Avatar billede jacl Praktikant
17. april 2011 - 13:17 Der er 9 kommentarer

Opstarts problemer

Jeg har fået opstarts problemer med min computer.

fejl beskrivelse:

Når jeg tænder for maskinen starter den op med lidt blæser og lidt lyd, men ingen funktioner starter ellers op. Ingen info på skærm, uanset hvor længe jeg venter. Det lyder ikke som om HD eller noget starter op. Der er ingen reaktion på tastatur, ej heller CTRL-ALT-DEL, det eneste der "virker" er at holde power knappen nede så den slukker.

Maskinen:

Acer Aspire M5641 med Windows Vista Home Premium. Opstarts HD er en SATA 500 GB

Nogen der har en mulig læsning til hvordan jeg kan komme ind i fx windows ??
17. april 2011 - 13:27 #1
Velkommen til E. ...

... så længe at der ikke er noget som helst på skærmen, eller det virker som om HD mm. heller ikke starter op, så skal du ikke "tænke" over at komme i Windows...

Afbryd 230V helt i >10 min. og prøv igen.

Mest mistanke til PSU (PowerSupply) fejl...
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2011 - 14:31 #2
Hvis fejlen ikke findes i strømforsyningen, så undersøg lige dine ram. Hvis du har mere ned een ramblok, så tag en ud på skift. Hvis du kun har en, kan du køre en Ramtest. F.eks med:
http://www.softpedia.com/get/Tweak/Memory-Tweak/Microsoft-Windows-Memory-Diagnostic.shtml
Avatar billede jacl Praktikant
17. april 2011 - 16:19 #3
Jeg har nu prøvet at have lukket for strømmen (ved væggen) i længere tid. samme resultat, eller ingen ændringer.

jeg har også prøvet at tage de 2 2GB ram moduler ud på skift, heller ingen ændringer

:(
17. april 2011 - 16:31 #4
... afmonter så mange enheder som muligt
* RAM
* HD
* Diverse (grafik)kort ?

---

Har du en løs spændningsmåler / voltmeter ?
Avatar billede jacl Praktikant
17. april 2011 - 16:35 #5
ja jeg har et multimeter (kan måle gennemgang, amp, volt...)
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2011 - 16:37 #6
Ja så er det et surt problem, for så kan det både være bundkortet og strømforsyningen, men det er jo kun det sidste man uden videre kan undersøge. Så en anden strømforsyning - eventuelt låne? er nok den eneste mulighed.
Avatar billede jacl Praktikant
17. april 2011 - 16:41 #7
dvs læsningen er snart den at en ny er den hurtigste måde at løse problemet på? :S
17. april 2011 - 16:47 #8
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2011 - 16:47 #9
Som prøve kan det jo sagtens være en gammel strømforsyning, som ellers ikke kan trække læsset, når programmerne kører. Mange har en lille fyr på 250W liggende.