Avatar billede stupendous_dk Nybegynder
15. maj 2011 - 17:49 Der er 24 kommentarer

Windows 7 clean install på Acer 5745G

Hejsa!

Jeg er ved at gå bananas... Har 3 døgn forsøgt at få installeret en clean Windows 7 på min Acer Aspire 5745G GT330M i7.

Problemet er at installationen starter op på DVD'en og siger at der mangler en CD/DVD driver og vil ikke forsætte før man har givet den driveren.

Jeg har prøvet følgende: Ændre ACHI til IDE i bios. Fdisk'e og rense harddisken totalt så der ingen Acer pjat ligger på den. Brænde en ny kopi af installations DVD'en på 1x speed. Prøvet at brænde på en anden type medie (dvd+r dl samt dvd+rw).
Sidst men ikke mindst har jeg prøvet at lave USB installation - men sjovt nok kommer samme fejl når jeg prøver dette!

Jeg har prøvet Windows 7x64 Enterprise (som er den jeg skal have ind) men nu også, som en test, forsøgt med en kopi af Ultimate (selvom jeg ikke har serienr. til den) men samme fejl.

Til alle forsøg har jeg selvfølgelig hentet chipset driver samt alle drivere fra Acer's support og lagt på USB enhed. Når man beder installationen søge her, kan den finde få drivere, men melder fejl at de ikke passer med hardwaren.

HJÆLP!
Avatar billede noltus Novice
15. maj 2011 - 18:02 #1
Find ud af hvad dit CD/DVD drev hedder og find en win7 driver til det,for mig ser det ud til at det er den der mangler
Avatar billede poko1 Ekspert
15. maj 2011 - 18:55 #2
Find sata driveren på dit bundkort´s driver disk eller.
Download denne unzip den og læg den på en USB nøgle når den skal bruges Browser du dig frem til den.
http://global-download.acer.com/GDFiles/Driver/AHCI/AHCI_Intel_9.5.6.1001_W7x64_A.zip?acerid=634044978175669787&Step1=Notebook&Step2=Aspire&Step3=Aspire 4745G&OS=721&LC=en&BC=Acer&SC=EMEA_9
Avatar billede howtowinplx Nybegynder
15. maj 2011 - 18:47 #3
Har siddet med samme problem og kan fortælle dig så meget, at det intet har at gøre med din dvd driver - men kan til gengæld være forsaget af rigtigt mange andre ting. Hvis installationsfilen er downloadet så prøv at tjekke dens checksum og se om de stemmer overens med, hvad du finder hvis du søger på google - de er blevet offentliggjort af Microsoft. En anden ting jeg har set mange steder på det her problem er, at det i virkeligheden er drivren til din harddisk, som den ikke kan finde.
Avatar billede stupendous_dk Nybegynder
15. maj 2011 - 19:07 #4
Hej Poko1 - præcis den du linker til der, har jeg også forsøgt med mig. Desværre uden held :(
Jeg kan lige indskyde at windows installationen virker fint på andre PC'ere. Det er kun denne jeg har problemet med.
Den er i øvrigt født med Windows 7 Home Premium (som ikke kan logge på domæner!) men den fik jeg fjernet da jeg tog og slettede alle partitioner, så restore ikke engang en mulighed.

Angående driver til selve det optiske drev, hvorfor ikke - jeg googler!
Avatar billede stupendous_dk Nybegynder
15. maj 2011 - 19:16 #5
Har nu prøvet at fjerne dvd drevet helt... ingen forskel. Samme fejl
Avatar billede poko1 Ekspert
15. maj 2011 - 19:22 #6
Jeg nægter at tro på at Acer bruger et drev der ikke kører standard driver.Prøv at lade bios vælge "Default" "Optimal" "bedst perfománce" eller de muligheder du har.!Og start op Fra F12? eller hvad Boot seqence nu er for en tast på din PC på den ene af vores er det F11 Den andenF12 vælg boot fra CD/DVD.
Avatar billede stupendous_dk Nybegynder
15. maj 2011 - 19:29 #7
Du er med på, at det er Windows installationen der kommer med fejlen ikke sandt?
Det er uanset om jeg starter på windows dvd'en eller jeg ligger den ind på en Usb pen som er gjort bootable.
Avatar billede stupendous_dk Nybegynder
15. maj 2011 - 19:30 #8
Avatar billede poko1 Ekspert
15. maj 2011 - 19:38 #9
Det "må" ligge i bios opsætningen.Enabel legasy Usb.
Avatar billede stupendous_dk Nybegynder
15. maj 2011 - 19:44 #10
Der tabte du mig helt, hvad har det med usb at gøre?
Det eneste man kan i Bios er disse ting, se to skærmbilleder:

http://www.flickr.com/photos/55831977@N05/5723248030/
http://www.flickr.com/photos/55831977@N05/5723246410/
Avatar billede poko1 Ekspert
15. maj 2011 - 19:55 #11
Kender først din Bios nu.vidste ikke hvilke muligheder der var.
men jeg kan fortælle at dit DVD drev er den samme type der sidder i min HP.og den skal ikke have driver.
Avatar billede stupendous_dk Nybegynder
15. maj 2011 - 20:03 #12
Nej men som jeg skriver kommer fejlen, selvom jeg fysisk fjerner mit DVD drev fra maskinen og starter installationen via USB.
Jeg tror et eller andet sted det drejer sig om at Windows ikke kender SATA controlleren. Men at det så ikke hjælper noget at give den driveren fra hverken Acer eller Intel gør det endnu mere mystisk.

