Avatar billede raft81 Nybegynder
27. juni 2011 - 10:27 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke se mine billeder

Efter at jeg er gået fra Windows XP til Windows 7 kan jeg pludselig ikke længere se mine billeder.

Den skriver følgende ved samtlige af mine omkring 9.000 billeder:

Windows fotofremviser kan ikke åbne dette billede, fordi du ikke har de korrekte tilladelser til at få adgang til filplaceringen.

Hvad gør jeg?
Avatar billede claes57 Ekspert
27. juni 2011 - 10:56 #1
højreklik på mappen, og vælg Egenskaber
i fanebladet Sikkerhed klik på Avanceret
i fanebladet Ejer overfører du ejerskab til dig/dit brugernavn
Avatar billede raft81 Nybegynder
27. juni 2011 - 18:39 #2
Desværre inge held. Siger fortsat ovenstående til trods for ændringen...
Avatar billede claes57 Ekspert
27. juni 2011 - 21:10 #3
tjek lige at dit brugernavn står som ejer nu
Avatar billede jgni Nybegynder
28. juni 2011 - 13:55 #4
Ligger de på samme harddisk som OS?
Avatar billede raft81 Nybegynder
28. juni 2011 - 20:30 #5
Har ændret brugernavnet, s¨å det nu står som hjemme/kontor, men det ændrer ikke noget.

Samme HD som OS, men forskellige partioner (C: og D:)
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juni 2011 - 20:41 #6
hjemme/kontor har (med mindre det er dit brugernavn) intet at gøre med ejer af mappen. Prøv en gang til.
Avatar billede raft81 Nybegynder
28. juni 2011 - 21:14 #7
Hvad er et typisk brugernavn?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juni 2011 - 10:41 #8
Start stifinder.
Åben mappen c:\brugere
der er bla en 'default', 'delte filer' og også dit brugernavn
Hvis du angav et andet brugernavn da du opgraderede fra xp, så er det det gamle brugernavn, der ejer dine billeder, og ejerskab skal flyttes til det nye brugernavn.
Avatar billede raft81 Nybegynder
01. juli 2011 - 20:13 #9
Hmm... Jeg har meget svært ved at regne den ud.

Kan ikke helt gennemskue, hvad mit brugernavn skal være.

Kan heller ikke kopier filerne til et andet drev, da den siger jeg, ikke har administrator-rettigheder.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juli 2011 - 20:18 #10
du får ikke lov til at gøre noget, før du har rettigheder til billederne.
Når du åbner (via stifinder) c:\brugere så kommer der en række mapper - hvad hedder de?
Avatar billede raft81 Nybegynder
01. juli 2011 - 20:33 #11
Delte filer
Hjemme (med hængelås)
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juli 2011 - 20:40 #12
dit brugernavn er
Hjemme
og det er så den, der skal være ejer af dine billed-mapper, jf tidligere indlæg.
Avatar billede raft81 Nybegynder
12. juli 2011 - 10:17 #13
Jeg er nu kommet frem til at mappen er krypteret (Den vises med grøn tekst).

Så langt så godt...

Når jeg højreklikker på mappen, Egenskaber og Avanceret, så er der flueben i "Krypter indhold for at sikre data", men den er også blanket ud, således at jeg ikke kan fravælge den.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juli 2011 - 10:45 #14
tjek lige, om du har en windows.old mappe - i givet fald kan dine data også ligge der...

klip fra microsoft support:
Make sure you can see the Windows.old folder:
  1. Click Start, type:  hidden
  2. Click "Show hidden files and folders"
  3. Click to select "Show hidden files and folders"
  4. Uncheck the next three items:
      Hide empty drives
      Hide extensions from known file types
      Hide protected operating system files
  5. Click OK and look for the folder
      (Note: after you are done go back and recheck "Hide protected operating system files." If you want to change the other settings back do so.)
Avatar billede raft81 Nybegynder
13. juli 2011 - 09:20 #15
Windows.old mappen er slettet!
Avatar billede claes57 Ekspert
13. juli 2011 - 17:34 #16
så er der nok kun en vej tilbage - se i lokalavisen efter en prof, der kan komme forbi (for x kr) og hente data ud.
Avatar billede raft81 Nybegynder
13. juli 2011 - 19:24 #17
Findes der ikke et program, der kan hijacke filerne?

Eller hvad hvis man tager harddisken over i en anden computer og forsøger den vej?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. juli 2011 - 19:54 #18
I givet fald skal du have en ekstern disk til at kopiere billeder over på, og sætte den til din pc - og så skal du have en linux-live-cd, som du starter på.
Linux (det er næsten lige så nemt som windows) har den fordel, at de ikke er så krakilske som win selv mht rettigheder for filer og mapper på ntfs-filer.
Du kan prøve, ved at hente en ubuntu-livecd, om du kan læse/se dine billeder - går det, så luk ned, tilslut ekstern disk, start på ubuntu igen, og træk alle billeder over på den eksterne disk.

http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download

jeg har valgt at foreslå ubuntu, da det er den (så vidt jeg ved) mest windows-venlige version. Der er andre versioner, der også kan, men de er måske sværere at tilgå for novicer i linux.
Avatar billede raft81 Nybegynder
14. juli 2011 - 10:18 #19
Har prøvet ubuntu. Det gav desværre kun resultatet "access denied".
Avatar billede claes57 Ekspert
14. juli 2011 - 10:28 #20
for at dekryptere skal du have mappen ind på en xp-maskine, og der skal det ligge hos en bruger med samme navn som din gamle xp-opsætning (muligvis 'hjemme'). Så skulle man (ved at angive kodeord) kunne udpakke filerne.
Alternativt - langt ude - så har FBI/CIA en bagdør til at åbne windows-krypterede filer.
Avatar billede raft81 Nybegynder
14. juli 2011 - 11:32 #21
Kender ikke rigtigt nogen mere i FBI eller for den sags skyld CIA.

Kunne ovenstående måske gøres ved at flytte hd over i en xp maskine? Kan jo ikke flytte filerne til anden destination...
Avatar billede claes57 Ekspert
14. juli 2011 - 12:44 #22
jeg kan ikke komme det nærmere - men for at dekryptere så skal den aktive bruger i xp hedde det samme som den bruger, der oprindeligt krypterede mappen. Det må kunne lade sige gøre på en anden xp-installation, bare brugeren 'hjemme' er oprettet.
Avatar billede raft81 Nybegynder
14. juli 2011 - 13:35 #23
Hmm...
Jeg må lige få fat i en stationær mere og lægge XP ind på den.

Indtilvidere skal du have stor tak!
Avatar billede raft81 Nybegynder
22. februar 2012 - 00:53 #24
Lukker tråden
Avatar billede Rune Sommer Mester
21. december 2014 - 01:35 #25
Jeg sidder nu med samme problem. Har 'arvet' en USB-disk fra min far med nogle billeder på. Vil gerne kopiere billederne over på min stationære PC, men kan ikke få rettigheder til dette.

Er der en anden løsning? eller hvad endte tråden med?