Avatar billede KSN Mester
07. maj 2011 - 08:25 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Gange to tal i diagram.

Jeg skal lave diagram over træpille forbrug hver måned. Altså hvor meget der er brug pr dag.

Tallet der skal bruges, står i poser, så det skal ganges med en anden celle, for at få det i kg.

Kan dette ikke lade sig gøre? Har forsøg følgende.

='Ark1'!$F$8*'Ark1'!$V$4

='Ark1'!$F$8*$V$4

='Ark1'!$F$8*!$V$4

=F8*V4

Men den bliver ved med at skrive fejl.
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. maj 2011 - 09:09 #1
Skal det forstås sådan,at du i et excel-regneark har forbrugt antal poser pr dag stående i  celle f8 og antal kg pr. pose i celle v4,og vil have antal kg pr dag i en 3. celle ?
Du ønsker et diagram, - så må du have datoer som x-værdier og det beregnede kg pr dag som y-værdier.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. maj 2011 - 09:16 #2
Er ikke så god til at skrive disse kommandoer.
Men jeg havde lavet det som et ark der tog hele året.

oppe i bogstavrækken havde jeg indsat månederne, og den sidste kolonne efter december havde jeg sat til "årsforbrug"
Nedad talrækken havde jeg sat alle dagene, hvor der også i februar var plads til skudår.
Nedunder den sidste dag havde jeg lavet et sammentællingsfelt der beskrev antal sække, og sat det til at tælle hele kolonnen sammen. Nedenunder havde jeg lavet et felt der omregnede i kg ved at give det den foorgående celles værdi* sækkenes vægt. Herved bliver det udregnet efterhånden som du indtaster.
Alle disse tal regnes så også ud vandret, så man i kolonnen Årsforbrug kan se de to tal nederst i højre hjørne.
Jeg ved godt det er en simpel måde at lave det på, men det ville være min måde at gøre det på.
Avatar billede vejmand Juniormester
07. maj 2011 - 11:01 #3
Er både F8 og V4 formateret som tal? Hvis en af cellerne er formateret som tekst, vil den melde fejl......
Avatar billede KSN Mester
07. maj 2011 - 13:16 #4
Til Richardjensen.

Jeg ønsker ikke resultatet i en 3. celle, for ellers skal jeg lave 365 celler, til udregning af alle dage, for efterfølgende at lave et diagram over det. Og det ønsker jeg ikke, blot resultatet af de to celler i et diagram. Håber du forstår.

Til 220661.

Har allerede lavet et super regneark til træpiller. Ønsker bare at udvide det, med diagram over kg forbrug pr dag, pr måned.
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. maj 2011 - 15:49 #5
<blot resultatet af de to celler i et diagram. Håber du forstår.>

Tja,- det kniber, hvis du vil bruge antal poser fra celle f8 og antal kg fra celle v4 til et diagram , synes jeg ikke rigtig, det giver mening.
Avatar billede ExcelsPotentiale Praktikant
09. maj 2011 - 13:11 #6
Jeg forstår, du er en avanceret bruger af Excel. Det følgende er en avancerede løsning ved brug af pivottabel.

Min løsningen tager udgangspunkt i "Excel 2007"

Du har et felt med en "dato" og et tilhørende felt med "forbruget" af antal poser med træpiller. Korrekt!

Du lægger dataene ind i en pivottabel. Jeg antager, du ved hvordan. Men ellers må du vende tilbage.

Rækkeetiketten er "dato" og Værdier er "forbruget"

Nu har du en pivottabel med "forbruget" sorteret på "dato". Dvs. en søjle med datoer og en tilhørende søjle med forbrug for hver enkelt dato.

Klik på pivottabellen PÅ SØJLEN "dato". Derefter klikkes på fanebladet "Indstillinger"/Grupper/Grupper markering. Her kan du vælge forskelliger grupperinger og du vælger måneder.

Nu har du en pivottabel, som har sorteret dit forbrug på måneder. Du manger stadigt at få multipliveret det månedlige forbrug med et antal kg.

Igen under "Indstillinger" vælger du Funktioner/Formler/Beregnet felt. En dialogboks åbner sig.

I denne dialogboks kan du vælge "forbrug" og multiplisere det med antal kg per pose. Herefter tilføjes pivottabellen en søjle med forbrug af træpiller i kg. per måned.

Du kan nu gå videre til at lave diagrammet, som du ønskede.

Jeg håber, dette er en tilfredstillende løsning for dig.
Avatar billede KSN Mester
11. maj 2011 - 12:44 #7
Vil starte med at sige tak for jeres tid, men lukker tråden.
Har tænkt lidt over det, da der måske kun fyldes piller på 2-3 gange om måneden, kan jeg ikke lave et diagram over dagsforbrug i kg. For så vil fx. 1-10 ha samme gennemsnits forbrug, 11-20 igen ha det samme gennemsnitsforbrug osv.

Så kan ikke bruge det til noget, men pga. ExcelsPotentiale lange fine svar, bliver der til 50%. Håber i er okay med det