Avatar billede jonpet Seniormester
09. juli 2011 - 11:42 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Børneporno på min Pc

Hej

jeg havede den ubehalige oplevelse at politiet igår stod uden for min dør, og anklade mig for at have daunloaded Børneporno for 5 månder siden, fra porgrammet Emule.
da der ikke er andre der bruger min pc og jeg selv ikke ser sådan noget forbandet lort, kunne jeg ikke forklare hvorfor min ip adresse var blevet sporet, igang med at Daunloade Børneporno fra Emule.

Mit spørsmål er, Kan det lade sig gøre at en Hacker eller andrer udefra kan bruge min Pc og min Ip, til at daunloade Børneporno fra Emule m.m. og hvordan kan man finde ud af om andre har brugt sin pc til at daunloade sådanne nogle film og foto.

Jeg håber at der er nogle der kan hjælpe mig for jeg er ret bange for hvad der nu sker, når sådan noget lort dukker op på min pc, poletiet, tog min pc med sig til undersøgelse, så jeg ved ikke om der findes Film eller Foto på min Pc. men de sagde at det var mit problem at bevise at det ikke er mig der har været inde på Emule og hænte Børneporno for 5 md siden.

Venlig Hilsen

Brian
Avatar billede superanden Nybegynder
09. juli 2011 - 12:03 #1
Det er naturligvis politiet som skal bevise at du er skyldig, og ikke dig som skal bevise du er uskyldig. Det siger grundloven i Danmark.

Politiet vil kunne se om der er nogle ting på din computer som gør at andre har kunne overtage den, og downloade igennem din computer.
Avatar billede Ped3rsen Nybegynder
09. juli 2011 - 12:06 #2
Hej Brian.

Teoretisk set er det muligt at hacke sig ind og downloade fra din PC. Men kan ikke se hvilken interesse en klam psykopat ville ha' i at gøre det.

Men at bevise det vil blive et kæmpe problem. Har du downloadet alm. film/billeder eller andet fra Emule? Der kan jo være tale om at du har downloadet en film, som ikke var den 'rigtige' film.

Du kan i bund og grund ikke gøre andet end at vente på at få svar fra politiet.
Avatar billede Perhaps Nybegynder
09. juli 2011 - 12:36 #3
Ja, du har et forklaringsproblem.

Du spørger: " Kan det lade sig gøre at en Hacker eller andrer udefra kan bruge min Pc og min Ip, til at daunloade Børneporno fra Emule m.m." Svaret er: "Ja, det er meget nemt og kan sagtens være tilfældet, men du har stadig et forklaringsproblem over for politiet, som kan opspore alt der har været på computeren siden den blev købt. Når de har billederne på din computer (og dem finder de selv om de er slettet) samt IP-adresse og flere andre ting, så er beviset at regne for at være 100%. Det vil det være retsmæssig.

Det er den risiko man løber når man bruger fildeling. Læs evt. Fromsejs artikel her: http://www.spywarefri.dk/artikel/farerne-ved-fildeling/ hvor han bl.a. skriver: " Du kan også blive brugt som viderespreder af deres lille bagdør, så det der i daglig tale er kendt som et Botnet, bliver større og mere kraftfuldt, eller nok de flestes største mareridt, når politiet konfiskerer computeren, fordi der er fundet børneporno, og at du videredistribuerer det. Den er temmelig svær at bortforklare, for billederne og filmene ligger på computeren. Din IP-adresse er blevet logget, og der er blevet downloadet fra din maskine."

Og så er der lige den med at 80% af Danmarks computerbrugere har for dårlig sikring, men bare programmerne er gratis så er det ligegyldigt om de virker eller giver konflikter f.eks. i form af langsom computer.

Held og lykke!
Avatar billede Vandreren Novice
09. juli 2011 - 13:01 #4
Perhaps1, hvordan ved du/man at "80% af Danmarks computerbrugere har for dårlig sikring"? Hvad konstituerer tilstrækkelig sikring?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juli 2011 - 13:27 #5
Hvis du er 100% sikker på du har handlet i god tro, og ikke har gjort noget forket, skal du insistere på at pc bliver undersøgt nøje for eventuel hacker aktivitet. Der må være nogle datoer på de filer der har aktiveret virussen, så du på den måde kan forklare hvad der er sket.
Synes i øvrigt det er mærkeligt politet siger det er dig der skal bevise din uskyld, når de har løbet med beviserne.
Avatar billede jonpet Seniormester
09. juli 2011 - 13:30 #6
Ja jeg kan godt se nu at jeg har dummet mig ved at bruge et program som Emule til at hænte Programmer/spil og nogle gange Sjove hjemme video film, men jeg trode at det var Emules ansvar at sørge for at der ikke var virus eller andet i de filer man hænter, at der var et slaks filter der soteret det fra med virus, og da jeg også har Virus programmet Avast Antivirus (Gratis version) trode jeg at jeg var rimelig sikker,
men som artikel i Perhaps1 indlæg siger, kan man aldrig vide sig helt sikker med sådanne programmer. så jeg håber at politiet kan finde fram til hvem ellre hvad, der har hændet det skidt ned med min pc, så jeg får min pc tilbage,, :( jeg fant også en anden artikel  http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/11/10/133014.htm?rss=true, at andrer også har prøvet det samme som mig,,  men skide uhyggeligt er det, og noget forbandet svinderig at bruge andres pc til den slaks ting, men jeg forstår bare ikke hvorfor
politiet venter 5 md med at kontagte mig??

men jeg vil sige tak for hjælpen, jeg syndes at i alle havede nogle gode svar, så hvem skal have poing???

