved en fejl har fået markeret mappen og slettet den.

Alternativt kan den måske være slettet af noget virus/malware (hvis der da, er nogen der kan gøre det?) - er ret sikker på jeg har et eller andet "snavs" liggende, hvorfor jeg skal have scannet med SpyBot og Ad-Aware.

Mit D-drev er et RAID setup, bestående af et LSI Logic MegaRAID SAS 9260-8i RAID-controller kort med 4 stk. WD RE3 1TB harddiske i et RAID-5, dvs. ca. 2,80 TB formatteret. Der er ikke batteri på kortet. Jeg har via LSI's MegaRAID Storage Manager ikke set at RAID-drevet skulle være i en dårlig tilstand (dette er dog heller ikke tjekket så ofte). Ifm. reinstallation af Windows 7 (64-bit) på min system-disk (Intel SSD), har jeg opdateret både FW og driver for kortet. Jeg har tjekket konsistensen på drevet via LSI MegaRAID Storage Manager (Check Consistency) - dette er dog gjort efter jeg kørte første scan med R-Studio.

Jeg har oplevet en del BSODs her på det seneste, da jeg forsøgte at køre mit RAM lidt for hurtigt (og med for lav spænding). Jeg vil dog ikke forvente det burde gøre skade på et non-system drev, dvs. D-drevet. Men kan BSODs ligefrem slette mapper/filer på et hw-RAID setup, hvis der ikke sidder batteri på controlleren?

Men for at komme ind til sagens kerne - hvordan kan jeg få familiens billeder tilbage?

Jeg har scannet hele drevet med både R-Studio, GetDataBack for NTFS og Recuve (http://www.pcworld.dk/art/115384?pindex&fppos=5&a=block&i=113), og i alle tilfælde er resultatet det samme. Jeg kan se en komplet mappestruktur, med de korrekte mappenavne (de 200-250 mapper). Hver enkelt mappe indeholder også familiens billeder og filmlip, men langt de fleste filer er ikke mulige at gendanne (Recuva siger de er unrecoverable!) og andre er overskrevet med et helt andet billede (selvom filnavnet er korrekt). Men de filer der er overskrevet med, er dog ret gamle (flere år), og jeg undrer mig over at disse filer faktisk kan "tage pladsen" istedet for en nyere fil?!?!

Samlet ser det desværre ud til, at der er ganske få brugbare billeder/filmklip tilbage!

Jeg har læst på R-Studio's hjemmeside, at man måske skal behandle RAID-setups anderledes (http://www.r-tt.com/Articles/RAID_Recovery_Presentation/index.shtml) - skal jeg forsøge mig med denne fremgangsmåde? Der ligger dog en del anden data på D-drevet, som jeg ikke har problemer med at tilgå, så umiddelbart er der ikke fejl i RAID-konfigurationen.

Efter jeg erkendte tabet i fredags, har jeg ikke skrevet til disken, men scannet den med flere værktøjer. Så den samlede driftstid har nok været ca. 80 timer.

Jeg har netop købt en 2 TB ekstern harddisk, så i fremtiden bliver der taget back-up!
Avatar billede poko1 Ekspert
12. april 2011 - 12:34 #1
Prøv med recuva http://www.piriform.com/ (...)
eller GetDataBack demo'en (http://www.runtime.org/ (...))
Avatar billede -mundi- Nybegynder
12. april 2011 - 12:53 #2
Har du prøvet at kigge i de omkringliggende mapper ? Min erfaring er at det er relativt sjældendt at mapper bliver slettet ved et uheld, men børn kan nemt komme til at lave drag'n'drop ind i en nærliggende mappe
Avatar billede brisen Nybegynder
12. april 2011 - 14:31 #3
Att. poko1.

Læs lige mit indlæg igen (ved godt der er mange ord), men jeg har prøvet at scanne med både R-Studio, GetDataBack for NTFS og Recuva...
Avatar billede brisen Nybegynder
12. april 2011 - 14:37 #4
Citat -mundi-: Har du prøvet at kigge i de omkringliggende mapper ? Min erfaring er at det er relativt sjældendt at mapper bliver slettet ved et uheld, men børn kan nemt komme til at lave drag'n'drop ind i en nærliggende mappe.

Yes, jeg har slået visning af både skjulte mapper og systemfiler til, og kigget hele drevet igennem flere gange. Og jeg kan ikke finde mappen.

I de scan jeg har lavet med GetDataBack og Recuva, viser begge programmer, at mine 200-250 undermapper faktisk er slettede (mappenavnene er overstreget, det der svarer til strikethrough i Word).

Så efter bedste overbevisning, er mapperne desværre slettede... :-(

Men hvis nu mappen blot var trukket/flyttet til et andet sted, ville visningen i GetDataBack/Recuva med de slettede filer (strikethrough) så stadig være den samme?
Avatar billede poko1 Ekspert
12. april 2011 - 14:49 #5
Indrømmet skimmede kun romanen:-) jeg har for nylig kørt dette værktøj med et godt resultat
Bortset fra at alle billederne var tågede og matte og fik et andet filnavn.dette blev dog rettet  i Adobe photoshop cs5 ved at trykke på automatisk tone og derefter sig ja til at gemme ændringerne

http://file-scavenger.en.softonic.com/download-version/file-scavenger-3.0
der er også en video til på you tube.
http://www.youtube.com/watch?v=ObjWAovIeRE
Avatar billede brisen Nybegynder
12. april 2011 - 20:52 #6
Har scannet hele drevet med File Scavenger 3.2, og resultatet er det samme som med de andre programmer. Nogle billeder/filmklip kan genskabes, langt de fleste er enten helt tomme (gråt billede!) eller erstattet med et helt andet billede?!?!

Jeg tror der skal ændres i den måde RAID-setuppet læses på, måske med den guide fra R-Studio. Er der nogen der kan hjælpe her?
Avatar billede brisen Nybegynder
12. april 2011 - 20:56 #7
Att. poko1: Når du skriver at billederne var "tågede", hvad mener du så med det? At de var utydelige (men man stadig kunne se hvad de skulle forestille), eller noget andet?

Langt de fleste billeder jeg kan se, er helt grå!?!? De har dog et filnavn der passer og en størrelse på ca. 2-3 MB (8-10 MPixel fotos). Kan dette reddes?
Avatar billede poko1 Ekspert
12. april 2011 - 21:20 #8
De billeder jeg reddede var næsten usynlige og stod efter behandling i photoshop som originale.