Avatar billede jiv Nybegynder
01. maj 2011 - 00:24 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Upload af fil til One.dk

Hej Alle.

Først vil jeg gerne sige at jeg er absolut novice indenfor nedenstående sørgsmål. Jeg har absolut ingen anelse om hvad eller hvor jeg skal starte, kan derfor godt se at det er noget af en opgave jeg ber jer om at få hjælp til.
Derfor kan jeg lige så godt sige, at det nok skal skrives ud i pap før jeg kan følge jeres anvisninger.

Min opgave.
Lav en hjemmeside, på one.dk, med SQL password kontrol og derefter muligheden for at uploade forskellige filtyper til forskellige mapper direkte fra hjemmesiden, altså ikke via FTP.

Status.
Hjemmesidens start side og med mapperne Billeder, Dokumenter, Regnskab, Kalender, Bestyrelse, Musik, Samarbejdspartner, Orkester og solister, medlemmer er oprettet.

SQL databasen til Password kontrol er oprettet og virker perfekt.

Problem.
At lave en mulighed for upload af filer til de forskellige mapper.

Jeg har naturligvis søgt utallige sider på nettet for en løsning, men ingen har ikke givet mig en fuld forklaring til løsning.
Dog har jeg fundet ud af følgende:
Standard Upload funktion kan ikke benyttes, ved one.dk, der skal bruges Chiliupload i stedet for.

Og her er jeg så fuldstændigt stået af. :-(

Nogen vil måske sige,, Hvorfor spørger du ikke one.dk ?
Det har jeg også gjort, men svaret gjorde mig bare endnu mere forvirret.
Se svaret her.

Hej

Standard Upload funktion kan ikke benyttes,
du skal bruge Chiliupload i stedet for.

Sådan kan du anvende Chilli Upload:

<%
'Lav serverobjektet
Set mitUpload = Server.CreateObject("Chili.Upload.1")

' Vælg om man kan overskrive filer der allerede
findes på serveren
' Du kan vælge enten true eller false
mitUpload.AllowOverwrite = true

' hent en oplysning fra et form-felt til
variablen nytNavn
nytNavn = mitUpload.FormData("navn")

' METODE 1
' Gem streng i variablen gemFil:
' Når sourceFileName er sat til false returneres
kun filnavnet
' Sættes værdien til true (default) returneres
både sti og filnavn
gemFil = "grafik/"&mitUpload.SourceFileName(false)

' METODE 2
' Gem streng med nyt navn i variablen gemFil:
' sourceFileExtension returnere filens type
ex. .jpg, .gif osv.
gemFil = "grafik/"&nytNavn&"."&mitUpload.SourceFileExt
ension

' Gem filen på webserveren.
' I dette tilfælde er strengen indeholdt
i variablen gemFil
mitUpload.SaveToFile(Server.mapPath(gemFil))
%>

Med venlig hilsen / Best Regards

SUPPORTEN
----------------------------------
One.com

Håber nogen forbarmer sig over mig og vil hjælpe mig igennem dette.

Med venlig hilsen
JIV
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. maj 2011 - 09:02 #1
Koder du i ASP eller PHP ?
Avatar billede jiv Nybegynder
01. maj 2011 - 10:33 #2
Hej Jakobdo

Jeg har kodet SQL password kontrol databasen i PHP da det er det eneste one.com understøtter, så vidt jeg kan se.
Kender faktisk ikke meget til kodning, så det jeg har lavet, er noget jeg har sammenstykket fra forskellige PHP løsninger jeg har fundet på nettet. Hovedsagen er at det virker fint. :-)
Avatar billede jiv Nybegynder
01. maj 2011 - 10:39 #3
Kommer faktisk lige til at tænke på at det der chiliupload da vist er noget SUN ASP.
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. maj 2011 - 11:32 #4
Netop. Kig på min guide upload filer. Der finder du god hjælp
Avatar billede jiv Nybegynder
01. maj 2011 - 23:21 #5
Hej jakobdo

Nu har jeg lavet "upload".php filen.

Og det virker præcist som jeg ønsker det. :-)

Jeg ville dog gerne at upload.php filen havde en baggrunds farve som resten af min side, da den ligger i en frame. Jeg bruger koden <body bgcolor="#DFD2B3"> på selve siden, men hvor og hvad skal koden hedde i upload.php filen ?  Mvh. jiv
Avatar billede jiv Nybegynder
01. maj 2011 - 23:26 #6
Lige en lille ting mere,,,, skal jeg være bekymret når der er nogen der skriver/mener at man burde fraråde at bruge PHP_SELF ??? hvad det så end er ?  Mvh. jiv
Avatar billede jakobdo Ekspert
02. maj 2011 - 09:52 #7
Du kan jo smide body tag på upload filen også.
Så det bliver en komplet html side.
Og det med php_self har jeg desværre aldrig selv helt forstået.
Men brug evt. filnavnet, så burde du være sikker.
Avatar billede jiv Nybegynder
02. maj 2011 - 22:41 #8
Tak for hjælpen, det hjalp utrolig meget.  Mvh. Jan
Avatar billede jiv Nybegynder
02. maj 2011 - 22:42 #9
Hov du fik jo ikke dine point. Skriv lige igen så får du dem :-)
Avatar billede jakobdo Ekspert
03. maj 2011 - 06:11 #10
Svar
Avatar billede jakobdo Ekspert
03. maj 2011 - 21:40 #11
Takker for point.