Avatar billede Lasse S Novice
27. maj 2011 - 13:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

NAS-drev til privat brug

Hej eksperter

Vi har efterhånden skrabet os 3 computer sammen herhjemme, og det er på tide at få et fælles netværksdrev, hvor vores forskellige data kan ligge (fotos, docs, etc). Jeg har fået anbefalet at anskaffe noget NAS.

I denne omgang tænker jeg på ren storage - der er ikke brug for streaming til mediecenter/TV, adgang udefra via internettet, etc.

En kammerat har anskaffet sig en Iomega, http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/lagringsenheder/harddisk/IOMEGA1TBNAS/iomega-nas-server

Kan noble anbefale denne eller andre tilsvarende produkter, bedre eller billigere...?!

mvh Lasse
Avatar billede Lasse S Novice
27. maj 2011 - 13:26 #1
Hov, glemte at skrive, at jeg også overvejer, hvordan jeg kan få lavet (online?) backup af indholdet på NAS-drevet... Kan det linkede Iomega-drev selv gøre det, eller skal det så gå via noget software på den ene PC - og så videre ud på keepit.com, idrive.com, eller tilsvarende sites?
Avatar billede Flynow Nybegynder
27. maj 2011 - 13:50 #2
Der er et par ting du skal være obs på når du køber NAS.

DLNA til SONOS, PS3 samt nyere tv's.
RAID1 til fotos
ftp muligheder (eller en router med usb stik og ftp setup så som Netgear VVG2000)

Jeg vil ikke overveje backups hvis du vælger en RAID1 løsning. Blot sørg for at diskene ikke kommer fra samme batch.
Avatar billede chalde Seniormester
27. maj 2011 - 15:14 #3
#2 Raid beskytter ikke mod tyveri, brand og brugerfejl. Backup bør altid vægtes højere end Raid.
Og at sætte diske af forskellige revisioner bør altid undgås (forskellige batches ja, men så skal man være heldig at forhandler gider undersøge det).

#0 Den du har kig på er meget begrænset, så den indeholder formentlig kun yderst begrænsede funktioner.
Men generelt er NAS rimelig oversete på online-backupsiden. Mange avancerede NAS understøtter f.eks. Rsync, men de færreste backupsites understøtter dette.
Så generelt vil du formentlig skulle ud i en alternativ backupform (have en anden maskine til at håndtere det). Personligt har jeg de vigtigste dokumenter og billeder i skyen (bruger mesh, men skifter snart til noget andet), og ellers har min kollega og jeg rsync mellem vores NAS.

Det værende sagt, så ville jeg klart overveje at ofre lidt mere på en NAS. De billige er sløve og begrænsede. Ved godt dine nuværende behov ikke på et andet niveau, men se evt. lidt frem i tiden. Og overvej en med plads til 2 diske. Omend det ikke beskytter mod tyveri og brand så giver det en øget sikkerhed mod defekte diske. Raid skal dog aldrig vægtes højere end backup.
Avatar billede knc Nybegynder
29. maj 2011 - 01:42 #4
Enig med #3. Undervurder aldrig backup og find gerne noget andet end kun backup til skyen.

Jeg har en Synology med plads til 2 harddiske. 1 Tb i alt. Raid 1 er godt mod defekt harddisk, men brug en ekstern harddisk til backup. Med tiden vil du sikkert have andet end blot dokumenter og fotos, som I deler. Jeg har alt mit på min NAS, og jeg streamer til pc, tv og anlæg.
Min arbejder dog ikke 100% med min Zyxel router, men det er tilfredsstillende og jeg ved på 5 sekunder, hvordan jeg får den igennem routeren.

Jeg vil dog sige, at hvis du skal rode med en NAS (som jeg evt. har), så kan det være lidt bøvlet, hvis ikke man har interesse i netværk og Linuxsprog (som mange er bygget op om).
Avatar billede Lasse S Novice
04. november 2011 - 22:12 #5
well, jeg er ikke kommet videre - men overvejer stadigvæk... SMid nogle svar, hvis I vil have del i pointene :)
Avatar billede Lasse S Novice
07. november 2011 - 21:34 #6
well