Avatar billede kviller Novice
26. juli 2011 - 19:09 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Flere webservere på en IP adresse

Jeg har kun en ekstern IP adresse og vil meget gerne have to adskilte web servere på det interne net.

Jeg er klar over jeg kan lave det med forskellige porte på de to, men jeg vil helst undgå at brugeren skal indtaste :xx efter domain. Er der ikke en bedre mulighed? Kan man eventuelt få en router der kan sortere i hostnames? I så fald nogen anbefalinger?

Kan man sætte det op i DNS (Bruger gratisDNS.dk) til at alle der besøger mysite.dk ryger videre til xx.xx.xx.xx:8080 og dem der besøger secondsite.dk bare ryger direkte til ip adressen.

Jeg ved ikke hvordan, men det vigtigste er at brugeren aldrig vil opdage det. Kan I kære eksperter hjælpe mig med det?
Avatar billede curentus Nybegynder
26. juli 2011 - 23:41 #1
Tror uden være sikker at du måske kan bruge url forward.

Tænker at du bare kan portforwarde den server der går til ditdomæne.dk til en eller anden port du nu åbner. Og så url forwarde denne inde ved gratisdns.dk,

Vil folk så ikke der skriver ditdomæne.dk automatisk blive dirigeret til din webserver tilhørende dit domæne på følgende port???

Så vil folk der indtaster den eksterne ip adresse blive dirigeret til den anden server.

Men ved sq ikke om det virker?

Prøv at se dette link for url forward: http://wiki.larsendata.dk/wiki/URL_Forward
Avatar billede bridgefarm Nybegynder
27. juli 2011 - 10:45 #2
Hvis du bruger en apache webserver, kan du sætte det op i Vhosts.
Så hvis man tilgår http://test.xx.dk så åbner den en side med skriver man bare xx.dk så er det en anden side den viser.

Det er det jeg selv bruger. Men der kommer op an på hvilket setup du bruger med Webserver osv.. Ellers er mulighed som "curentus" skriver, du kan benytte en URL-forward.

Jeg har selv valgt at lave det som virtuelle hosts, på min apache, da jeg derved også kører 6 forskællige sider på samme server, så der er bundet op på deres Alias.
dvs. test.xx.dk loader fra 1 dir. & xx.dk loader fra et andet.

Du kan evt. bruge guiden her. http://www.debian-administration.org/articles/412
Avatar billede geekzone Nybegynder
28. juli 2011 - 18:43 #3
du kan sætte den til at forwarde ja

FX:

IP: (DIN ISP IP = WAN IP ) at når man forbinder til den skal den gå på fx 192.168.1.103 via port 3784

en af mine venner gør det selv med dedicated ventrilo servere.

Er ikke sikker på at dette vil hjælpe, så derfor melder jeg det som kommentar, og ikke en svar mulighed...

:)
Avatar billede kviller Novice
30. juli 2012 - 09:02 #4
Det viser sig vidst at dette ikke kan lade sig gøre. Forwards virker kun ved særskilt port.

Jeg benytter ikke apache og vHosts er, så vidt jeg ved, kun hvis det er på samme server.
Avatar billede kviller Novice
30. juli 2012 - 09:03 #5
Spørgsmålet gik på om man kan få noget hardware der kan "sortere" ud fra domain