Avatar billede RasmusS Praktikant
15. juli 2011 - 00:56 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

spildt vand i Macbook Pro

Har været så uheldig at spille vand i en MacBook Pro (tror det er en i7 17"). Det er gået ud over tastaturet desværre.
Lå med 39-40 stykker i feber den ene aften og kom til at lave en kæmpe motorikbrøler!! ind over sofabordet, hvor jeg kommer til at puffe til en bundsjat vand som vælter ud over Mac'en. Der render mikroskopisk lidt vand ned i tastaturet, lige ved mellemrumstasten. Lod den stå i et par dage i håbet om den tørrede, men når den tænder "spasser" den fuldstændigt ud, så snart man bare trykker på en tast eller også virker tastaturet slet ikke. Mac'en starter ellers normalt op.
Alt råd, vejledning og diverse links er en stor hjælp.
Har som udgangspunkt ikke tænkt mig at sende den til rep. hos Apple, for gider ikke betale armen for at få det lavet. Tror ikke garantien dækker dette nemlig??
Kender nogen til om ens indboforsikring dækker det??

Har naturligvis surfet nettet tyndt for diverse guides til at skille den ad, er nået til den konklusion, jeg ikke vil bryde garantien på den (bryde klistermærket på batteriet).

Det som er sket nu er jeg har pillet alle knapperne af tastaturet og har sat den til ikke at lukke ned ved konstant strøm, så tager jeg en stor varmeblæser med hjem fra arbejde i morgen og sætter foran den i laaang tid, i håbet om det sidste vil fordampe ud af den.
Har I ikke en masse gode idéer til hvad der kan gøres??
Avatar billede RasmusS Praktikant
15. juli 2011 - 00:59 #1
det er en 17" Unibody MacBook Pro, tror ikke det gør nogen forskel på svarene, men bare for en ordens skyld
Avatar billede RasmusS Praktikant
15. juli 2011 - 01:03 #2
hvis nogen kender en ca. pris på dette hos Apple, så smid lige en kommentar også. Jeg er forberedt på det værste, ved det er noget dyrt stads.
Avatar billede RasmusS Praktikant
15. juli 2011 - 01:04 #3
tror reperationen svarer til hvis mqn har fået skiftet tastaturet på den.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juli 2011 - 07:21 #4
Man reparerer ikke tastaturer,man udskifter.
HAr du forsøgt at ligge den med bunden opad udklappet så vandet kan forsvinde igen, uden strøm på maskinen?
Avatar billede aeblemand Nybegynder
15. juli 2011 - 09:42 #5
Varmeblæser (ikke for tæt på og med bunden op i "laaaang" tid lyder som den rigtige taktik. Mine forældre driver et skadeservice firma og det er helt utroligt hvad der kan bringes tilbage fra de døde ved at lade det tørre. Men har du haft en kortslutning er du nok lidt ude at skide.

Sidder nogle af tasterne "fast", dvs. skriver de uden at du trykker dem ned? I så fald kan du bruge et eksternt tastatur og slå den interne tastatur-driver fra.
Avatar billede henrik2008 Nybegynder
15. juli 2011 - 18:08 #6
lad den tørre i 4 dage og tænd den.
jeg har oplevet samme problem med rødvin smidt direkte ned i min bærebar (en fest original der skålede til øjre og venstre og syntes også at pc skulle være med til festen, hvilket resulterede at den blev temmelig beskadet).
det lykkes dog at få liv i dyret efter 4 dage, derefter virker den sådan da ok, untagen tft skærmen som nu pludselig havde lodrette gardin striber i multicolor, how nice.
det var en bærbar til 20000 kr.
husk at vende bunden i vejret som "220661" nævner.
håber du for maccen til at virke.
jeg har aldrig vand eller andet væske ved siden af min pc eller mac.
forlden kom ungerne til at smide en smule vand på min mac pro, nej hvor jeg blev gal, men det var kun nogle dråber, fordi drikke glasset var tomt , næsten da.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juli 2011 - 18:24 #7
Vand er jo ikke det "farligste" der kan komme ned i pc, hvis man bare venter til det er helt udtørret. Det havde været lang værre hvis det var noget sukkersnask der var kommet i den.
Avatar billede RasmusS Praktikant
17. juli 2011 - 23:52 #8
svar til: 220661
Der er slet ikke tale om så meget vand at det kan rende ud af den ved at vente bunden i vejret.
Avatar billede RasmusS Praktikant
17. juli 2011 - 23:57 #9
svar til: æblemand
hvorfor bunden i vejret?? har hidtil "blæst" på den med alle tasterne demonteret og vendt normalt, med skærmen slået op naturligvis, så den smule der ligger kan fordampe (opad!). Men hvorfor bunden i vejret??

