Avatar billede asta123 Nybegynder
24. april 2011 - 18:45 Der er 10 kommentarer

hvad betyder sætningen

hej!!!!!
jeg skal lave en opgave til skolen, om dragsholm slot.
jeg har så fundet en sætning som jeg har sbekoleret på.
please!!!!!!!! vil i ikke gpdt hjælpe mig med at finde svaret?

kan man sige.

Opførelsen af Dragsholm Slot kom imidlertid for størstedelens vedkommende til at
påhvile Biskop Peder Sunesøn, idet Absalon i 1182 blev udnævnt til ærkebiskop af
Kong Knud VI, Valdemar den Stores søn.?

og hvad betyder denne setning.

Opførelsen af Dragsholm Slot kom imidlertid for størstedelens vedkommende til at
påhvile.?

tak på forhånd
Avatar billede zacariaz Nybegynder
24. april 2011 - 18:53 #1
du bør gøre dig mere umage med kommasætning. Det er et område jeg ikke kan hjælpe meget med, men i hvert fald komma før og efter "for størstedelns vedkommende"

Den anden sætning magler en del. Hvem eller hvad kom opførelsen til at påhvile?
Avatar billede asta123 Nybegynder
24. april 2011 - 18:58 #2
Opførelsen af Dragsholm Slot kom imidlertid, for størstedelens vedkommende, til at
påhvile Biskop Peder Sunesøn, idet Absalon i 1182 blev udnævnt til ærkebiskop af
Kong Knud VI, Valdemar den Stores søn.
Avatar billede bentemil Praktikant
24. april 2011 - 19:03 #3
at påhilve, betyder at det blev ham der fik ansvaret / forpligtigelsen / (at dem var det skulle) for..
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2011 - 19:06 #4
Hvis ikke man kan stave, er det lidt lige meget! Ord man ikke forstår skal slås op i en ordbog.

"Opførelsen af Dragsholm Slot kom imidlertid for størstedelens vedkommende til at påhvile.?"

Betyder at, Biskoppen overtog ansvaret fra flere andre mennesker og sikkert udnævnt til dette af, Kong Knud.
Avatar billede asta123 Nybegynder
24. april 2011 - 19:08 #5
(at dem var det skulle) hvad mener du?
Avatar billede asta123 Nybegynder
24. april 2011 - 19:11 #6
jape44
du må meget gerne skrive de sidste to linjer som svar dem kan jeg bruge.
så jeg vil gerne belønde dig for det, :)
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2011 - 19:13 #7
"Opførelsen af Dragsholm Slot kom imidlertid for størstedelens vedkommende til at påhvile Biskop Peder Sunesøn, idet Absalon i 1182 blev udnævnt til ærkebiskop af Kong Knud VI, Valdemar den Stores søn."

Det betyder, at biskoppen kom til at stå for det meste af opførelsen af slottet, fordi Kongen udnævnte Absalon til ærkebiskop.
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2011 - 19:19 #8
steeven: svar, er lige så godt, så giv ham points ;-) og så skru lidt ned for tempoet, og læs hvad du selv skriver... lad være med at, have ligegyldige stavefejl. Det kan få din lære op i det røde felt :-)
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2011 - 19:44 #9
Svar
Avatar billede clb92 Nybegynder
24. april 2011 - 21:09 #10
@jape44

"lærer", mener du...
...og du skal ikke have komma i din næstsidste sætning :D

BTW, kender I det, at man, før man retter en andens grammatik, altid lige kigger sit eget gennem en ekstra gang?