Avatar billede henrikwulff Praktikant
04. juni 2011 - 09:32 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Uslettelige partitioner

Jeg er nu ved at opgive at klargøre lidt brugte og næsten nye harddiske. Alle som har været delt i flere drev, bliver ved med at huske samtlige partitioner. Selv de partitioner som jeg har afviklet med det rigtige værktøj, (det som skabte partitionen)bliver hængende. Jeg har så været så naiv at købe flere  " dybdeborende " programmer som lover at din harddisk efter sådan en tur vil blive som da den forlod fabrikken. INGEN af disse flytter en kende ved noget som helst. Et enkelt program overskrev HELE DISKEN med random tegn 35 gange og tog det meste af en dag, med absolut ingen forandringer til følge. Hvis det er rigtigt at den skriver 35 gange på HELE DISKEN, så ligger der måske oplysninger på diskens print ? Måske har nogen kendskab til atter et vidunderprogram som kan rense en disk så det bliver til noget. Jeg synes ikke at det kan passe, at selv om der skulle findes " fredede " områder på en disk; så kan man ikke på en eller anden måde tvinge sig adgang til dem.
Avatar billede foodear Praktikant
04. juni 2011 - 09:39 #1
Du kan prøve denne her: http://www.killdisk.com/
Avatar billede henrikwulff Praktikant
04. juni 2011 - 09:51 #2
Hej Madøre.
Jeg har den. Og endda hele serien, ( bruger især deres backup program )og den kan heller ikke fjerne en døjt. Men den er dygtig til at finde alle de uønskede partitioner.
Avatar billede chalde Seniormester
04. juni 2011 - 10:22 #3
Programmer som killdisk sletter indholdet af partitionerne men ikke selve partitionen.
Brug geparted: http://gparted.sourceforge.net/
Avatar billede claes57 Ekspert
04. juni 2011 - 10:37 #4
du skal hente en boot-cd, og køre gparted - så kan du enkelt fjerne alle partitioner, oprette en enkelt ny, og formatere den.
http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/0.8.1-3/
hent "gparted-live-0.8.1-3.iso" og brænd på cd - derefter boot på cd.
Det tager kun 5 minutter at rydde en disk komplet.

At overskrive en harddisk fjerner ikke partitioner - det rydder bare de enkelte partitioner for data.
Avatar billede ksoren Nybegynder
04. juni 2011 - 14:36 #5
At overskrive harddisken må da fjerne alt. Den proces starter ved første sektor og fortsætter indtil den sidste er overskrevet.

Killdisk kan både overskrive hele disken og dele af den (partitioner).
Avatar billede ksoren Nybegynder
04. juni 2011 - 14:38 #6
Ved standard mbr-partitionering skal man blot overskrive første sektor (mbr'en), så vil harddisken fremstå som fuldstændig upartitioneret.
Avatar billede henrikwulff Praktikant
04. juni 2011 - 15:10 #7
Jeg har nu kørt Gparted. Blev lidt skuffet over værktøjerne i den. Man kan jo kun gøre som i alle de andre velmenende partitioneringsprogrammer. Slette en partition, for derefter at oprette en ny. Resultatet er dog en smule anderledes efter en tur med Gparted; nu er der fremkommet en partition mere, der ikke burde være der, så nogen stor succes var det ikke. Når jeg f.eks. går i FDISK så er alt som det skal være. Men jeg har et par programmer som går dybere og opdager uregelmæssighederne. Partition Magic vil simpelthen ikke behandle disken før jeg har rettet fejl 1516, altså forkert afvikling af partition.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. juni 2011 - 15:19 #8
du kan i gparted slette partitioner, og derefter evt bagvedliggende opdeling - og derefter oprette en enkelt ny. Du må have misset et niveau inden du oprettede ny partition.
Avatar billede henrikwulff Praktikant
04. juni 2011 - 15:25 #9
OK Claes. Jeg prøver straks igen.
Avatar billede henrikwulff Praktikant
04. juni 2011 - 16:06 #10
Beklager Claes, jeg får ikke lov til noget som helst, alt er nedtonet. Men det tyder så på at den ikke registrerer at der er noget galt. I begyndelsen troede jeg at mit sladreprogram bildte mig noget ind - men så nærlæste jeg størrelsen på de påståede drev, og  kunne genkende næsten alle som nogle jeg selv havde lavet - og altså derefter fjernet igen "forkert".
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juni 2011 - 18:04 #11
Det her er jeg ikke helt sikker på, men hvad med sådan et program?

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=MaxBlast_5&vgnextoid=7add8b9c4a8ff010VgnVCM100000dd04090aRCRD

Gad vide om det kan slette gamle partitioner?

