Avatar billede itpusher Nybegynder
05. juni 2011 - 10:38 Der er 4 kommentarer

Fileformat til Sonos

Hej Jeg har lige investeret i trådløst sonos udstyr og påtænker, at rippe alt det musik jeg har. Så er det at spørgsmålet melder sig om hvilket format jeg skal rippe det i?

Er der nogen der har gjort dette? og hvilket format anvender du/I?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. juni 2011 - 11:36 #1
I og for sig er det ligegyldigt, hvilket anlæg du kører igennem - du skal gøre dig to ting klart:

1. Hvilket format tror du er fremtidssikkert.
2. Hvilken kvalitet ønsker du musikken i.

Jeg har helt generelt satset på MP3 (pro) formatet, da det efter min mening er mest universelt - langt de fleste enheder der kan afspille digital musik, kan køre MP3 (jeg er faktisk ikke sikker på der findes noget der ikke kan - måske tidlige ipods?)

Desuden har jeg så satset på "variabel bitrate" med ret høj gennemsnits bitrate, så jeg er rimelig sikker på musikken ikke lyder ulden, når den nu skal ud gennem et rimeligt anlæg.

Efter at have konverteret over 400 CD´ere, konstaterede jeg iøvrigt at der var en del "hakker" i nogle af numrene. Det har jeg efterfølgende konstateret skyldes slidte CD´ere, og fandt derfor programmet EAC (Excact Audio Copying) der er skrevet til netop at forsøge at omgå. Nu lyder musikken OK.

Det eneste jeg kan være lidt ked af, er at jeg ikke har fundet et 100% tabsløst format, jeg har turde satse på. Det være sig Wave som "Monkeys Audio", men jeg er ikke rigtig sikker på at nogen af de nævnte formater i det helt lange løb vil have en betydning - og jeg vil stadig skulle konvertere til noget MP3, hvis jeg skal have det med på min iPod.... - så her har jeg valgt igen at læne mig op ad MP3 formatet.
Avatar billede nygaard91 Nybegynder
05. juni 2011 - 13:28 #2
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. juni 2011 - 13:41 #3
Den tror jeg så ikke på bliver implementeret i "uafhængige afspillere", da det jo er et Apple format.

Det er netop hvad jeg mener med, at det er svært at vælge, da det kræver man kan læse fremtiden. Men FLAC er et væsentlig bedre bud, da det er mere åbent, men desværre stadig ikke særlig udbredt: http://da.wikipedia.org/wiki/FLAC
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. juni 2011 - 14:31 #4
#2> Enig med #3.

Hvorfor i øvrigt som svar?