Avatar billede steffenand Nybegynder
11. juni 2011 - 03:27 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Nyt grafik kort el. ram?

Hej alle

Jeg har spillet wow, i flere år, men de sidste par måneder, har jeg været plaget af lag, ved for store belastninger af grafik og/eller ved at spille for længe uden at rebooted systemet.

Jeg har tømt min comp, for alt overflødigt, kort alle mulige rense programmer, men problemet er ikke løst.
Jeg har derfor, bestemt mig for at jeg vil have mig et nyt grafik kort, same ram, hvis det er nødvendigt, problemet er at jeg ikke ved en disse om hvad passer til hvad mht. min hardwaren i min comp, samt hvad som er godt nok til at spille wow, ikke nødvendigtvis på max settings. Det samme problem har jeg omkring min ram. Jeg er begyndt at få fejlmeldinger om at computeren har brug for at dumpe memory, blå skræm mv. så jeg ville blive svært glad, hvis jeg kunne få noget vejledning til, hvad jeg burde købe, butiks assistenterne vil alligevel sælge mig hvad som helst af hvad de har på lager og hvad som koster mest, så dem tror jeg slet ikke på.
Efter søgen på nettet siger de fleste at man skal have et nevidia kort, da det funket bedste med wow.
Jeg ved intet om ram, så kan ikke hjælpe der.

Dette er min system oplysninger, hvis de er de rigtige?

Operating System
    MS Windows XP Media Center Edition Professional 32-bit SP3
CPU
    Intel Core 2 Duo E6300  @ 1.86GHz    42 °C
    Conroe 65nm Technology
RAM
    2,00 GB Single-Channel DDR2 @ 266MHz (4-4-4-12)
Motherboard
    Packard Bell BV Cuba MS-7301 (Socket 775)    40 °C
Graphics
    HP 2309 (1920x1080@60Hz)
    512MB GeForce 9500 GT (MSI)    47 °C
Hard Drives
    244GB Seagate ST3250820AS (SATA)    43 °C
    244GB Seagate ST3250820AS (SATA)    44 °C
Optical Drives
    Unknown system error: 0x80041004
Audio
    Realtek High Definition Audio

Håber på hjælp, for så skal der handles i morgen :)

Venlig hilsen og god weekend
Steffen
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
11. juni 2011 - 04:20 #1
Hvad er dit budget og hvor stor er din strømforsyning?

http://www.dustinhome.dk/pd_5010545955.aspx

Yderligere ville jeg nok smide 2 ramstænger i dit system, da dit bundkort understøtter dual-channel.
Avatar billede delakuer Nybegynder
11. juni 2011 - 08:57 #2
Vil godt lige sige at jeg selv lige har skiftet grafikkort, men før det havde jeg et gforce 9500 gt 1gb. Og den kunne sagtens trække wow, uden nogen som helst lag problemer overhovedet. Dog er min cpu lidt bedre end din, og jeg har 8 gb ddr3 ram i stedet.
Avatar billede delakuer Nybegynder
11. juni 2011 - 08:59 #3
Glemte lige en ting mere, jeg ville nok anbefale dig at anskaffe dig noget andet styresystem. Win 7 måske? Har selv oplevet at det kører meget bedre end xp op til flere gange, og kræver ikke ret meget af en computer at køre.
Avatar billede steffenand Nybegynder
11. juni 2011 - 10:41 #4
Jeg mener at, der kun er 2 ram sockets, i computeren, så jeg kan ikke smide flere ram i, kan jeg?

Win7 kunne være en mulighed, jeg må checke prisen og se om det er en mulighed.

Jeg går udfra at mit system er ved at være lidt oldschool (eller hvad?) så at skifte for meget ville være dumt, da en ny comp vil kunne erhverves for 3-4k ish.

Jeg vil lige nævne at, når jeg får blå skræm, så siger den at den mangler storage place for memory, ved ikke om det er ram eller hvad.

Jeg har ingen ide, til hvad størmforsyning er på eller hvordan jeg finder det, er 100% certified noob, til computer, kan bare godt lide at game :)
Avatar billede steffenand Nybegynder
11. juni 2011 - 10:43 #5
Jeg havde et lidt beskidt støvet system, jeg kunne godt tro at måske mit grafikkort er lidt faulty, er der et program som kan checke status på et grafik kort?
Avatar billede steffenand Nybegynder
11. juni 2011 - 11:48 #6
Jeg kan se at Win7 koster omkring 74 euro. Det er okay, men er det, det værd, i forhold til mit ønske omkring, bare at få computeren til at fungere til wow gaming?

Mit budget er 1.500 til små 2.000 kroner, tænker jeg.

Ram er billige, så en let måde at hjælpe computeren, hvis de jeg har er problemet, altså, jeg ved det ikke.
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2011 - 14:18 #7
http://www.geneetechventures.com/component/virtuemart/?page=shop.product_details&category_id=12&flypage=flypage.tpl&product_id=36&vmcchk=1

Ud fra ovenstående link ser det ud til at dit bundkort at håndtere 3 GB ram fra ram-blokke. Og disse er DDR2-ram.

