Avatar billede elmgren Nybegynder
31. juli 2011 - 12:46 Der er 8 kommentarer

Hvilket flashdrive er bedst ifb. "Windows Readyboost"?

Hej eksperter,

Jeg kunne godt tænke mig at udnytte "Windows Readyboost" funktionen i Win7, for at øge de 16Gb RAM jeg har i forvejen.

Jeg har en ASUS G74SX maskine som har en kortlæser der understøtter SDXC flashhukommelseskort og den har også en enkelt SuperSpeed USB, 9 pin USB port. (Jeg går ud fra at det er det er det der hedder USB 3.0)

Hvad er den optimale løsning hvis jeg vil bruge et flashdrev som ekstra hukommelse? En USB 3.0 stick, eller et SDXC kort? Rent kosmetisk vil jeg gå efter det skjulte SDXC kort, da en USB stick jo sidder og tit er i vejen på siden, men hvis der findes en USB 3.0 stick der er hurtigere end SDXC kortene på markedet, så vil jeg heller have sån' en.

Jeg synes der er et hav af forskellige overførselshastigheder, så håber på at jeg kan få lidt kyndig vejledning fra jer. Kan SDXC kort i det hele taget bruges til Windows Readyboost?
Avatar billede thov Forsker
31. juli 2011 - 13:00 #1
Readyboost nytter kun, når mængden af system RAM er under 2Gb.

Du har 16Gb, så det er ligegyldigt hvilken løsning du vælger - du mærker ingenting :-)
Avatar billede elmgren Nybegynder
31. juli 2011 - 13:28 #2
Det kommer vel an på om jeg bruger de 14Gb ikke? - Jeg mener hvis jeg eks. spiller krævende spil, så må det da have en effekt?... Eller er det virkelig spildt krudt?
Avatar billede elmgren Nybegynder
31. juli 2011 - 15:24 #4
tak for link. Det ser ud som om at performance ikke bliver forbedret voldsomt meget. Men det ser trods alt ud til at have en hvis effekt i nogle tilfælde. Jeg har fundet mig et rimeligt 32Gb SDXC kort jeg tror jeg vil forsøge mig med.

Tak for hjælpen.
Avatar billede chalde Seniormester
31. juli 2011 - 17:06 #5
Det kommer vel an på om jeg bruger de 14Gb ikke? - Jeg mener hvis jeg eks. spiller krævende spil, så må det da have en effekt?
Nu er der endnu ingen spil som æder 14gb ram, eller bare i nærheden af halvdelen, så du er homesafe på ramsiden. Resten af maskinen vil være voldsomt forældet inden der kommer spil der når op og tage den rammængde du har.
Avatar billede thov Forsker
31. juli 2011 - 18:01 #6
Der er også lige det, at Readyboost baserer sig på flash-RAM, som er meget langsom i forhold til den dynamiske RAM på bundkortet.

Der er meget mere fart at hente, ved at erstatte en 'gammeldags' harddisk med en SSD.
Avatar billede coderdk Praktikant
31. juli 2011 - 18:31 #7
Helt klart en SSD er det der vil give dig mest performance ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. juli 2011 - 18:44 #8
Helt enig med #6+#7

Køb en SSD. Så vil du kunne mærke forskel.
Men husk at ikke alle SSD diske er lige gode. Langt fra!