Avatar billede pnr Nybegynder
21. juni 2011 - 10:35 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Style knap (input button) med billede (2 billeder)

Jeg skal have stylet nogle knapper med en baggrund som har runder hjørner og skygger. Da denne baggrund skal bruges til knapper der har forskellige længde tekster, har jeg brug for at kunne ændre breden af knappen. Dvs. at jeg skal brug 2 baggrundsbilleder i mit css, men hvordan "hacker" man det?

på forhånd mange tak for hjælpen!
Avatar billede majbom Novice
21. juni 2011 - 10:49 #1
med 2 baggrundsbilleder, går jeg ud fra at du mener et højre og et venstre?

du kan smide en tabel ind i knappen - ikke den bedste løsning, men du kan jo også overveje css3: border-radius og shadow
Avatar billede pnr Nybegynder
21. juni 2011 - 11:13 #2
Hej splazz,
Tak for din kommentar!

Det er ikke helt holdbart med en tabel eller en span, jeg skal bruge den knap mange steder og har brug for en løsning hvor man ikke skal hacke selve knappen.
Avatar billede majbom Novice
21. juni 2011 - 11:15 #3
så er mit forslag css3
Avatar billede pnr Nybegynder
21. juni 2011 - 12:51 #4
Jeg har ingen erfaring med CSS 3 eller HTML 5 og løsningnen skulle gerne kunne vises på de fleste browser.
Avatar billede majbom Novice
21. juni 2011 - 13:07 #5
du bruger ikke php eller asp?

så kunne du jo lave en funktion der genererer en knap...
Avatar billede pnr Nybegynder
21. juni 2011 - 15:33 #6
Jeg må prøve at finde en god løsning, mange tak for dine kommentare, smid et svar så er der point.
Avatar billede majbom Novice
21. juni 2011 - 18:00 #7
skal vi ikke lade den stå lidt? det kan jo være der kommer et bedrevidende hovede forbi i aften :)
Avatar billede EXstorm Praktikant
21. juni 2011 - 21:40 #8
Du kan bruge en teknik der kaldes 'sliding doors'. Det går ud på at lave to bagggrundsbilleder hvor det ene er for langt. Det der er for langt skjules bag det andet billede så det ligner et samlet.

prøv med
HTML
<div class="btn-box">
Her er teksten på knappen!
<div class="btn-right-bg">
<!-- her sidder det højre baggrundsbillede -->
</div>

CSS
.btn-box {height:40px;width:300px;background:url(langtvenstrebillede.jpg) no-repeat 0 0;}
.btn-right-bg {width:20px;background:url(korthoejrebillede.jpg) no-repeat 0 0;float:right;height:40px;}

Læs mere
http://www.alistapart.com/articles/slidingdoors/

og

http://kailoon.com/css-sliding-door-using-only-1-image/
Avatar billede EXstorm Praktikant
06. juli 2011 - 22:33 #9
Kunne du bruge det til noget ?
Avatar billede pnr Nybegynder
11. juli 2011 - 16:11 #10
Hej EXstorm

Tak for din kommentar og undkyld jeg først vender tilbage nu!

Jeg har brugt samme teknik, men havde håbet at det kunne gøre lidt mere elegant. Sliding doors kræver 2 elementer og jeg havede håbet at kunne nøjes med selve knappen. Lige pt. har jeg smidt en "span" i knappen og styler så det andet element på den.

Nå men jeg takker mange gange for jeres tid, splazz smid et svar så får i begge point :-)
Avatar billede EXstorm Praktikant
11. juli 2011 - 16:51 #11
Med 2 elementer mener du så to bg billeder? for teknikken på http://kailoon.com/css-sliding-door-using-only-1-image/ anvender jo kun et enkelt..
Avatar billede majbom Novice
11. juli 2011 - 17:56 #12
svar...