Avatar billede Silver_soul Nybegynder
04. juni 2011 - 13:29 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Salg af computer hvad med harddisken

Hej jeg skal til at sælge min gamle computer, men de skal jo ikke have alt det der ligger på min harddisk. Hvad skal jeg så gøre?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. juni 2011 - 13:44 #1
en ny harddisk til en gammel maskine koster meget lidt - det sikreste er at sætte en ny i, og åbne den gamle, og bruge skiven som bordskåner (passer fint til en kop øl hvis det er en 3½" disk).

Hvis du vælger at bevare den gamle disk i, så start med at formatere den og lægge windows ind fra cd. Kør også viruskontrol, drivere og opdateringer ind - og den er klar til aflevering.
Avatar billede chalde Seniormester
04. juni 2011 - 13:44 #2
Jeg plejer at beholde disken, men du kan give den en omgang med: http://www.killdisk.com/
Avatar billede jernrosen3 Forsker
04. juni 2011 - 13:53 #3
Montér din gamle harddisk i en anden maskine.

Hent ccleaner f.eks her :

http://download.cnet.com/ccleaner/

Og lav en fuldstændig ren harddisk - kaldet wiping ? - jeg foreslår at du rengør mindst 7 gange (7-pass), før du genmonterer din "gamle" harddisk og afleverer din rensede maskine til andre hænder.
Avatar billede Silver_soul Nybegynder
04. juni 2011 - 13:57 #4
Hvad så med Windows?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juni 2011 - 14:06 #5
Hvis du har en pc der er preinstalleret uden skive med til, kan du når du har flyttet dine data slette dem med overskrivning. Der findes flere programmer til det. Jeg bruger Eraser.http://www.heidi.ie/eraser/
Når du har gjort det kan du resinstallere pc til den tilstand som da du fik den i sin tid, ved hjælp af den recovery partition du har liggende som ekstra drev.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juni 2011 - 14:06 #6
Hvorfor lukker du tråden????
Avatar billede Silver_soul Nybegynder
04. juni 2011 - 14:13 #7
Lukker tråden? sry hvis jeg har gjort det, er ny på siden. Hvis jeg har gjort det var det værtigfald ikke med villige.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juni 2011 - 14:28 #8
Ja du har kommet til at acceptere det svar du fejlagtigt kom til at lægge i #4. Svar er kun til når tråden skal lukkes og der uddeles point, som der også står i parantes.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juni 2011 - 14:31 #9
Men hvis du har fået løsning på dit problem kan du altid gøre dette: http://www.eksperten.dk/faq#faq-5-3
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2011 - 18:01 #10
Hvorfor skulle det være bedre at wipe disken 7 gange, frem for en.
Jeg har aldrig hørt om nogen der kan redde data efter en overskrivning.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. juni 2011 - 19:16 #11
Hørt om Ibas?
Og jo, enhver privatperson kan redde data. Endda med gratisvæktøjer!
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2011 - 19:46 #12
Ja, jeg har hørt om Ibas, men Ibas påstår ikke at de kan redde data på en overskrevet disk.
Rent faktisk siger de det modsatte. Altså at det ikke kan lade sig gøre.
Jeg tror du skal læse op på emnet, for der findes ingen programmer der kan redde data der er overskrevet bare en gang, men du er da velkommen til at give et eksempel.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. juni 2011 - 20:02 #13
iPad - der er alm tilgængelig software, og så er der det, som militære myndigheder har adgang til. ibas hjælper også der - så de kan nok en del mere, end der lige fremgår af en hjemmeside. Du er bare lidt naiv, hvis du tror på, at ingen (!) kan afkode data på en defekt disk.
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2011 - 20:12 #14
Den der hører vist til under et emne som f. eks: "Konspirationsteorier" og da du ikke kan give mig et eksempel på at det nogensinde har kunnet lade sig gøre tror jeg at jeg vil se bort fra dit indlæg.
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2011 - 20:13 #15
"ibas hjælper også der": Kan du argumentere for den påstand eller er det bare snik-snik?
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. juni 2011 - 20:27 #16
Hvis Ibas kan redde data på en harddisk der har været udsat for lidt for meget varme: http://www.xpnetworks.com/images/home-slides/disaster-recovery/burned-hard-drive.jpg så kan de sagtens klare at gendanne data der er overskrevet flere gange. Det tager meget lang tid at gøre det, men det kan lade sig gøre - og tit skal de også gætte sig frem til filerne - men de kan. Det er et faktum.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. juni 2011 - 20:32 #17
I princippet kan al data fra en harddisk gendannes, men hvem gider gendanne med mindre der er tale om flere års arbejde af den vigtige slags???

