Avatar billede hav0k Nybegynder
16. juni 2011 - 10:56 Der er 2 kommentarer

Søger PHP script til at hapse e-mail adresser fra tekst

Jeg søger et simpelt php script, hvor jeg kan smide en kæmpe bunke input tekst, der bl.a. indeholder en masse e-mail adresser. Jeg skal så kunne sortere alle e-mail adresserne fra og samle dem i et array eller lignende (resten af teksten er lige meget) Nogle idéer?
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2011 - 11:28 #1
Det eneste du med sikkerhed ved om en mail-adresse er at den indeholder et @
- og at der ikke er nogen mellemrum (i den aktive del).

Så det må handle om at finde @'erne, derefter strække fangarme ud til højre og venstre indtil du møder et mellemrum (eller et linjeskift).
- de udtrukne tekststumper skal så vrides igennem en validering der checker at der ER tale om en mail-adresse..

Til det sidste findes der en funktion i PHP (filter_var) - Eksempel:

if (filter_var($muligEmail, FILTER_VALIDATE_EMAIL))
    echo "$muligEmail er en valid email : )";
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2011 - 16:15 #2
En lidt anden fremgangsmåde en @T0M's er at opdele den pågældne tekst til ord, ved at opdele teksten ved hvert mellemrum, hvorefter man looper tekstens ord igennem og tjekker dem med filter_var()-funktionen.

Lad mig prøve komme med et kode eksemple:
<?php
// 1. Funktionen
function get_emails($txt) {
  // klargøre array til emails
  $mail = array();

  // i tilfælde af email står sidst på en linje i en flere linjet tekst, laver vi alle linjeskift om til mellemrum
  $txt = str_replace("\r", "", $txt); // fjerner eventuelle 'carriage returns'
  $txt = str_replace("\n", " ", $txt);

  // opdeler tekst i ord
  $part = explode(" ", $txt);

  // looper ordene igennem
  foreach($part as $ord) {
    // tjekker om ordet er en mail med filter_var() funktionen
    if(filter_var($ord, FILTER_VALIDATE_EMAIL))
    {
      // ordet blev godkendt som en mail, så vi tilføjer den til vores email-array
      $mail[] = $ord;
    }

  // returnerer email-array
  return $mail;
}

// 2. Brug af funktionen
$string = <<<EOL
Kaj kan kontaktes på email kaj@mydomain.dk
Bøje kan kontaktes på email boeje@mydomain.dk
EOL;

$mails = get_emails($string);
?>

*OBS*
Det skal lige nævnes at PHP's filtrer ikke er specielt glade for special tegn som æ, ø og å i unicode endnu - har dog ikke testet det med iso-encoding.

Håber ovenstående kan bruges :-)