Har ikke checket med eksternt tastatur endnu! men det gør jeg meget snart, den ligger stadig til "tørre"

Ingen knapper "sidder fast" men den reagerer underligt når man skriver på den og skriver eks. kun tal når man trykker på tasterne, enter, esc, backspace mfl. virker - at de virker tyder vel på der ikke er en kortslutning???? det håber jeg
Avatar billede RasmusS Praktikant
18. juli 2011 - 00:00 #10
når man trykker 1-3 gange normalt på mousepaden virker den derefter som om man har trykket med to fingre samtideigt (højreklik). Dette indikerer vel også fugt bag denne??
Avatar billede RasmusS Praktikant
18. juli 2011 - 00:02 #11
svar til: Henrik 2008
Hvorfor bunden i vejret, har taget hele bagpladen af, sådan den varme luft bedre kan cirkulere! kan jeg ikke med fordel tænde Mac'en under tørringen, for at lade luften cirkulere endnu mere og dermed fordampe mere vand???
Avatar billede RasmusS Praktikant
18. juli 2011 - 00:05 #12
Til jeres information, så tørrer jeg den ved 45 grader max., det er målt ca. der hvor varmeblæseren er mest koncentreret. Den har stået sammenlagt en døgn og tørret ca. nok uden resultat. kan ikke helt vurdere om det er blevet lidt bedre (vil dog gerne tro på det er). Fortsætter tørringen!!

Alle gode forslag og hjælp er velkommen! TAK indtil nu allesammen
Avatar billede henrik2008 Nybegynder
18. juli 2011 - 20:27 #13
årrh, forkert, jeg mente at tastaturet skal vende  ned af (og bunder af bærebar opad), så vandet løber ud af computeren, altså at man vender labtoppen på hovedet, hvordan skal man forklare det.
det var bare hvad jeg fik at vide, dengang jeg fike næsten samme udheld.

tyngdekraften skal nok sørge for at resten kommer ud, og resten fordasmper.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2011 - 20:28 #14
#8 Med de små tollerencer der er i et tastatur vil kun det værste dryppe af. Det der sidder ind imellem tasterne skal udtørres, så det er en langsommelig process. Og om dit tastatur bliver rigtig godt igen er ikke sikkert.
kan faktisk godt være at når det værste er dryppet af så skal tastaturet tages ug af pc og lægges på svag varme med tastaturet opad så det kan fordampe op mellem tasterne.
Avatar billede RasmusS Praktikant
19. juli 2011 - 00:41 #15
godt vi er enige, jeg giver det et par dage mere med tørring, så ser vi. Prøver lige med ekstern tastatur og mus i morgen nok.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2011 - 09:08 #16
Du må have held og lykke med det. Jeg lægger et svar nu som du kan bruge hvis min hjælp har hjulpet dig. Hvis ikke ser du bort fra det.
Er der andre du vil give point til beder du dem om at lægge svar.
Avatar billede aeblemand Nybegynder
19. juli 2011 - 14:33 #17
Det med bunden i vejret var for at få evt. vand til at løbe ned. Men hvis du har varm luft på stiger den jo også til vejrs, så det er mest optimalt at have en varmluftsblæser under og compuren med tastaturet vendt ned mod den (på behørig afstand selvfølgelig).
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2011 - 18:10 #18
Nu kommer det jo også an på hvor "åbent" undersiden af tastatur er. Er den helt tæt vil den varme fugtige luft vel hænge der i længere tid end hvis man påfører varme underfra og lade det fordampe op mellem tasterne.
Avatar billede RasmusS Praktikant
25. juli 2011 - 23:22 #19
ingenting hjalp desværre, nu er der sat eksternt tastatur og mus til, indtil jeg forhører mig hos forsikringen osv.
Avatar billede Meretegott Nybegynder
10. januar 2016 - 12:30 #20
Min Macbook Air(13') fik i april 2015 hældt rigtig meget vand ud over sig, og så var jeg så dum og prøve at tænde den, så jeg troede den kortsluttede, min far havde den til reparation, og de sagde det ville koste 10.000 kr at fikse den, det betalte vi så ikke, og den har bare stået på mit værelse, så ville jeg teste om oplader til den virkede så sætte maccen i laderen, og den på mystisk vis tændte og fungere nu perfekt