Nå men 1 x overskrivning vs. 7 x overskrivning:

Fis.txt - resultat ved 1 x overskrivning: 0is.txt
Fis.txt - resultat ved 7 x overskrivning: 0000000
(0 er slettede tegn i fil. Meget simpelt sat op, men nu kan du se hvorfor 7x er bedre end 1x)
Avatar billede claes57 Ekspert
04. juni 2011 - 20:46 #18
iPad - du kan se billeder fra satellitter (fx google maps) - og det er så efter din mening den eneste sandhed?
Tror du ikke, at relevante myndigheder med egne satellitter har bedre opløsning?
I starten af Irak-krigen kom det frem, at usa flyttede rundt på deres isenkram, og kunne varmespore ting på størrelse af en alm gnaver (rotte) overalt i det pågældende ørkenområde - det er så en hel del år siden - og de har intet lært i mellemtiden mht digital sporing?
Selvfølgelig kan NOGEN gendanne data - det er bare et spg om pris og tid.
Derfor var mit første forslag også at bruge disken som bordskåner - så har sælger selv styr på skiven.
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2011 - 20:46 #19
Ha-Ha-Ha, ja det må det jo være når du siger det. Or not!

Tror du så ikke at Ibas ville have reklameret med det?
De lever jo ligesom af at redde data.

Har du så et bud på hvor de data skulle "gemme" sig.
Ibas siger at man aldrig nogensinde har kunnet læse i flere lag:
http://www.ibas.dk/ontrack-eraser/software-pc-server

Læs PDF filen om data sletning i linket "Version2"
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2011 - 20:52 #20
@ claes57

Hvis erhverslivet havde interesse i at se højtopløste billeder, havde de adgang til det samme materiale som de relevante myndigheder
og det samme gør sig gældende for dataredning.
Men da ingen virksomheder reklamerer med at de kan redde data fra en overskrevet disk, kan det ikke lade sig gøre. Det var jo dig selv der skrev: "... det er bare et spg om pris og tid."
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2011 - 20:57 #21
@ john_stigers

"Fis.txt - resultat ved 1 x overskrivning: 0is.txt
Fis.txt - resultat ved 7 x overskrivning: 0000000":
Nu udstiller du da lige nøjagtig din uvidenhed:
1 gang overskrivning overskriver alle bits på disken og 7 gange gør akkurat det samme,bare 7 gange.

Så:
Fis.txt - resultat ved 1 x overskrivning: 0000000
Fis.txt - resultat ved 7 x overskrivning: 0000000

Prøv nu lige at læse op på emnet, før du begynder at diskuttere!
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. juni 2011 - 21:03 #22
Du har ret.
Min kommentar bygger på gammel viden. Man rart at se at du også kunne google, for ellers havde du aldrig stillet spørgsmålet.
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2011 - 21:05 #23
Jen aner ikke hvad du snakker om, men det er vi jo så to om!
Avatar billede claes57 Ekspert
04. juni 2011 - 21:06 #24
men erhvervslivet har ikke samme budgetter som fx militæret - hvorfor skulle fx Mærsk købe satellit-teknologi til en opløsning på 10*10cm, når deres skibe nu engang er noget større.

mht dataredning - så tager de en disk og afsporer læsehovedet en lille brøkdel - det er så nok til, at de kan aflæse andre data, og efter en stribe afsporinger så har de data, som med en tilpas stor cpu-kraft kan gendannes til noget brugbart. I usa (hvorfor altid dem) makulerede de alle data inden de stak af fra ambassaden i Iran. Det tog så et 'hold studenter' en rum tid (nogle år) i Iran - men alle stumper blev samlet til læsbare dokumenter - så igen - pris og tid...
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2011 - 21:08 #25
@ john_stigers

