Avatar billede romina Nybegynder
23. juli 2011 - 19:01 Der er 7 kommentarer

hjælp til html

Hej
Jeg har tænkt mig at lave en hjemmeside, som layoutmæssigt ser nogenlunde sådan her ud http://www.roedekro-if.dk/bestyrelse/. Jeg vil bruge html til det. Jeg ved bare ikke, hvordan jeg skal gribe opgaven an. Jeg ved bl.a. ikke om siden skal laves i tabeller eller celler?
Det er længe siden jeg sidst har arbejdet med HTMl, og har derfor glemt en del. Men hvis jeg husker korrekt, så er der noget med at, det ikke er så smart at arbejde med tabeller i HTML.
På forhånd tak for hjælpen.

MVH - Romina
Avatar billede wanze Nybegynder
23. juli 2011 - 19:43 #1
Der er ikke noget galt i at benytte sig af tabeller til tabulært data - dvs. det man fx har i Excel eller lignende regneark.

Til layout bør du derimod anvende primært DIV-elementer, der tillægges stile vha. CSS.
Avatar billede egmose Novice
23. juli 2011 - 19:53 #2
Hej Romina
Jeg vil anbefale dig og sætte dig ind i Css.. Tabler & Celler er håbløst forældet til og designe med.. Og rent søgemaskine mæssigt er det også noget værre møg..

www.html.dk & www.nemprogrammering.dk er der ganske udemærkede & udførlige guides til html & css.. Sæt en weekend af til projektet, så er du godt kørende :)
Avatar billede pstidsen Novice
23. juli 2011 - 20:26 #3
Ja brug CSS. Det bliver du mest glad for bagefter :) og ja www.html.dk & www.nemprogrammering.dk er gode. Synes du skal tage den sidste (www.nemprogrammering.dk) først.
Avatar billede romina Nybegynder
23. juli 2011 - 21:12 #4
Tak for jeres svar. Men nu spørger jeg dumt : ): Er CSS ikke en del af HTML, som skal inkoporeres i HTMl koden? Den fungerer jo vel ikke uden eller gør den? : ).
Avatar billede egmose Novice
23. juli 2011 - 21:17 #5
Både ja og nej..
Hvis du vil have css dokumentet i html filen, skal den ligge i headeren. Men et css dokument bliver ofte ret langt, så man plejer at ligge det i et dokument for sig selv..
Men alt det får du forklaret på nemprogrammering.dk
Avatar billede olebole Juniormester
23. juli 2011 - 21:29 #6
<ole>

I princippet burde nettet et udmærket sted at finde information om, hvordan webkode skrives. Problemet er bare, at det er så forbandet svært at finde lødigt materiale på artikel/tutorial plan - grænsende til umuligt, hvis det skal være på dansk.

html.dk har ikke uden grund i årevis været udråbt som skoleeksemplet på, hvor forvrøvlet og fejlfyldt, det kan gøres! Næsten på samme niveau ligger norske w3schools.com.

nemprogrammering.dk er ny for mig, så jeg tog lige et ganske kort kik på CSS-tutten. Her undrede det mig, at ikke kun bruger man XHTML1.0 (som blev droppet af W3C for et par år siden), men man bruger også Strict.

Det gjorde mig nysgerrig, så jeg røg straks over til deres HTML-tut. Her skriver man med største selvfølgelighed XHTML 1.0 Strict - helt uden at gøre læseren opmærksom på, at dokumenter skrevet efter denne standard skal serves med en bestemt Content-Type. Uden serverprogrammering giver XHTML 1.0 Strict simpelthen ikke mening, men læseren får ikke at vide, at han læser en meningsløs tutorial.

Når så de kaster sig ud i at undervise i iframes, bruger de HTML 4.01 Transitional - men med en ufuldstændig DTD, som disabler store og yderst vigtige dele af CSS: Box modellen!

Man kan godt læse den slags tutorials, men man bør være forberedt på at lære en masse uhensigtsmæssigheder og decideret forkerte fremgangsmåder. Man ender derfor alligevel i fora som Eksperten, hvor man så må belave sig på, at der sidder mere erfarne og kompetente udviklere end de amatører, der skriver om webkode  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
23. juli 2011 - 21:34 #7
"Er CSS ikke en del af HTML" >> Nej, CSS er et sprog for sig selv, som virker på HTML elementer. Om du skriver CSS koden i HTML-filens HEAD element, eller du refererer til en ekstern CSS fil, er i princippet ligemeget.

Dog gør det vedligeholdelse langt lettere, når CSS lægges eksternt. Desuden caches koden, første gang den hentes, hvilket giver lidt mindre samlet download, når brugeren kalder flere sider indenfor samme site.