Kræver dog du har Seagate eller Maxtor diske i pc.
Findes sikkertadre tilsvarende fra de andre producenter af diske.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juni 2011 - 18:04 #12
sikkertadre = sikkert andre (sorry)
Avatar billede thov Forsker
04. juni 2011 - 18:21 #13
Ranish Partition manager har aldrig svigtet - selv når Fdisk og alle de andre opgiver.

Programmet er med på UltimateBootCD http://www.ultimatebootcd.com/
Avatar billede henrikwulff Praktikant
05. juni 2011 - 10:05 #14
Ranish går åbenbart heller ikke dybt nok. Men efter en søgning på nettet kan jeg se at rigtigt mange andre har samme problem. Mange velmenende mennesker kommer med gode råd. Men kun ganske få gange løser det problemet. Hør lige en gang !  Når man sletter en partition og der bliver lavet en ny MBR med efterfølgende formattering, burde vel ALT være væk. Hvorfor er det ikke det ? Findes der "fredede/hemmelige" områder, der ikke er beregnet for os ? I min verden skal alt forsvinde når det bliver slettet/overskrevet et antal gange. Hvorfor gør det så ikke det ? Når noget er så vanskeligt at slippe af med, er jeg nødt til at tro at NOGEN har gjort sig umage, og lagt nogle begrænsninger på det første stykke af disken. For der da ALDRIG nogle problemer med at fjerne/skrive/overskrive alle andre steder på disken. Det var bare nogle betragtninger fra en lille mand der prøver at forstå alting.
Avatar billede thov Forsker
05. juni 2011 - 13:14 #15
Partitioneringsprogrammer har et fællestræk - Når alle ændringerne er foretaget, skal de 'udføres'.
Ellers sker der ingenting.

Med Gparted f.eks., skal der klikkes på <APPLY>, og med Ranish Partition Master er det (vistnok) en af <F> tasterne.
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2011 - 14:24 #16
Det du skriver lyder helt forkert. Killdisk skulle kunne klare det med en 1. overskrivning. 35 overskrivninger  (Peter Gutmann) af HDD er i din situation absurt, det bruges kun til at slette noget absolut hemmeligt. Og selv da vil det være at overdrive. Det virker mere som om, der slet ikke bliver skrevet til den HDD. Har du prøvet på mere en 1. computer, eller med andre kabler? Eller har du prøvet at lægge data på den?
Når man sletter en partition med efterfølgende formatering, ligger der stadig data på disken. Jeg har selv oplevet, ikke at kunne lægge en XP på en disk, hvor der havde været Linux Ubuntu, men efter Killdisk var der ingen problemer længere.
05. juni 2011 - 14:32 #17
Hvor stor er omtalte HD ?

En komplet KILLDISK omgang vil let ta' en del TIMER at gennemføre...
Avatar billede henrikwulff Praktikant
05. juni 2011 - 15:42 #18
thov, ja det vidste jeg nu godt. Palther, det drejer sig om ca. 10 harddiske, som jeg har bakset med i 2 maskiner. Og med samme succes i begge. Jeg kan sagtens skrive til samtlige diske, og måske kan de uden risiko bruges til lagerplads, men sålænge jeg ikke kan fjerne alle partitionsrester tør jeg i hvert fald ikke bede dem om at håndtere et styresystem. Og det er forståeligt at du synes det lyder mærkeligt. Larry, det drejer sig om ca. 10 diske i størrelsen 8gb - 500gb. De fleste midt imellem. Jeg har altid delt mine diske uden hæmninger, men det slutter hermed. Medmindre jeg er 100 på at delingen skal være for evig.
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2011 - 15:50 #19
Prøv at få brugeren helgec til at se på dit spørgsmål. Du kan sende ham en intern post. http://www.eksperten.dk/profil/helgec
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2011 - 21:16 #20
Fandt du ud af noget?
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2011 - 20:40 #21
Det ser ud til, at man IGEN har spildt sin tid på en bruger:(
Avatar billede henrikwulff Praktikant
10. juni 2011 - 12:51 #22
Så er jeg på nettet igen efter nedbrud. Men med den tone går jeg straks igen. Men tak for udvist deltagelse.
Avatar billede foodear Praktikant
11. juni 2011 - 08:35 #23
Nu er Palther jo ikke den eneste her der har været behjælpelig så fandt du en løsning på dit problem ?
Avatar billede henrikwulff Praktikant
11. juni 2011 - 11:30 #24
Behjælpelig - næhh, du mener vel øretæveindbydende, både ja og nej. Efter køb af ny maskine, flottede jeg mig og købte 4 spritnye diske. Så er jeg vel kørende et stykke tid, og de bliver IKKE delt.
Avatar billede foodear Praktikant
11. juni 2011 - 12:17 #25
he he .. held og lykke med dit nye datalager. ha en god pinse
Avatar billede henrikwulff Praktikant
03. august 2011 - 06:05 #26
...