Avatar billede Ortrud Nybegynder
22. maj 2011 - 16:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Indstilling af computerens BIOS til at boote fra CD-rom drevet

Jeg kører Windows XP.  Jeg har for en del år siden partitioneret min harddisk med drev C (hvor Windows ligger) og drev E til programmer og dokumenter m.v.  Nu er mit C-drev blevet for lille og jeg vil slette alt for at lave en mere hensigtsmæssig partitionering. Men når jeg prøver at indstille BIOS til at boote fra CD-rom-drevet, får jeg meddelelsen:  CD/DVD ... Disabled.
Hvad gør jeg?
Avatar billede ktrs Novice
22. maj 2011 - 18:38 #1
Hvad for et bundkort har du ?

Du kan evt. prøve at sætte bios til default (fabriks indstillinger) og der efter prøve at sætte bios til at boote fra cd/dvd drevet igen.

Hvis det ikke hjælper, skal du havde fat i manualen til bundkortet, og finde ud af hvordan man resetter bios, og der efter prøve at sætte bios igen til at boote fra cd/dvd.
Avatar billede jannavictoria Nybegynder
23. maj 2011 - 08:26 #2
indstille din BIOS-indstillinger til standard først derefter forsøge at sætte den på cd-rom boot først
Avatar billede larsrhk Nybegynder
23. maj 2011 - 13:01 #3
Hvis ikke standard indstillingen virker, skal du tjekke om boot rækkefølgen er sat korret. Måske booter den på c før dvd.

Alternativt skal du tage stikket helt af c-drevet, hvis HD og dvd er på samme ide bort er bios måske lidt forvirret

Hvis det er tilfældet skal du flytte harddisken over på en anden ide port.
Avatar billede Ortrud Nybegynder
23. maj 2011 - 13:48 #4
Jeg takker jer alle tre for svarene. Desværre er jeg ikke så god til det tekniske, men jeg vil prøve om jeg kan få noget af det til at virke.
Avatar billede Ortrud Nybegynder
23. maj 2011 - 16:19 #5
Tusind tak for hjælpen.  Efter en del eksperimenteren lykkedes det tilsidst.  :-)