Så det du kunne gøre var at købe:
Kingston ValueRAM 1 x 2 GB DDR2 533 MHz
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=245751
og
Kingston ValueRAM 1 x 1 GB DDR2 533 MHz
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=119347

Det ville så være 335 kr.

Dit bundkort er derudover limiteret af PCI Express 16X, dvs. alle PCI Express 2.0 16X kort vil have begrænset ydelse på dit bundkort.

Vi kan som udgangspunkt sige at dit grafikkort har en "score" på 353 baseret på: http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Min umiddelbare mening ville være at dette grafikkort ville være dit bedste bud til prisen:
Inno3D GeForce GTX 550 Ti (Detailsalg) (1 GB) PCI Express 16X
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4846827
Dette får en "score" på 1864

Dette koster 1001 kr. Dvs. du er oppe på 1336 kr., uden porto.

MEN! Det skal lige siges at det grafikkort som #1 linkede til 1139 kr. har en score på 2843. Dette er dog et PCI Express 2.0 16X kort, men selvom der vil være begrænsninger, er det sandsynligvis stadig lidt bedre end "GTX 550 Ti" i dit bundkort.

Du kunne også overveje at købe et nyt bundkort. Derved ville du kunne få fuld ydelse af et PCI Express 2.0 16X grafikkort, og samtidigt bruge din nuværende processor, harddisk, dvd-drev, kabinet, strømforsyning* og styresystem*:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=704224

Dette koster så 513 kr.

Dette understøtter istedet DDR3 ram (som er bedre):
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4876487 * 2

Dette er så 378, så er du oppe på samlet 891. Læg dertil et grafikkort (som f.eks. #1 foreslog) og du er oppe på ca. 2000 kr. Dette system er på trods af de yderligere udgifter formentligt MARKANT bedre.

*Strømforsyning: Du bør checke hvor mange watt din strømforsyning kan klare. Det burde stå på selve strømforsyningen.

*Styresystem: Hvis du fortsætter med 32-bit styresystem skal du forvente at dit system samlet set (inkl. gfx) kan klare 4GB ram.

------------------------------

Side-bemærkning: Har du nogensinde prøvet at formatere din computer? Altså starte helt forfra. Det hjælper for det meste milevidt bedre end at "rense" den, hvis der allerede ligger en masse der belaster PC'en.
Avatar billede steffenand Nybegynder
11. juni 2011 - 14:53 #8
Strømforsyningen er et FSP250-60HEN

Det jeg overvejer er at;

Bundkort:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=704224

Ram: Er ikke sikker på hvor mange, siden jeg er usikker på strømforsyningen og de andre komponenter, hvad er dit/jeres bud?

Grafikkort:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4846827

og så bruge de sparede penge på Win7

Nogle bud på om det ville blive fint, til gaming (wow)

mvh Steffen
Avatar billede steffenand Nybegynder
11. juni 2011 - 14:56 #9
Jeg har netop afsluttet en rensnings tråd på Spywarefri.dk, samt fortaget en formattering af hele systemet, så det skulle være okay, men hjalp ikke meget, altså formatteringen.
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2011 - 15:39 #10
Ang. din strømforsyning du kalder FSP250-60HEN.

Det er umiddelbart en 250Watt strømforsyning hvilket er for lidt til et opgraderet system. Du bør gå efter en strømforsyning med minimum 400Watt.

Du kan finde en strømforsyning-beregner her:
http://educations.newegg.com/tool/psucalc/index.html

Bundkort: Ja det er fint nok.

Ram: 4-6GB ram burde være udmærket, DDR3 altså.

Det bundkort har et 1 x PCI Express 2.0 x 16 slot, derfor bør du købe et PCI Express 2.0 x 16 grafikkort.

Da der er langt flere aktuelle PCI Express 2.0 x 16 kort end PCI Express x 16 kort, kan du få "mere ydelse til prisen".

Du kan tjekke udvalget her, hvor grafikkortene er PCI Express 2.0/2.1 x 16, har GDDR5, og minimum 512 mb deraf:
http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?q=&qft=&s=&cpath=1-2-15&qt=Fql&nf=intmatrixmax2%3arange%28536870912.0000000000%2c+max%2c+from%3d%22GE%22%2c+to%3d%22LE%22%29%C2%A7strmatrix1%3a^%22PCI+Express+2.0+x16+%C2%A40.0000000000%22%24[MultiValSep]^%22PCI+Express+2.1+x16+%C2%A40.0000000000%22%24[MultiValSep]%C2%A7strmatrix3%3a^%22GDDR5+SDRAM+%C2%A40.0000000000%22%24[MultiValSep]%C2%A7specifictaxonomy%3a^Hardware|2%2fGrafikkort|15%24

Windows 7: Husk det skal være 64-bit, for at kunne understøtte mængden af ram.

Det kan for eksempel købes her: http://www.proshop.dk/Operativsystem/Microsoft-Windows-7-Home-Premium-64bit-2189463.html

Af en eller anden grund kan det ikke findes gennem edbpriser.