Hilsen Brian,,,,,,,,,,
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juli 2011 - 13:41 #7
Vil anbefale du altid scanner filer du downloader med mindst 2 scannere.
Både dit antivirusprogram og en antimalware scanner, som evt Malwarebytes antimalware. Det gør jeg ved stort set de fleste filer der hentes.
Avatar billede Vandreren Novice
09. juli 2011 - 13:50 #8
"Sjove hjemme video film"
"Emules ansvar"
"et slaks filter der soteret det fra med virus"

Nå... Men video film er hverken virus eller spyware.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juli 2011 - 14:16 #9
Nej. Men der er nogle filer der er noget andet end det de udgiver sig for, og det er disse der er farlige.
Avatar billede thov Forsker
11. juli 2011 - 20:08 #10
Har du et pivåbent trådløst netværk (ukrypteret, eller bare med WEP), kan hvemsomhelst koble sig på internettet gennem din IP, og downloade alt det 'snavs' de vil.

Det kan være naboer, genboer eller nogen siddende i en bil uden for din adresse - Det kaldes 'wardriving'.

Er det tilfældet, klarer du nok frisag, for fjolserne vil downloade til egne computere, ikke til din.
(Det skulle lige være, hvis du har fjender som vil skade dig).
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
11. juli 2011 - 21:59 #11
Dette trøster dig sikkert ikke. Med mindre at politiet finder den malware der laver det der, så bliver du dømt. Er din IP set downloade skidtet, så er det nok til at dømme dig. Der fra, så må du bevise at det er malware der har gjort det, og det er ikke altid så let. Så politibetjenten har helt ret.

Hvis politiet ikke har fundet malwaren når du får maskinen igen, så må du selv få den undersøgt for malware af eksperter, for at blive frikendt.
Avatar billede jonpet Seniormester
17. juli 2011 - 12:15 #12
Hej og tak for de mange svar.

ja, det meste gjorde mig jo ikke mere rolig, men "forevernewbie" snakker om at politiet vil søge efter malware som kunne have downloade Børneporno fra/til min pc, men jeg mener at jeg for 2-3 md siden fik en virus på den maskine, og derfor valgte at formaterer computeren, vil eksperter så kunne finde fram til malware, politiet sagde at de ville "spejle" min Pc,
vil det så være muligt for mig eller politiet at finde malware når der er fomateret og lagt windows og programmer på igen??
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
17. juli 2011 - 12:30 #13
Hmm, nu sagde jeg ikke direkte at de decideret vil søge efter malware. Det ved jeg ikke om de gør, selv om de undersøger maskinen grundigt. Det er stadigvæk dig selv, der har ansvaret for at modbevise deres anklage.

Ja, det kan lade sig gøre at genskabe noget af det der er slettet. Der findes firmaer der er specialister i den slags, men det kommer til at koste.
Avatar billede jonpet Seniormester
19. juli 2011 - 14:30 #14
Ok jeg siger tak for alle som svaret på mit spørsmål..

Jeg ved ikke hvem der skal have poing, da alle svar var en hjælp
så hvem skal jeg give poing ?

Den der syndes at have givet det bedste svar bedes at lægge et svar......

  Tussen tak For Hjælpen...-..
Avatar billede thov Forsker
19. juli 2011 - 16:19 #15
Hvad er der sket i sagen ?
Er du på vej til 'hotel gitterly' (Med de stive gardiner), eller er du sluppet med skrækken.
Avatar billede jonpet Seniormester
23. juli 2011 - 04:13 #16
Hej thov,,

He he- nej jeg er på fri fod, men sagen kører, og jeg slipper nok ikke for at komme i retten og forklare mig, men jeg har sat min advokat på sagen, og givet politiet og Advokaten lov til at kontagte min internet leverandør for at spore, hvem der har brugt min Ip, til at hændte alt det skidt, men efter hvad min advokat sage ( som har snakket med politiet) så var der ikke noget på min pc, af Film eller foto, så det er jo kun godt,,
Så jeg håber at politiet finder ud af hvem der har brugt min Ip/pc, så jeg slipper for mere Brøvl.
men et har jeg da lært, og det er ikke mere fildelingsprogrammer
på min pc, for det er sq lidt for næmt at putte virus og andet skidt med det man hænter, har jeg læst, så jeg håber at dette marit snart ender så jeg får min pc tilbage, så jeg kan spille lidt counter strike igen..
Avatar billede Perhaps Nybegynder
25. juli 2011 - 14:59 #17
Hvis der har været porno på din maskine fysisk står du rigtig skidt endda, også om det er slettet nok så meget. Politiet kan finde det.

Har der ikke været porno på din maskine fysisk, men det "kun" er din IP som viser det så står du bedre. Held og lykke!!
Avatar billede jonpet Seniormester
04. august 2011 - 14:38 #18
Hej igen..

Vil en være sød at lægge et svar så jeg kan lukke dette spørsmål..

                      Tak for hjælpen
Avatar billede Perhaps Nybegynder
04. august 2011 - 15:51 #19
Jeg skal ikke ha' points :-)
Avatar billede thov Forsker
04. august 2011 - 16:10 #20
Heller ikke point her :-)

Det er både IP adresse og den enkelte computers MAC adresse som ISP'er logger, så har ens IP været misbrugt, er det jo nemt at kontrollere, om en af computerne på bopælen har den 'skyldige' MAC.

Findes MAC'en ikke, er det nok lettere at klare frisag..
Avatar billede jonpet Seniormester
16. august 2011 - 20:56 #21
Takker For Hjælpen, har stadigt ikke hørt noget fra Politiet,
så der er ikke noget nyt at fortælle,