Totally lost
Avatar billede milter Ekspert
15. maj 2011 - 21:23 #13
Og der er ikke pillet ved BIOS på noget tidspunkt, altså opdatering eller lignende?
Avatar billede stupendous_dk Nybegynder
15. maj 2011 - 21:36 #14
Jeg har lige fået den tilbage fra reparation og der står i papirene at den har fået sidste nye BIOS opdatering.

Som du ser på skærmbilleder, er der ikke rigtig noget at indstille i BIOS.
Avatar billede milter Ekspert
15. maj 2011 - 22:28 #15
#14.

Det var kun et skud. Jeg nævnte det, fordi jeg for godt et år siden havde mange problemer med en "clean" installation af 7'eren på en Acer 3810TG, som var født med Vista. Et af problemerne var, at forsøg på at opdatere BIOS fra Acers sider hver gang resulterede i et svar, som sagde, at den pågældende BIOS ikke passede til min computer.

Hvis din maskine for nylig har været til reparation hos Acer, og problemet er opstået herefter, ville jeg straks kontakte dem og forklare dem problemet.
Avatar billede stupendous_dk Nybegynder
15. maj 2011 - 22:31 #16
Ja men det er ikke tilfældet. Som jeg skriver tidligere er den født med Home Premium, men det dur ikke da jeg ikke kan logge på netværket på arbejde med den version. Så der skal en Pro eller derover på maskinen.

Reparation skyldtes at den blev for varm og slukkede. Om deres "skift af harddisk" så har hjulpet noget som helst, tvivler jeg på. Nu skal jeg først have den op og køre før jeg kan vurdere det
Avatar billede milter Ekspert
15. maj 2011 - 23:09 #17
Andre har været inde på det tidligere, nemlig at CD/DVD-drev ikke skulle have brug for særskilte drivere.

Jeg har på fornemmelsen, at et eller ander er gået galt under den reparation hos Acer, og jeg synes stadig, du skulle kontakte dem.
Avatar billede stupendous_dk Nybegynder
15. maj 2011 - 23:24 #18
Det var en bonus information der ikke skulle have været givet. Se bort fra det. Har intet med det at gøre. Prøv at google "Windows 7 missing cd-dvd driver" du vil se flere tusind sider.

Det har ikke noget med rep. at gøre, det er et problem der er med Win7. Spørgsmålet er bare hvilken driver jeg skal føde netop min maskine med, for at løse det.
Avatar billede milter Ekspert
15. maj 2011 - 23:51 #19
Jeg kan godt se på Google, at andre tilsyneladende får den samme fejl.

Har du mulighed for at låne og prøve med et eksternt DVD-drev?
Avatar billede stupendous_dk Nybegynder
16. maj 2011 - 21:23 #20
Ja jeg har mulighed for at låne et eksternt USB-DVD-brænder drev. Tror du det vil gøre en forskel?
Avatar billede milter Ekspert
17. maj 2011 - 01:12 #21
#20.

Du har efterhånden prøvet mange ting, men ikke denne metode.

Jeg ville prøve det :-)
Avatar billede stupendous_dk Nybegynder
17. maj 2011 - 22:20 #22
Det havde ingen effekt...
Jeg har nu fået Windows 7 Ultimate NORSK BOKMÅL på computeren. Af en eller anden grund kunne denne installere direkte i første hug - venligst udlånt af et familiemedldem.

Det giver da ingen mening?!
Avatar billede milter Ekspert
18. maj 2011 - 20:11 #23
#22.

Når det gælder computere, støder man ofte på hændelser, som ikke giver mening :-)

For et par dage siden gik jeg i gang med konstruktionen af en ny computer til min yngste søn, sammensat af dele købt i løssalg, altså ikke en færdigsamlet. Alt så ud til at køre fint et stykke tid, men pludselig meddelte Windows, at der ingen forbindelse var til det trådløse PCI-kort, et Linksys WMP600. Driveren kunne ikke finde det, og Windows meddelte, at der var problemer med driveren, selv om alt i Enhedshåndtering meddelte alt OK.

Løsningen lå i at installere ZoneAlarms firewall efter installationen af kortet i stedet for før  :-)
Avatar billede stupendous_dk Nybegynder
18. maj 2011 - 21:21 #24
Mystisk...
Jamen jeg kan da lige nævne at jeg til daglig arbejder med IT, den ret nørdede del endda. Og jeg har også samlet maskiner i løsdele selv fra barns ben. Nogle gange bliver man stadig meget overrasket.

Google plejer at være ens bedste ven når det driller =) tak for buddene trods alt