Formatering: Den formatering jeg snakker om, er hvor du sletter alt, inklusiv styresystem, på din harddisk og installerer styresystemet forfra.

Så et forslag:

Ang. ram så kunne du for eksempel vælge 2 x 2 GB ram:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=639917 - 320 kr.

Bundkort: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=704224 - 513 kr.

Styresystem:
http://www.proshop.dk/Operativsystem/Microsoft-Windows-7-Home-Premium-64bit-2189463.html - 656 kr.

Det er 1489 kr.

Så mangler du ny strømforsyning og grafikkort.
Avatar billede steffenand Nybegynder
11. juni 2011 - 17:42 #11
Begge de to nævnt grafikkort ville fungere godt med denne løsning?

Og med en strømforsyning på 400+, så er jeg good to go?

Sidste ting. Alt det her er det overhovedet noget jeg selv kan sætte sammen? Altså min bundkort ved jeg ikke engang hvor sidder. :)
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2011 - 18:56 #12
Begge de to nævnt grafikkort ville fungere godt med denne løsning?
http://www.dustinhome.dk/pd_5010545955.aspx ville fungere fint.

Måske kunne http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4392696 være værd at overveje. Jeg synes ikke du skal købe et PCI Express 16X kort til et bundkort der har support for PCI Express 2.0 16X

med en strømforsyning på 400+, så er jeg good to go?
Jeg vil nok nærmere sige 500+. Det er lidt svært at sige hvor meget f.eks. grafikkortet bruger, men et ret kraftigt grafikkort bruger en del.

Sidste ting. Alt det her er det overhovedet noget jeg selv kan sætte sammen? Altså min bundkort ved jeg ikke engang hvor sidder. :)
Tja, det er lidt svært at bedømme. Det er lidt ligesom at samle lego, men du skal selvfølgelig passe på, så det ikke går i stykker.
Avatar billede steffenand Nybegynder
11. juni 2011 - 21:50 #13
:) ok jeg går igang med at bestille, tusinde tak for hjælpen!

Super cool forum!
Avatar billede steffenand Nybegynder
11. juni 2011 - 23:27 #14
Ok lukker den tråd eller hvordan det gøres?

Igen, mange tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2011 - 23:35 #15
Jeg kan ligge et svar :) Hvis du har lyst kan du give deltagerne point, og dermed er tråden lukket.
Avatar billede steffenand Nybegynder
16. juni 2011 - 18:10 #16
ARGH...

Jeg har bestilt 2ram+1ram, efter det forslag i indlæg #7 og de er modtaget men de passer da ikke til en stationær.

De modtaget hedder KVR533D2S4/2G 2 GB PC2 - 4200 CL4 200 - Pin SoDIMM og det samme, bare en 1g ram stick.

Er det bare mig som fatter intet eller?
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2011 - 19:39 #17
Da jeg fandt de ram, som jeg troede passede til dit bundkort, filtrerede jeg kun til DDR2-ram og 533 MHz hukommelsesfrekvens og overså sådan set dens ram-størrelse (som normalt er DIMM 240-pin).

Idet der er mig der ikke har tænkt mig om i øjeblikket og ledt dig på vildspor, vil jeg gerne overføre penge til at du kan sende dem tilbage. Det er 80 kr. for at sende en pakke under 1kg via Post Danmark, og så formentlig de 5 kr. du brugte på fragt da du bestilte dem (hvis du købe dem det billigste sted).

Dvs. 85 kr. så du ikke har lidt noget tab. Hvis du venligt kan skrive din paypal-konto eller bank konto nr. til min profil her.
Avatar billede steffenand Nybegynder
17. juni 2011 - 05:47 #18
Nej da, Jesper, det er okay jeg overlever, håbede mest på at det var en fejl fra sælgers side. Jeg åbnede pakkerne, inden jeg gik i gang med at fjerne stickerne i min maskine, så de kan vel ikke sendes tilbage.

Ville bare lige nævne det, al den hjælp jeg fik fra hele tråden og dig, var guld værd, så ingen problem.

Efter at jeg lavede fejlen med rammerne, så blev jeg pigesur og skilte min computer ad, og gav hver enkelt del et BJ, med støvsugeren. Computeren virkede ikke en halvdag og gav en masse dot dot dot lyde, men så faldt den i hak og kørte upåklageligt hele aftenen, uden lag i wow. Så der må have været for meget støv der inde.

MvH
Steffen
Avatar billede steffenand Nybegynder
17. juni 2011 - 12:51 #19
lige for at være nysgerrig, Jesper, hvilke 3gb rams skulle jeg rigtigt købe, når jeg skal bestille dem. Ram forklaring på de forskellige sites er ikke får noobs og små børn, en stribe tal og bogstaver, som ikke giver mening.
Avatar billede steffenand Nybegynder
21. juni 2011 - 13:02 #20
Jeg har fået firmaet til at tage købet tilbage, så alt er cool. Men kunne godt tænke mig at vide, hvilke ram jeg så skulle købe, i forhold til de specifikationer som er i første post.

MVH steffen