Avatar billede caidoz Juniormester
18. juli 2011 - 19:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke boote win 7

Min næsten nye PC med MSI P67a-C45 MB og 4 GB Kingston kan ikke starte Win 7. Brug af "Boot repair" har givet forskellige resultater, fr "cannot repair" over "boot manager missing or corrupt" fu7lgt af "file repair - complete3d successfully" til, senest, "boot status indicate that OS booted successfully".

Det startede med at computeren ved start viste sort skærm med mærkelige karakterer, herimellem Bè. I begynhdelsen lykkedes det at boote ved i MSI boot manager at trykke på den rette disk, men det stoppede, muligvis efter forsøg på at rette Bootsekvensen. Herefter lyste win 7 startbillede op et kort øjeblik og gik derefter i sort. Nu kan booten slet ikke finde styresystemet, men det kan win 7 repair fra installationsdisken godt, seneste forsøg på repair slutter dog efter disk check med "Unspecified changes to system configuration might have caused the problem. System files integrety check and repair. Result: failed error code =0x490".

Derefter installerede jeg win 7 på en anden harddisk. Det gik godt, men da jeg skulle starte næste gang skete næsten precis det  samme.På et tidspunkt lykkedes det faktisk at starte, vistnok via repair eller restore skærmbillederne. Her forsøgte jeg så at opdatere bundkortsdrivere via MSI live update, men jeg er i tvivl om udfaldet.

Beklager den lange beskrivelse, men jeg er ikke sikker på, hvad der er vigtigt. På nettet har jeg set et lidt tilsvarende problem med defekt controller angivet som mulig årsag, og jeg er opmærksom på muligheden af hardwarefejl, i så fald beklager jeg at dette indlæg ikke er placeret under "hardware".
Jeg har checket RAM, og der  ser ikke ud til at være problemer.
Avatar billede kgkg Nybegynder
18. juli 2011 - 19:45 #1
Har du kontrolleret disken med chkdsk /f /r

Ellers gør det, så disken kan blive kontrolleret og repareret.
Avatar billede caidoz Juniormester
18. juli 2011 - 20:51 #2
Det ses vel af pkt 2 af mit spørgsmål. Et af problemerne ved ikke at kunne boote er jo at det er bregrænset havd man kan gøre i retning af fejlsøgning. Så chkdisk synes ikke at være svaret.
Avatar billede milter Ekspert
18. juli 2011 - 21:43 #3
Har du prøvet en "clean boot" for eventuelt at finde synderen:

http://support.microsoft.com/kb/929135
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2011 - 07:31 #4
hent hirens boot cd/dvd den bør kunne gøre det for dig

start med at prøve at boote op på den og lad den prøve at botte din på din harddisk

boot den op igen hvis den ikke gik og find mini win xp så er der billede på og der ligger alle værktøjer du skal bruge

version 14.0 er ganske udmærket - dog kunne menuen være lidt bedre men det kommer sikkert

http://www.hiren.info/pages/bootcd

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2011 - 07:32 #5
boote skulle der stå
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2011 - 07:33 #6
du henter den her ca. midt på siden

http://www.hirensbootcd.org/download/

m.v.h
Avatar billede caidoz Juniormester
19. juli 2011 - 21:40 #7
"no joy" med de foreslåede løsninger. Efter samråd med leverandøren er det diagnosticeret til en sandsynlig bundkortfejl og dyret returneret på garantien.
Beklager ulejligheden.