"Man rart at se at du også kunne google, for ellers havde du aldrig stillet spørgsmålet. ": Ah, mine 20 års IT erfaring hjalp mig også lidt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. juni 2011 - 21:11 #26
Så sidder jeg tilbage og undrer mig over hvorfor du spørger?
Avatar billede ksoren Nybegynder
04. juni 2011 - 21:12 #27
Der er endnu ingen der har påvist at kunne genskabe data efter en overskrivning. Det siger lidt.
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2011 - 21:14 #28
@ claes57

Verdens samlede erhvervsliv er mere værd end verdens samlede efterretningstjenester.

"hvorfor skulle fx Mærsk...". Det var jo lige netop det jeg skrev.
Hvis hvis verdens virksomheder havde interessen i satelitbilleder, havde de også adgang til dem. Men de har ikke interessen. Det har de deriomod i dataredning.

"... ambassaden i Iran.": Husk lige at det var i gamle dage. Sporene på en moderne disk ligger så tæt at du ikke kan skelne dem fra hinanden og man kan ikke læse i flere magnetiske lag. Det er ammestuesnak!
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2011 - 21:17 #29
@ john_stigers

For at forhindre flere mennesker i at bruge en masse tid på at overskrive både 7 og 35 gange.

Og så er det da også interessant at høre om folk egentlig ved hvad de snakker om.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. juni 2011 - 21:20 #30
Aha, så det var en fælde og spild af tid?
At der er skrevet 7 x overskrivning er måske ikke direkte forkert, snarere unødvendig spild af tid. Du har dog fået korrekt svar på spørgsmålet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. juni 2011 - 21:22 #31
Jeg afmelder tråden.
Velkommen til Ipad.
Som ny bruger vil jeg dog anbefale dig at være knap så bedrevidende næste gang du skriver.
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2011 - 21:30 #32
@john_stigers

"... være knap så bedrevidende ...": Fordi jeg ikke vil høre efter hvad du siger, eller hvad?
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. juni 2011 - 23:24 #33
Fik lige besked om at du bliver ved med at skrive, selv om jeg har sagt at tråden er afmeldt...

Du har jo udtrykkeligt gjort det klart, at du udmærket ved hvad der skal til for at slette sin harddisk, men over flere kommentarer.
Ikke noget med at skrive "Hør her. Jeg ved godt hvordan man gør. Jeg ville bare teste jeres viden. Undskyld for at have spildt jeres tid."
Nej du bliver ved at rette, unødigt, på brugere der prøver at hjælpe en anden bruger. Det er lidt som at pisse i bukserne... Det varmer et lille stykke tid, men er det stadig godt når varmen forsvinder?

Det jeg siger, er at du skal tænke over hvordan du formulerer dine sætninger - det skrevne har ingen udtryk der kan ses, så det er let at misforstå.

Håber at du er helt med på hvad jeg mente nu :)
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2011 - 23:46 #34
@john_stigers

Jeg startede ikke denne tråd, men spurgte jernrosen3 hvorfor 7 gange skulle være bedre end en.
Det spørgsmål har jeg stillet mange andre steder og der er endnu ikke nogen der har kunnet svare på det.
De trækker Ibas frem, men kan ikke lige finde det sted hvor Ibas har påstået at de kan genskabe overskrevne data.
Jeg var såmænd interesseret i om jeg kunne få et bedre svar denne gang. Men det fik jeg ikke.

"... det skrevne har ingen udtryk der kan ses, så det er let at misforstå.": Nu du siger det.
Du skrev: "Man rart at se at du også kunne google, for ellers havde du aldrig stillet spørgsmålet."
Der var da vist en smule arrogance gemt i den sætning!
185000 point er mere end 300, så må manden være klogere. Er det sådan den skal forstås?

"Nej du bliver ved at rette, unødigt, på brugere ...": Hvis det at man stiller spørgsmål ved folks postulater er at "rette unødigt",
så for min skyld ingen alarm.